Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 2020

Jaa

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.

Tillsvidare iakttas det till kalendern bundna vinterdäckstvånget enligt användningsförordningen för fordon, vilket är från början av december till slutet av februari. Dubbdäck får användas från och med 1.11., och även vid andra tidpunkter ifall föret så kräver. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga restriktioner, vilket innebär att de kan användas redan före den egentliga säsongtoppen.

Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsen påminner bilisterna om hur viktigt det är att i höstens varierande körförhållanden fästa uppmärksamhet vid såväl körhastigheten som valet av däck. ”I den nya vägtrafiklagen betonas bilistens eget ansvar även i däckfrågor. Enligt lagen som träder i kraft i juni 2020 skall vinterdäck användas under perioden november–mars ifall vädret eller väglaget det förutsätter”, konstaterar Ihalainen.

Känn dina däck och körförhållandena

I reformen av vinterdäckstvånget ser ordföranden för däckbranschens tekniska forum Juha Mustakangas såväl hotbilder som möjligheter. ”Största delen av bilisterna beter sig säkert ansvarsfullt även i fortsättningen, men andelen riskförare som kör med sommardäck på vintern kan växa. Å andra sidan kan bilisterna bättre än tidigare inse vikten av att reflektera över vägförhållandena och sina däcks prestanda och köra därefter.”

Enligt Mustakangas har vinterväglag definierats i vägtrafiklagens motiveringar men i samband med lagens verkställighet bör utförligare information delges alla parter. Med vinterväglag avses ”vägförhållanden då man inom ett områdes vägnät, med beaktande av även mindre vägar, behöver använda vinterdäck på grund av att det är eller kan bli halt.”

Regelbunden uppföljning i Sverige

Vinterdäckstvång enligt väglaget har varit i kraft i Sverige redan från början av 2000-talet. Där har man under perioden december-mars krävt användning av vinterdäck i vinterväglag. Användningen av dubbdäck är tillåten 1.10.–15.4. samt vid annan tidpunkt när väglaget så kräver. I Sverige har Trafikverket i samarbete med däckbranschens aktörer årligen följt upp användningsfrekvensen av olika däcktyper.

Enligt uppföljningsundersökningarna har svenskarna exemplariskt iakttagit det till väglaget bundna vinterdäckstvånget. Under de senaste åren har vinterdäckens andel i vintertrafiken varit över 99 procent, i mellersta och norra Sverige rentav hundraprocentig. I början av år 2018 var friktionsdäckens andel av vinterdäcken i Sverige 39 procent. Av de friktionsdäck som påträffades var andelen för mellaneuropeiska vinterförhållanden avsedda däck hela 22 procent.

Källa: Undersökning av däcktyp i Sverige, vintern 2018 (Trafikverket 2018:201)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ordförande Juha Mustakangas, däckbranschens tekniska forum, tel. 010 401 7758

Kuvat

De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Däckbranschens tekniska forum är en expertgrupp inom bildäcksbranschen med uppgift att i centrala frågor dra riktlinjerna för däckbranschens gemensamma information. Gruppen representeras av Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj och Oy Suomen Michelin Ab. Som ordförande fungerar Juha Mustakangas representerande Bildäcksförbundet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00:00 EESTTiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Sommardäckens höstskick har stabiliserats - Den varma sommarens inverkan mindre än väntat27.9.2018 10:00:00 EESTTiedote

I däckratsiorna som arrangerades i början av september visade det sig att sommardäckens skick var bättre än väntat trots den rekordvarma sommarperioden. Enligt förhandsuppgifterna från jämförelseorterna påträffades dåliga däck på knappt 9 procent av bilarna. 4 procent hade brister i däckens lufttryck och med vinterdäck körde cirka 5 procent av bilisterna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme