Caruna ja Digita aloittavat yhteistyön 5G-verkkojen vahvistamiseksi

Caruna ja Digita ovat sopineet yhteistyöstä, jossa selvitetään mahdollisuuksia hyödyntää Carunan sähköasemien maa-alueita mobiiliverkkojen tarvitsemien tukiasemien sijoittamiseen.

5G-mobiiliverkkojen yleistyminen vaatii merkittävästi enemmän uusia matkapuhelinverkon tukiasemia kuin aiemman sukupolven teknologiat. Caruna ja Digita ryhtyvät selvittämään, missä määrin sähköverkon rakenteet, esimerkiksi sähköasemat, voisivat toimia tarvittavien uusien tukiasemien sijoituspaikkoina. Tukiasemapaikkojen tarvetta lisäävät tulevaisuudessa verkkojen käyttämät korkeammat taajuudet ja alati kasvava matkapuhelindatan käytön kasvu.

Digita merkittävänä riippumattomana digitaalisen infrastruktuurin tarjoajana haluaa kehittää ja tarjota matkapuhelinoperaattoreille matkapuhelinverkkojen tarvitsemaa infrastruktuuria. Carunan sähköverkko on olemassa olevaa infrastruktuuria, joten se helpottaa ja edesauttaa myös matkapuhelinverkkojen tukiasemien rakentamista.

"Luotettava sähköverkko on olennainen osa nykyaikaista digitaalista yhteiskuntaa, joten on luontevaa tarjota Carunan sähköinfrastruktuurin mahdollisuuksia myös mobiiliverkkojen tiedonsiirtoon", perustelee Carunan uusien palveluiden johtaja Ville Karttunen syitä, miksi hankkeeseen on lähdetty. Yhteistyöhankkeessa ei rakenneta uutta sähköverkkoa eikä sillä ole vaikutusta sähköverkon asiakkaiden sähkön laatuun tai hintoihin.

”Digita panostaa strategiassaan entistä voimakkaammin telecom-liiketoimintaan uuden omistajansa Digital Colonyn tuella. Olemme erittäin tyytyväisiä Carunan kanssa alkavaan yhteistyöhön. Pystymme näin palvelemaan operaattoriasiakkaitamme entistä kattavammin ja auttamaan mobiiliverkkojen kehittämistä Suomessa tältä osin. Hyödynnämme infrastruktuuria myös omien radio-, televisio- ja IoT-verkkojemme täydentämiseen”, kertoo Digitan vt. toimitusjohtaja Markus Ala-Hautala. Digita vastaa matkapuhelintukiasemien tarvitsemien uusien mastojen ja tilojen rakentamisesta ja ylläpidosta Carunan sähköverkkokiinteistöissä.

Lisätietoja:

Caruna: Uusien palveluiden johtaja Ville Karttunen, p. 050 453 4205,
ville.karttunen@caruna.fi
Carunan mediapuhelin 020 520 5500

Digitaviestintäjohtaja Minna Flink, p. 040 742 8849, minna.flink(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi

Caruna huolehtii sähkönjakelusta sekä ylläpitää, kunnostaa ja rakentaa säävarmaa sähköverkkoa yli 680 000 asiakkaalleen Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Verkon toimintaa valvotaan ympäri vuorokauden, jotta asiakkaille voidaan taata mahdollisimman häiriötön sähkönsaanti kaikissa olosuhteissa. Säävarma, älykäs sähköverkko luo myös pohjan tulevaisuuden energiajärjestelmälle, jossa digitaaliset palvelut kasvavat, liikenne sähköistyy ja kuluttajasta tulee energian tuottaja. www.caruna.fi, Twitter @CarunaSuomi

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.