Cecilia Damströmin ICE-teos voitti 15 000 euron Teosto-palkinnon

Säveltäjä Cecilia Damström on palkittu vuoden 2022 Teosto-palkinnolla. Ilmastonmuutokseen ja ekologisiin kysymyksiin kaikissa teoksissaan vahvasti kantaaottava Damström on ensimmäinen naispuolinen taidemusiikin Teosto-palkittu koko palkinnon 20-vuotisen historian aikana.

Cecilia Damström, kuva: Marthe Velan

Euroopan vihreäksi pääkaupungiksi vuonna 2021 valittu Lahden kaupunki tilasi alun perin sävellyksen Lahti Sinfonialta, joka puolestaan tilasi nimityksen kunniaksi Damströmiltä voitokkaan ICE-teoksen.

“Kun sain tietää että olen ehdolla Teosto-palkinnon saajaksi, aloin itkeä, tuntui aivan uskomattomalta! Ja tuntuu tietenkin aivan fantastiselta voittaa tämä palkinto teoksella, joka käsittelee näin tärkeää aihetta! Pitkäaikainen haaveeni on käynyt toteen. Suuri kiitos raadeille ja Teostolle tästä kunniasta!”, Cecilia Damström iloitsee palkinnostaan.

ICE on Damströmin mukaan saanut inspiraationsa jään sulamisesta ja teoksessa kuullaan talvien lyhenemisen hälytyssignaaleja.

“Tällä teoksella yritän ilmaista, kuinka ilmaston lämpeneminen sekä ekosysteemien romahtaminen ja maailman yhä nopeampi kasvuvauhti tuhoaa miljoonien vuosien aikana muodostuneet kauniit lumi- ja jäärakenteet, ja kuinka maapallon sydän taistelee olemassaolostaan jokaisen tahdin kautta. Nimi ICE tarkoittaa sekä jäätä että “In Case of Emergency”, hätätapauksessa.

“Musiikin Greta Thunbergiksiksikin" sanottu Cecilia Damström on säveltänyt valmistumisvuodestaan 2014 lähtien tilausteoksia erilaisille orkestereille, ensembleille ja festivaaleille ja hänen teoksiaan on palkittu useissa kansallisissa ja kansainvälisissä sävellyskilpailuissa.

Rohkeille, omaperäisille ja innovatiivisille sävelteoksille tai sävelteoskokonaisuuksille myönnettävien Teosto-palkintojen voittajat julkistettiin 19. toukokuuta Musiikkitalossa järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Cecilia Damströmin lisäksi palkinnon saivat tänä vuonna Yonan, Linda Fredrikssonin ja Eevil Stöön sävelteokset. Vuodesta 2003 lähtien jaettu Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja. Tänä vuonna myös neljän voittajan kesken jaettu summa oli palkinnon historian suurin, 60 000 euroa.

Cecilia Damströmin tuoreita haastatteluja:

HS 20.5. 2022

HBL 20.5.

YLE aamu-TV 20.5. 2022

ICE -orkesteriteos 10 min (2021)

Lue lisää teoksesta täältä (HS 6.8.2021)

Cecilia Damströmin uusien teosten tulevia esityksiä:

Wasteland - 20 min orkesterille (2021-22)

Tilaajat: Norrlands Operans Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Tampere Filharmonia

Esityksiä: 1.9.2022 Norrlands Operans Symfoniorkester ja Tampere Biennale 2024

Renewables - 14 min harmonikka (2022)

Tilaaja: Suomen Harmonikkaopettajaliitto

Esityksiä: marraskuu 2022, Minä soitan harmonikkaa -kilpailu keväällä 2023 (90-120 osallistujaa, päivämäärät tarkentuvat)

Renewables-teossarja on Suomen Harmonikkaopettajaliiton tilaustyö lasten Minä soitan harmonikkaa -harmonikkakilpailun 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kilpailussa on kolme ikäluokkaa, C 10-11-vuotiaille muusikoille, B 12-13-vuotiaille soittajille ja A 14-16-vuotiaille muusikoille. Renewables koostuu kahdeksasta kappaleesta, joista kolme ensimmäistä soveltuvat C-luokkaan, 4-6 B-luokkaan ja kaksi viimeistä kappaletta A-luokkaan. Renewables on myös koostettu niin, että se voidaan esittää kahdeksan kappaleen sarjana. Kaikki kappaleet ovat saaneet inspiraationsa erilaisista uusiutuvan energian muodoista.

Muita Cecilia Damströmin teoksia:

Tundo! - orkesteriteos 10 min (2016/18)

Requiem for our Earth - kuoro/elektroniikka/videoteos 30 min (2019)

Djurens Planet - koululaisooppera Kansallisoopperalle 45 min (2018)

Lisää Cecilia Damströmistä täällä:

www.ceciliadamstrom.com

www.soundcloud.com/ceciliadamstrom

www.ceciliadamstrom.blogspot.com

Cecilia Damström, kuva: Marthe Velan

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina25.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Syksy tuo Suomeen kolme Kaija Saariahon näyttämöllistä teosta eri aikakausilta24.5.2022 14:27:29 EEST | Tiedote

Kotimaisella yleisöllä on harvinainen mahdollisuus kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta syksyn 2022 aikana. Between, Innocence, ja La Passion de Simone luovat historiallisen katsauksen säveltäjä Kaija Saariahon sielunmaisemaan. Saariahon näyttämöllisten teosten esittäminen näin lähellä toisiaan luo erityisen jännitteen, sillä ensimmäisen Study For Life -teoksen (1981) ja Innocence-oopperan (2018) välillä on syntynyt kaikki Saariahon tähän asti julkisesti esitetty musiikki.

Wishful Information -single avaa Tuomo & Markus -voimaduon tulevan Game Changing -albumin uniikin äänimaiseman23.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon toinen albumi Game Changing ilmestyy lokakuussa 2022 ja ensimmäinen single Wishful Information julkaistaan kesän kynnyksellä 27. toukokuuta. Samana päivänä yhtye esiintyy Wilco-yhtyeen kuratoimassa Solid Sound Festival -tapahtumassa, joka järjestetään Pohjois-Amerikan suurimmassa modernin taiteen museossa MASS MoCAssa, Massachusettsissa.