Cecilia Damströmin ICE-teos voitti 15 000 euron Teosto-palkinnon

Säveltäjä Cecilia Damström on palkittu vuoden 2022 Teosto-palkinnolla. Ilmastonmuutokseen ja ekologisiin kysymyksiin kaikissa teoksissaan vahvasti kantaaottava Damström on ensimmäinen naispuolinen taidemusiikin Teosto-palkittu koko palkinnon 20-vuotisen historian aikana.

Cecilia Damström, kuva: Marthe Velan

Euroopan vihreäksi pääkaupungiksi vuonna 2021 valittu Lahden kaupunki tilasi alun perin sävellyksen Lahti Sinfonialta, joka puolestaan tilasi nimityksen kunniaksi Damströmiltä voitokkaan ICE-teoksen.

“Kun sain tietää että olen ehdolla Teosto-palkinnon saajaksi, aloin itkeä, tuntui aivan uskomattomalta! Ja tuntuu tietenkin aivan fantastiselta voittaa tämä palkinto teoksella, joka käsittelee näin tärkeää aihetta! Pitkäaikainen haaveeni on käynyt toteen. Suuri kiitos raadeille ja Teostolle tästä kunniasta!”, Cecilia Damström iloitsee palkinnostaan.

ICE on Damströmin mukaan saanut inspiraationsa jään sulamisesta ja teoksessa kuullaan talvien lyhenemisen hälytyssignaaleja.

“Tällä teoksella yritän ilmaista, kuinka ilmaston lämpeneminen sekä ekosysteemien romahtaminen ja maailman yhä nopeampi kasvuvauhti tuhoaa miljoonien vuosien aikana muodostuneet kauniit lumi- ja jäärakenteet, ja kuinka maapallon sydän taistelee olemassaolostaan jokaisen tahdin kautta. Nimi ICE tarkoittaa sekä jäätä että “In Case of Emergency”, hätätapauksessa.

“Musiikin Greta Thunbergiksiksikin" sanottu Cecilia Damström on säveltänyt valmistumisvuodestaan 2014 lähtien tilausteoksia erilaisille orkestereille, ensembleille ja festivaaleille ja hänen teoksiaan on palkittu useissa kansallisissa ja kansainvälisissä sävellyskilpailuissa.

Rohkeille, omaperäisille ja innovatiivisille sävelteoksille tai sävelteoskokonaisuuksille myönnettävien Teosto-palkintojen voittajat julkistettiin 19. toukokuuta Musiikkitalossa järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Cecilia Damströmin lisäksi palkinnon saivat tänä vuonna Yonan, Linda Fredrikssonin ja Eevil Stöön sävelteokset. Vuodesta 2003 lähtien jaettu Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja. Tänä vuonna myös neljän voittajan kesken jaettu summa oli palkinnon historian suurin, 60 000 euroa.

Cecilia Damströmin tuoreita haastatteluja:

HS 20.5. 2022

HBL 20.5.

YLE aamu-TV 20.5. 2022

ICE -orkesteriteos 10 min (2021)

Lue lisää teoksesta täältä (HS 6.8.2021)

Cecilia Damströmin uusien teosten tulevia esityksiä:

Wasteland - 20 min orkesterille (2021-22)

Tilaajat: Norrlands Operans Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Tampere Filharmonia

Esityksiä: 1.9.2022 Norrlands Operans Symfoniorkester ja Tampere Biennale 2024

Renewables - 14 min harmonikka (2022)

Tilaaja: Suomen Harmonikkaopettajaliitto

Esityksiä: marraskuu 2022, Minä soitan harmonikkaa -kilpailu keväällä 2023 (90-120 osallistujaa, päivämäärät tarkentuvat)

Renewables-teossarja on Suomen Harmonikkaopettajaliiton tilaustyö lasten Minä soitan harmonikkaa -harmonikkakilpailun 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kilpailussa on kolme ikäluokkaa, C 10-11-vuotiaille muusikoille, B 12-13-vuotiaille soittajille ja A 14-16-vuotiaille muusikoille. Renewables koostuu kahdeksasta kappaleesta, joista kolme ensimmäistä soveltuvat C-luokkaan, 4-6 B-luokkaan ja kaksi viimeistä kappaletta A-luokkaan. Renewables on myös koostettu niin, että se voidaan esittää kahdeksan kappaleen sarjana. Kaikki kappaleet ovat saaneet inspiraationsa erilaisista uusiutuvan energian muodoista.

Muita Cecilia Damströmin teoksia:

Tundo! - orkesteriteos 10 min (2016/18)

Requiem for our Earth - kuoro/elektroniikka/videoteos 30 min (2019)

Djurens Planet - koululaisooppera Kansallisoopperalle 45 min (2018)

Lisää Cecilia Damströmistä täällä:

www.ceciliadamstrom.com

www.soundcloud.com/ceciliadamstrom

www.ceciliadamstrom.blogspot.com

Cecilia Damström, kuva: Marthe Velan

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.