Coca-Cola Finland

Coca-Cola Joulurekka on koronaparkissa – rekan valoloisto valtavaan joulukuuseen Rautatientorille

Coca-Cola on pystyttänyt Helsingin Rautatientorille Suomen amerikkalaisimman joulukuusen. Joulurekka on tänä vuonna parkissa, mutta 12-metrinen, yli viidensadan valon koristama kuusi tuo kaupunkilaisten jouluun rekan kaltaista valoloistoa. Noin 800 kiloa painava, Tuuloksella kasvanut kuusi ilahduttaa suomalaisia 15.–28.12. välisenä aikana.
Coca-Colan joulukuusessa on Joulurekan kaltainen valoloisto. Sitä koristaa runsaat 500 valoa. Kuva: Pasi Salminen / Coca-Cola.

Coca-Cola päätti jo kesällä jättää suurta suosiota saaneen Joulurekkansa tänä vuonna parkkiin, koska rekka on kerännyt kaikkialla paikalle tuhansia ihmisiä. Yhtiö halusi kuitenkin tuoda suomalaisille jouluiloa myös poikkeusjouluna uudella tavalla, pystyttämällä Helsingin ydinkeskustaan valtavan amerikkalaistyylisen joulukuusen.

Rautatientorin kuusen oksilla on runsaat 500 valoa sekä 120 isoa, punaista joulupalloa, ja kuusen huipulla on 1,8 metriä pitkä tonttulakki. Kuusen pystytys alkoi varhain maanantaiaamuna, ja nyt kuusi on nähtävissä koko loistossaan.

– Kaksitoista metriä korkea, kirkkaasti valaistu kuusi Rautatientorilla on näkemisen arvoinen ilmestys. Toivomme, että se tuo Helsingin sydämeen juhlan tuntua tänä poikkeuksellisena jouluna. Kuusen viereen on rakennettu terassi, josta voi ottaa joulun satumaisimman selfien. Terassilla on myös amerikkalaisesta joulukulttuurista tuttu mistelinoksa, jonka alle kuvaan voi kutsua läheisensä, Suomen Coca-Colalla kuusiprojektista vastannut Mikaela Hellman kertoo.

Jouluiloa turvallisesti poikkeusaikana

Coca-Colan joulukuusen voi nähdä myös virtuaalisesti ainakin SANNIn ja Mmiisasin Instagram-kanavilla.

– Koronapandemia on vaikuttanut kokonaisvaltaisesti meidän kaikkien joulun viettoon. Halusimme kuitenkin tuoda ihmisille jouluiloa myös tänä poikkeuksellisena jouluna. Ulkokuusessa joulurekan veroisesta valoloistosta voi kuka tahansa nauttia turvallisesti jo kaukaa vaikkapa iltakävelyllä. Kuusi on kaunis nähtävyys alueella, jossa on poikkeusaikana tavallista vähemmän joulutoimintaa, Hellman jatkaa.

40-vuotias luonnonkuusi Tuulokselta

Coca-Colan joulukuusi on peräisin Hämeenlinnan Tuulokselta, Teemu Saarisen metsäpalstalta. 12-metrinen jättikuusi matkasi Helsinkiin samassa kuormassa, jossa kaupunkiin tuotiin metsäylioppilaiden myymiä pienempiä kuusia.

Saarinen kertoo, että kyseinen metsäkuusi valittiin kunniatehtäväänsä, sillä kokonsa vuoksi oli tullut aika kaataa se.

– Iso kuusi varjosti lähellä kasvavia pienempiä kuusentaimia. Kuusen valinta Coca-Colan jouluyllätykseen tuntuu upealta. Olen iloinen, että palstallamme kasvanut kuusi sai tämän kunniatehtävän. Kyseinen kuusi sopii erinomaisesti Suomen paraatipaikalle, onhan se tuuhea, tasainen ja sopusuhtainen, eli täydellinen joulukuusi, Saarinen sanoo.

Joulun jälkeen kuusesta saadaan energiaa

Rautatientorin kuusen halkaisija on tyvessä 25 senttiä, ja kuusi painaa noin 800 kiloa. Noin 40-vuotias kuusi ei ole istutettu, vaan se on saanut alkunsa luontaisesti.

Kuusen kasvupaikka on talousmetsää, johon on viimeksi seitsemän vuotta sitten istutettu kuusentaimia. Metsällä on PEFC-sertifikaatti.

Joulunpyhien jälkeen Coca-Colan kuusi viedään kokonaisena Viikin koetilan mailla olevaan energiapuukasaan. Sieltä puu kuljetetaan poltettavaksi eli hyödynnetään lämpöenergiana.

Lisätietoja:

Théa Natri, Suomen Coca-Cola
viestintä- ja yhteiskuntasuhteet päällikkö
p. 040 528 9777, tnatri@coca-cola.com

Kuvat

Coca-Cola Finland
Sinebrychoffinaukio 1
04250 KERAVA

Coca-Cola Finland Oy on The Coca-Cola Companyn omistama tytäryhtiö, joka vastaa Coca-Cola-tuotemerkeistä ja kuluttajamarkkinoinnista Suomessa. Yhtiö toimii juomien valmistuksesta myynnistä Suomessa vastaavan Sinebrychoffin tiloissa Keravalla. Suomen Coca-Cola kuuluu Coca-Colan Länsi-Euroopan ja Pohjoismaiden ryhmään.

Virallisesti Coca-Cola tuli ensimmäisen kerran Suomeen Helsingin olympiakisojen yhteydessä 1952. Juoman valmistus käynnistyi Suomessa vuonna 1957 ja Suomen Coca-Cola aloitti toimintansa seuraavana vuonna. Yhtiön juomavalikoimaan Suomessa kuuluvat perinteisten virvoitusjuomien ohella kevytjuomat, vedet, urheilujuomat ja hyvinvointijuomat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Coca-Cola Finland

Coca-Colan valmistuksessa käytetään nyt vain uusiutuvaa energiaa12.1.2021 10:30:24 EET | Tiedote

Kaikki Coca-Colat sekä muut Suomen Coca-Colan valikoimaan kuuluvat juomat on vuoden alusta alkaen valmistettu Keravalla käyttäen pelkästään uusiutuvaa energiaa. Sinebrychoffin tuotantolaitoksella ei enää käytetä energiaa turpeesta eikä fossiilisista polttoaineista. Tavoitteena on, ettei juomien valmistuksesta enää synny hiilidioksidipäästöjä. Tähän Sinebrychoff pyrkii pääsemään kevään aikana kompensoimalla jäljelle jääneet ilmastovaikutukset, minkä myötä Sinebrychoff valmistaisi Coca-Colaa ja muita juomiaan hiilineutraalisti yhdeksän vuotta suunniteltua aiemmin.

100 vuotta ensimmäisestä Coca-Colan joulumainoksesta9.11.2020 11:00:00 EET | Tiedote

Coca-Colan ensimmäisistä sanomalehdissä julkaistuista joulumainoksista tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Mainoksissa on nähty lähes 90 vuoden ajan juuriltaan suomalaisen Haddon Sundblomin piirtämä punaposkinen ja punanuttuinen Coca-Cola Joulupukki. Juhlavuoden kunniaksi Coca-Cola julkistaa uuden joulumainoksen, jonka sydämeenkäyvä viesti heijastelee tätä aikaa; ihmisten halua ja kaipausta viettää joulua läheisten kanssa. Coca-Cola Joulurekka ei tänä vuonna poikkeusolojen vuoksi kierrä missään päin maailmaa keräämässä ihmisiä yhteen.