Däckratsia 2016 -säkerhetskampanjen: KÄNNER DU TILL DINA DÄCK OCH VÄGFÖRHÅLLANDENA?
Mången bilist kör omedvetet sina däck i dåligt skick på sommarens heta och skrovliga vägbanor. Lagen föreskriver ett minst 1.6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter. Mönsterdjupet har en avgörande inverkan på såväl vattenplaningshastigheten som bromssträckorna på våt vägyta.
En minskning skymtar i däckriskerna
Kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet uppmanar bilisterna att utrusta sig med dugliga sommardäck inför höstens blötfören. ”Ett till hälften nedslitet sommardäcks väggrepp är ännu relativt hyggligt men därefter försämras däckets prestanda dramatiskt i blötföre. Nya vinterdäck klarar sig sämre än slutkörda sommardäck i vått före .”
Däcken utgör riskfaktor i cirka var sjunde (14,1 %) dödskrock förorsakad av person- eller paketbil. Däckolyckorna har dock minskat under de senaste åren såväl till antalet som proportionellt. År 2014 inträffade endast 14 dödskrockar där däcken varit bidragande orsak, medan antalet på 2000-talet varit i genomsnitt 30 fall per år.
Bilisterna uppmärksammar inte däckens dåliga skick
I Finland har person- och paketbilars däckkondition undersökts i samband med däckratsiorna som arrangerats sedan hösten 1997. Förra hösten verkställdes kampanjen med tonvikt på information, vilket innebär att föregående sifferuppgifter om uppföljningen är från hösten 2014. Då påträffades dåliga däck med mönsterdjup på under 2,5 mm hos 15,3 procent av bilisterna.
Endast var fjärde (24,7 %) av bilisterna som körde med undermåliga däck var medvetna om skicket på sina däck. ”Det känns ibland att bilisterna alltför mycket litar på de nya systemen för manövreringskontroll. Däckens prestanda i olika förhållanden känner man inte till som förut. Ett bättre helhetsgrepp skulle behövas på vägarna” konstaterar Keskiruokanen.
Föraren är ansvarig för fordonets skick
Trafikskyddets utvecklingschef Antero Lammi påminner om förarens ansvar för både däcken och körsättet. ”I egenskap av bilens förare är du ansvarig för ditt fordons kondition, trots att servicen sköts av någon annan. I valet av körhastighet bör man beakta rådande förhållanden och det är klokt att bereda sig för överraskningar,” vägleder Lammi.
Polisinspektör Kari Onninen på Polisstyrelsen tror på upplysningens kraft i trafiksäkerhetsarbetet. ”Innan man byter till vinterdäck är det skäl att bilisterna själv kontrollerar sina däck t.ex. med 2-euros slant. Polisen ingriper i däckens skick först när de inte längre uppfyller lagens krav.”
Tilläggsuppgifter:
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet, tel. 0400 698 216
Utvecklingschef Antero Lammi, Trafikskyddet, tel. 020 728 2346
Polisinspektör Kari Onninen, Polisstyrelsen, tel. 0295 481 757
Bilaga: Kontaktpersoner på riksplanet
Hemsidor:
www.rengasratsia.fi
www.autonrengasliitto.fi
www.liikenneturva.fi
www.poliisi.fi
OBS. Kampanjens pressmaterial samt bildmaterial och videoklipp finns på adressen www.autonrengasliitto.fi och www.rengasratsia.fi
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum