Däckratsia 2/3: Om farten är för hög hjälper inte ens bra däck

För hög hastighet, våt väg och dåliga däck är en farlig kombination, sammanfattar Juha Valtonen, forskningschef på Trafikskyddet.

Om en länk saknas, brister hela kedjan. På vägen är rätt attityd denna länk.

”Attityden är en viktig faktor för säkerheten, eftersom den återspeglar respekten för andra på vägen”, säger Juha Valtonen, forskningschef på Trafikskyddet.

Den viktigaste aspekten som återspeglar attityden i trafiken är hastigheten. Bilisterna borde alltid komma ihåg att den hastighetsbegränsning som står bredvid vägen endast anger den tillåtna maximala hastigheten. Vid dåligt före lönar det sig att minska hastigheten rejält under den maximala hastigheten.

Även om en stor del av bilisterna anser sig ta tag i bondförnuftet när det börjar regna, glömmer man alltför ofta att beakta förhållandena, säger Valtonen.

”Undersökningarna visar att regnigt före inte nämnvärt påverkar de säkerhetsavstånd man håller. Väder och före påverkar genomsnittshastigheterna bara lite, och också då handlar det om att sänka hastigheten på grund av försämrad sikt. Förarna sänker inte hastigheten tillräckligt mycket vid dåligt väglag utan ofta försöker de upprätthålla samma hastighet som vid bra före.”

Dåligt grepp när däcket ligger nära gränsen för vad som är lagligt

Ändå är det just med körhastigheten som föraren bäst kan påverka säkerheten.

När till exempel en bil som körde 80 km/h i ett bromstest behövde 47 meter för att stanna, ökade bromssträckan till 60 meter från samma hastighet med samma däck när vägen var våt.

”Vid den sträcka bilen hade stannat vid torrt väglag hade bilen vid vått väglag fortfarande en hastighet på 46 km/h. För att stanna på samma sträcka som vid torrt före hade man bara behövt sänka utgångshastigheten med cirka 10 km/h”, påpekar Valtonen.

”Det här visar att allt rör sig om hastighet, hastighet och hastighet. Utöver att iaktta hastighetsbegränsningen måste man även bättre förstå sig på vädret och fatta besluten därefter”, tillägger Valtonen.

Överhastighet eller fel situationshastighet var en bidragande orsak i cirka 41 procent av de trafikolyckor som undersökningskommissionerna undersökt.  Samtidigt är dåliga däck en bidragande faktor i cirka var sjunde olycka varje år.

Fart, våta höstvägar och dåliga däck utgör en farlig kombination. Vid torrt väglag kan ett däck med 1,6 mm mönsterdjup, det vill säga ett mönsterdjup som ligger på bötesgränsen, ha lika bra grepp, ibland rentav lite bättre grepp, än ett nytt däck.

Däremot spelar mönsterdjupet vid vått före en betydande roll för däckets grepp. Redan vid en hastighet på 80 km/h minskar däckets kontaktyta till vägen med rentav 16 procent jämfört med ett nytt däck.

”I motorvägshastighet har ett i sig lagligt däck vid vått före en kontaktyta med vägen som är nästintill obefintlig. Genom att anpassa körhastigheten kan föraren kompensera en del för däckens skick då vägen är våt. För att kunna göra det måste man känna till skicket på däcken.”

Nu är rätt tid att kontrollera däcken

Däckens mönsterdjup styrs av vägtrafiklagen, som säger att sommardäcken på bilen ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm.

”De minsta mönsterdjupen finns till för bilistens och de andra väganvändarnas säkerhet. De är helt baserade på fysikens lagar och undersökningar om hur förändringar i hastighet och friktion påverkar bilens rörelser”, påpekar Valtonen.

För att däcken ska vara säkra måste mönsterdjupet dock vara större än minimikravet i lagen. Vid regnigt före kan man säga att 4 mm djupt mönster ännu fungerar pålitligt. Om mönstret är grundare än så kommer vattnet inte bort under däcket: greppet försämras och risken för vattenplaning ökar ju mer desto grundare mönsterdjupet är.

Att känna till skicket på de egna däcken är något som föraren bör känna till på samma sätt som hur man använder reglagen och säkerhetsbältena. Den nya vägtrafiklagen trädde i kraft i somras och den förutsätter mer noggrannhet av föraren än förut. Under perioden mellan första november och sista mars måste man använda vinterdäck, om vädret förutsätter det. Föraren har ansvaret för att köra med rätta däck.

”I södra Finland kan vissa bilister byta till vinterdäck senare än förut, om vintern kommer på liknande sätt som förra vintern. Därför är det allt viktigare att kontrollera skicket på sommardäcken på hösten när körsäsongen för dem fortsätter. Rätt tid för detta är nu.”

INFO: Däckratsia

Däckratsian är Bildäcksförbundets, Trafikskyddets och polisens gemensamma däcksäkerhetskampanj. Den har arrangerats varje höst från och med år 1997.

Under kampanjveckan har man följt med däckens skick på person- och paketbilar på flera olika orter och samtidigt informerat bilisterna om däckens inverkan på trafiksäkerheten.

I år har man beslutat utelämna granskningarna på grund av Covid-19-pandemin. Däckkontrollerna ersätts med upplysningar.

I vår upplysningsserie publiceras fyra meddelanden som behandlar däcksäkerhet.

• Däckratsian startar igen – coronaviruset bytte däckkontroller till upplysningar (Bildäcksförbundet och polisen, förhandsmeddelande vecka 35)
  • Djupa spår i däcken ger säkerhet (Bildäcksförbundet, vecka 37)
  • Bra kvalitet på däcken hjälper inte om hastigheten är för hög (Trafikskyddet, vecka 37)
  • Återvinning ger däcken nytt live (Suomen Rengaskierrätys Oy, vecka 37)