Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -seminarium online 11.11.2020

Digitalt spelande är en del av barns och ungas vardag och hobby. Spelande är främmande för en del vuxna och väcker lätt oro. Därför är det viktigt att diskutera digitalt spelande och få information om ämnet. Seminariet Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? tar fasta på föräldrarnas och fostrarnas frågor kring spelande.

Forskare och sakkunniga föreläser bl. a om spelandets motiv, vikten av föräldrarnas närvaro, mänskliga relationer online samt om barnens rättigheter. Ökad förståelse och insikt om spelvärlden minskar spelrelaterade problem och utmaningar. Seminariet behandlar även glädjen och nyttan som spelande för med sig – en aspekt som lätt glöms bort vid oro.

Seminariet riktas främst till professionella som arbetar med barn och unga men alla intresserade är välkomna. Medierepresentanter är välkomna att delta i seminariet. Medier har möjlighet att boka intervjuer med sakkunniga som föreläser under seminariet.

Spelfostrarens handbok 2 publiceras under seminariet, deltagare får boken i efterhand.

Tid: 11.11.2020 kl. 9.00-15.40
Tillställning: Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -seminarium
Plats: online

Innehåll:

09.00 – Öppningsord, Annukka Såltin, Spelkunskap-projektet
09.05   Max Sjöblom: Vad är esport och varför tittar man på när andra spelar?
09.50 – 10.00 Paus
10.00 Jesper Englin: ”Fatta grejen med Fortnite – så blir du en e-sportförälder
10.45 Matilda Ståhl: Ungas spelaridentitet och mänskliga relationer online?
11.30 – 12.30 lunchpaus
12.30 Tanja Rönnberg: Barnens Internet, barns hälsningar till vuxna
13.15-13.25 Paus
13.25 Elisa Mekler: The role of gaming during difficult life experiences
14.10 – 14.20 Paus
14.20 Pia Öhman: Finns det något positivt med dataspel?
15.05 Denice Lönnroth: Digitalt ungdomsarbete och dess betydelse
15.30 Slutord, Annukka Såltin, Spelkunskap-projektet, publicering av Spelfostrarens handbok 2

Läs mera och anmäla dig till seminariet på https://ehyt.fi/sv/seminarium-dataspel-engagerar-barn-och-unga-ar-allt-ok/

Intervjubokningar samt tilläggsinformation:

Annukka Såltin
utbildningsplanerare, Spelkunskap-projektet
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f.
Elimägatan 27, 00510 Helsingfors
annukka.saltin@ehyt.fi
www.ehyt.fi/sv

Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete (EHYT rf) är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer

Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

Följ EHYT

Senaste pressmeddelandena från EHYT

JULKILAUSUMA: Elinvoimainen kansalaisyhteiskunta ehkäisee päihteisiin kytkeytyvää eriarvoisuutta20.10.2020 12:27:16 EESTTiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n edustajakokous on huolissaan kasvavasta päihteisiin kytkeytyvästä eriarvoistumisesta. EHYT ry:n jäsenistö kokoontui 19.10.2020 yhdistyksen historian kolmanteen edustajakokoukseen. Kokouksessa hyväksyttiin EHYTin uusi strategia ja valittiin uusi valtuusto seuraavalle kolmivuotiskaudelle (2020-2023). Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin professori Pekka Puska ja varapuheenjohtajaksi Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen.