DBA-väitös: Vähittäiskaupan digitaalinen markkinointi toimii parhaiten yhdessä perinteisten markkinointimuotojen kanssa
Vähittäiskaupan digimarkkinointi toimii parhaiten alle 30-vuotiaille kuluttajille, selviää Marko Hoikkaniemen tuoreesta väitöskirjasta Asiakasarvon rakentuminen digitaalisen markkinoinnin avulla asiakaspolun eri vaiheissa päivittäistavarakaupassa.
Hoikkaniemen väitöskirja on tehty osana Aalto EE:n Executive Doctor of Business Administration -ohjelmaa, jossa kokeneet yritysjohtajat tekevät työhönsä liittyvän väitöskirjan. Hoikkaniemi toimi itse kauppiaana aloittaessaan väitöskirjansa ja opettaa nyt markkinointia ja liiketoimintaa Centria ammattikorkeakoulussa.
Hoikkaniemen työtä ohjanneella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Senior Fellow, KTT Lasse Mitrosella on pitkä kokemus kaupan markkinoinnin tutkimuksesta ja alan väitöskirjojen ohjaamisesta.
"DBA:ssa on sama lähtökohta kuin muissakin väitöskirjoissa: tuottaa tieteellisesti luotettavasti hankittua ja pätevää tietoa. DBA pohjautuu työelämään ja on mielellään hyödynnettävissä myös käytännössä," Mitronen kuvaa.
Väitöskirjan pohjana toimi 1052 henkilölle Uudellamaalla tehty kyselytutkimus, jossa selvitettiin kuluttajien omia näkemyksiä asiakasarvon rakentumisesta.
"Oma lähtöoletukseni oli, että digitaalisella markkinoinnilla voi saada paljon aikaan, mutta tutkimuksessa se murskaantui," sanoo Hoikkaniemi.
Parhaiten digimarkkinointi toimii osana hybridistrategiaa eli yhdessä perinteisten markkinointimuotojen kanssa.
"Digimarkkinoinnissa on tärkeää tehdä selkeitä linjanvetoja, joiden avulla erottuu. Tarvitaan tunnistettavuutta, persoonallisuutta, arvopohjaisuutta ja selkeä brändi. Mutta myös kaupan perusasioiden pitää olla kunnossa, tuote- ja hintavetoinen markkinointi on tärkeä osa pakettia."
Väitöskirja löysi kuluttajien näkemyksistä ja käyttäytymisestä muitakin kuin ikään liittyviä eroja. Naiset ja miehet painottavat eri kanavia: miehiin vetoaa Youtube-, Twitter- ja Tiktok-sisältö. Naiset antavat myös enemmän merkitystä arvoista kertovalle markkinoinnille. K-ryhmän ja S-ryhmän asiakkaat painottavat eri asioita.
"S-ryhmän asiakkailla painottuvat halvat hinnat, K-ryhmän asiakkailla hyvä valikoima ja uudet tuotteet saavat enemmän arvoa."
DBA-väitöstilaisuus
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu tarkastaa Marko Hoikkaniemen DBA-väitöskirjan ”Asiakasarvon rakentuminen digitaalisen markkinoinnin avulla asiakaspolun eri vaiheissa päivittäistavarakaupassa” perjantaina 25.11.2022 kello 12 Aalto-yliopisto Töölössä, Osipow-auditoriossa.
Vastaväittäjänä toimii professori Saara Julkunen Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena Senior Fellow Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta.
Tilaisuutta voi seurata myös Zoomissa.
Meeting ID: 856 7047 7976
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot tutkimuksesta ja väitöskirjatilaukset:
Marko Hoikkaniemi
DBA-kandidaatti
marko.hoikkaniemi@outlook.com
Puhelin 040 745 8397
Lisätietoa DBA-ohjelmasta:
Patrick Furu
Director of Customized Design, PhD, Aalto University Executive Education Oy
Puhelin 010 837 3719
patrick.furu@aaltoee.fi
Henrikki Tikkanen
professori, Aalto-yliopisto
Puhelin 050 573 4174
henrikki.tikkanen@aalto.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aalto University Executive Education Oy
Aalto University Executive Education Oy:hyn (Aalto EE) kuuluu viisi eri brändiä. Aalto EE tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja, Aalto PRO asiantuntijoiden täydennyskoulutusta ja Aalto ENT kehittämispalveluita, jotka auttavat yrittäjiä luomaan uusia liiketoimintamalleja ja -mahdollisuuksia. Finva tarjoaa Suomen monipuolisinta finanssikoulutusta sekä uusin brändimme Aalto ACCESS inklusiivisia, matalan kynnyksen ohjelmia ja kursseja, joiden oppeja voidaan helposti soveltaa osallistujan työhön, yhdistäen sekä Aalto EE:n että Aalto-yliopiston tarjonnan.
Aalto University Executive Educationin laaja-alaisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto University Executive Education Oy tarjoaa ohjelmia kansainvälisesti. Osana Aalto-yliopistoa Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto EE
Suomalaisyhtiöiden johtoa kouluttava Elizabeth Stephens: Nämä asiat jokaisen yrityksen pitäisi ymmärtää geopoliittisista riskeistä20.12.2023 07:27:37 EET | Tiedote
Suomalaisyritykset investoivat nyt voimakkaasti siihen, että ne saisivat lisättyä johtajiensa ymmärrystä geopoliittisista riskeistä. Yritykset, jotka pystyvät ennakoimaan tulevaa, pärjäävät kilpailijoitaan paremmin, sanoo tohtori Elizabeth Stephens.
Vuoden 2023 turvallisuusjohtaja on Fortumin Juha Härkönen – "Koronasta saadut opit hyödynnettiin välittömästi"8.12.2023 07:31:50 EET | Tiedote
Juha Härkönen on työskennellyt yli pari vuosikymmentä Fortumissa, joka on kärsinyt suoraan viime vuosien valtavista kriiseistä.
Professori Vesa Puttonen arvostelee maailman nopeimmin kasvavaa sijoitusvillitystä – ”Jos me tämä mokataan, niin toista kierrosta ei tule”3.12.2023 09:12:00 EET | Tiedote
Vastuullisuus eli ESG on maailman nopeimmin kasvava rahoitustrendi. Aalto-yliopiston professori Vesa Puttonen on yksi trendin arvostelijoista.
Aalto EE ja Silo AI aloittavat yhteistyön - tavoitteena auttaa johtajia navigoimaan "tekoälyhypen" keskellä25.11.2023 09:23:00 EET | Tiedote
"Sadasta tänä vuonna tapaamastani yritysjohtajasta 90 hakee vielä ymmärrystä, mitä tekoäly tarkoittaa, mitkä ovat mahdollisuudet ja mihin suuntaan yrityksen tulisi tekoälykehityksessään suunnata", sanoo Silo AI:n palveluliiketoiminnan johtaja Seppo Kuula.
Dataosaamista täytyy jakaa nykyistä avoimemmin, jotta suurilta tietoteknisiltä epäonnistumisilta vältyttäisiin25.10.2023 07:36:22 EEST | Tiedote
Tietojohtajille on tarjottava enemmän mahdollisuuksia hyvien käytänteiden jakamiseen ja vertaisoppimiseen, sanoi itsenäinen neuvonantaja Kimmo Kontra CDOIQ Nordic Symposiumin julkistustilaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme