De bästa i FM-tävlingen har valts: Idensalmi, Kymsote, Norra Karelen, Lappland och Vasa går till final
Förslagen i FM-tävlingen omspänner allt från internationell marknadsföring för turister, kampanjer som motarbetar våld, rekrytering av läkare och bibliotekstjänster. Influencermarknadsföringen ökar i kommunerna bland annat genom inflyttade bloggare. Det görs också gott grundläggande arbete med varumärken, webbplatser och servicekampanjer.
Kommunerna skaffar allt oftare hela marknadsföringsplaneringen externt även om den egna kompetensen också stärkts. Mätbarheten och rapporteringen har förbättrats jämfört med tidigare år och utnyttjandet av teknik har ökat inom marknadsföringen.
Tävlingens jury bedömde förslagen med särskild betoning på resultatet i förhållande till målen och budgeten. Det är viktigt att marknadsföringen är långsiktig och hänger ihop med kommunens strategi men det praktiska genomförandet och valet av målgrupp har också betydelse.
Bland förslagen som anmälts till tävlingen finns flera fina idéer, bra poänger som hänför sig till kommunens och områdets starka sidor och verksamhet som utgår från invånarnas och kundernas delaktighet. Alla deltagare får en bedömning av sitt arbete som en utmärkelse och för vidareutveckling av förslaget.
Bland de fem finalisterna väljs tre vinnare, dessutom utdelas ett eller flera hedersomnämnanden. Till finalen valdes förslagen från Idensalmi stad, Kymsote, Norra Karelens landskapsförbund, House of Lapland Oy och Vasaregionen. De sinsemellan mycket olika förslagen utgår alla från ett gott varumärkesarbete och de har bidragit till utveckling och livskraft.
FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för femtonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Syftet med tävlingen är att stärka kommunernas, regionernas och områdenas marknadsförings- och kommunikationskompetens och sprida god praxis. Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.
Prisutdelningen sker under Kommunmarknaden i Helsingfors den 9 september.
Finalisterna FM i kommunal marknadsföring 2020, i alfabetisk ordning:
Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.
Idensalmi stad
Kymsoten prototyypit
Kymsote
Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi
Norra Karelens landskapsförbund
Sound of Lapland
House of Lapland Oy
Vaasa.fi - seudullinen verkkopalvelu
Vasa stad, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Visit Vaasa, Världsarvet i Kvarken rf
Årets jury bestod av Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund, Jaakko Helenius, verksamhetsledare för SEKES ry, Hannu Komu, verksamhetsledare för FFTO rf, Teemu Moilanen, överlärare vid yrkeshögskolan Haaga-Helia, Ida Müller, sakkunnig i Arbets- och näringsministeriet och Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet.
Närmare upplysningar:
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund, juryns ordförande, 050 66 743
Eija Rautiainen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, 045 316 1600 (På semester 25.5.-30.5.)
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kuntaliitto / Finlands KommunförbundKuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.
Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare. Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Enkät: Kommunens strama ekonomi minskar resurserna för kommunikation11.12.2025 08:55:00 EET | Pressmeddelande
Kommunernas strama ekonomiska situation påverkar resurserna för kommunikationen, enligt Kommunförbundets kommunikationsenkät. Två tredjedelar av kommunikatörerna som svarat på enkäten bedömer att kommunens ekonomiska situation påverkar kommunikationen och marknadsföringen.
Kysely: Kunnan tiukka taloustilanne vähentää viestintäresursseja11.12.2025 08:55:00 EET | Tiedote
Kuntien tiukka taloustilanne vaikuttaa viestinnän resursseihin, käy ilmi Kuntaliiton kuntaviestintäkyselystä. Kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista kuntien ja kaupunkien viestijöistä arvioi, että kunnan taloudellinen tilanne vaikuttaa viestintään ja markkinointiin.
Kommunförbundets och MDI:s utredning: Trots ekonomiska utmaningar ser kommunala beslutsfattare med tillförsikt på den nya fullmäktigeperioden9.12.2025 09:00:50 EET | Pressmeddelande
De första resultaten av beslutsfattarenkäten ger en heltäckande och aktuell bild av läget i kommunsektorn i början av den nya fullmäktigeperioden. De kommunala beslutsfattarna ser med tillförsikt på den pågående perioden, även om det svaga läget inom den offentliga ekonomin ger upphov till omfattande oro i kommunerna.
Kuntaliiton ja MDI:n selvitys: Taloushaasteista huolimatta kuntapäättäjät suhtautuvat alkaneeseen valtuustokauteen luottavaisesti9.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Kuntapäättäjäkyselyn ensimmäiset tulokset tarjoavat kattavan ja ajantasaisen kuvan kuntakentän näkymiin uuden valtuustokauden alkutaipaleella. Kuntapäättäjät suhtautuvat alkaneeseen kauteen luottavaisesti, vaikka julkisen talouden heikko tilanne huolestuttaa laajasti kuntakentällä.
Tammerfors borgmästare Ilmari Nurminen ny ordförande för Kommunförbundets styrelse4.12.2025 15:12:02 EET | Pressmeddelande
Kommunförbundets förbundsdelegation har idag 4.12.2025 valt delegationens presidium samt styrelse och styrelsens presidium. Till ordförande för Kommunförbundets styrelse valdes Tammerfors borgmästare Ilmari Nurminen (SDP).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme