Decoy julkaisee neljännen albuminsa – mukana iso ammattimuusikko-orkesteri

Vuonna 1985 perustettu instrumentaalijazz-yhtye Decoy julkaisee 25.5. neljännen albuminsa. Decoy luo ison orkesterin tuntua ammattimuusikoiden joukolla, joista Tommi Koivuniemi, Anssi Nykänen ja Lauri Kettunen ovat soittaneet yhdessä jo lähes 40 vuotta. Albumilla kuullaan myös Rajaton-lauluyhtyeen Essi Wuorelan sanatonta laulua, ja basso-osuuksista vastaa maailmalla menestynyt Esbjörn Svensson trio E.S.T:sta tunnettu Dan Berglund.
Decoyn muusikot Lauri Kettunen, Anssi Nykänen, Joonatan Rautio, Tommi Koivuniemi ja Jorma Hämäläinen iloitsevat myös maailmankuulun Dan Berglundin vierailusta levyllään. Kuva: Paamu Hamunen

Decoyn 25.5. julkaistava Inherited Stories -albumi maalaa kuulijalle luonnon maisemia ja tarinoita menneestä. ”Sävellykset ovat musiikiksi muutettuja tarinoita siitä, mitä olen kuullut ja matkan varrella nähnyt. Esimerkiksi Lake Paanajärvi -kappale perustuu äitini kertomukseen lapsuusmuistoistaan vuoden 1939 kesästä ja syksystä Kuusamon rajaseudulla”, säveltäjä Lauri Kettunen kertoo.

Vuonna 1985 perustettu instrumentaalijazz-yhtye Decoy julkaisee 25.5. neljännen albumin nimeltä Inherited Stories. Albumi on kannanotto inhimillisen elämän puolesta ja kappaleiden sävellykset ovat saaneet vaikutteita luonnosta sekä ihmiselämän käänteistä. Decoy ammentaa inspiraationsa eri musiikkityylien sekoittamisesta ja jazzin improvisoinnista. Yhtyeen jäseniä yhdistää soittamisen ilo sekä pyrkimys tehdä omaleimaisesta musiikkia mahdollisimman hyvin.

Musiikillisesti Decoy on tavoitellut pienellä kokoonpanolla luotua vaikutelmaa isosta orkesterista, ja kappaleiden sovituksissa kuullaan huippumuusikoiden luovaa improvisointia. Decoyn jäsenistä huilisti Tommi Koivuniemi, rumpali Anssi Nykänen ja kitaristi-kosketinsoittaja Lauri Kettunen ovat soittaneet yhdessä jo lähes 40 vuotta. Jorma Hämäläinen on äänittänyt sekä miksannut yhtyeen musiikkia lähes saman verran, ja maailmanluokan saksofonisti sekä albumin toinen tuottaja Joonatan Rautiokin on ollut yhtyeessä mukana melkein vuosikymmenen. ”Useat kappaleiden teemat ovat rakennettu Joonatanin saksofonin ja Tommin huilun vuoropuhelun sekä Anssin rumpujen horjumattoman perustan varaan”, Kettunen kertoo.

Albumin pohjia Anssin kanssa soittaa maailmalla menestystä niittänyt ruotsalainen Dan Berglund (Tonbruket, aikaisemmin Esbjörn Svensson trio). ”Anssin kyvyt tahtipuikoissa tietysti tunnetaan, mutta hänen yhteissoittonsa Danin kanssa oli elämys”, Lauri kuvailee. Pianon takana taituroi Seppo Kantonen, jonka Anssi Nykänen värväsi mukaan Decoyhin. Oman mausteensa sovituksiin tuo sellisti Iida Sinivalon johtama jousikvartetti, johon kuuluvat Sinin lisäksi Terhi Ignatius (I viulu), Tommi Aspelund (II viulu) sekä Maarit Holkko (alttoviulu). ”Kun kuulimme ensimmäiset Laurin tekemät demot sävellyksistä, sanoimme heti, että tälle levylle täytyy saada oikeat jouset”, Jorma Hämäläinen ja Anssi Nykänen kertovat. Väriä levyn kokonaisuuteen tuovat Rajaton-lauluyhtyeestä tunnetun sopraanon Essi Wuorelan ja Kummeleiden Heikki Helan sanaton laulu sekä oboistina vieraileva Sole Mustonen. Kaikkien Decoyn albumien äänitystä ja miksausta on kiitelty levyarvioissa ja Inherited Stories jatkaa samaa musiikillista jazz-elämystä.

Albumin julkaisu 25.5.2022

Decoy – Inherited Stories

Kappaleet:

• Taiga, 9min 44s, säv. Lauri Kettunen
• Flowing Waters, 3min 13s, säv. Lauri Kettunen
• Out to the New World, 4min 06s, säv. Lauri Kettunen
• Little Shepherd Girl, 5min 14s, säv. Lauri Kettunen & Pekka Mäenpää
• Lake Paanajärvi, 8min 36s, säv. Lauri Kettunen
• Hope Will Remain, 4min 00s, säv. Lauri Kettunen & Seppo Kantonen
• All the Years, 9min 42s, säv. Lauri Kettunen
• Bears in the Summer Night, 7min 01s, säv. Lauri Kettunen
• Reconciliation, 6min 02s, säv. Lauri Kettunen
• Goodbye, 4min 30s, säv. Lauri Kettunen

Muusikot:

Dan Berglund, basso
Heikki Hela, laulu (sanaton)
Seppo Kantonen, Steinway piano
Lauri Kettunen, kitarat & koskettimet
Tommi Koivuniemi, huilu
Sole Mustonen, oboe
Anssi Nykänen, rummut & perkussiot
Joonatan Rautio, saksofonit
Essi Wuorela, laulu (sanaton)
Jouset:
Tommi Aspelund, II viulu
Maarit Holkko, alttoviulu
Terhi Ignatius: I viulu
Iida-Vilhelmiina Sinivalo, sello

Sovitukset: L. Kettunen & Decoy
Tuottajat: L. Kettunen & J. Rautio
Äänitys, miksaus & masterointi: Jorma Hämis Hämäläinen, StudioPop, Helsinki
Levynkannen valokuva: Paavo Hamunen
Levynkannen graafinen suunnittelu: Lauri Kettunen
Julkaisija: WILDerness MUSIC 2022

Jasmin Rantanen / Bubblypink Music
jasmin@bubblypink.fi

Yhteys: press@bubblypink.fi

Semmareiden kiertueella siivotaan rantoja ja suojellaan Suomen vesistöjä16.10.2022 10:10:00 EEST | Tiedote

Yli 30 vuotta kansainvälisenkin keikkamaailman aalloilla pärskinyt Semmarit palaa marraskuussa konserttisaleihin. Ilakoivat silakat -kiertue käynnistyy marraskuussa Joensuun Carelia-salista ja päättyy Helsingin Musiikkitalolle 10.12.2022. Kiertueella tehdään tiivistä yhteistyötä Pidä Saaristo Siistinä ry:n kanssa, ja muusikot siivoavat kunkin esiintymiskaupunkinsa rantamaisemia. Samalla he haastavat yleisönsä mukaan siivoustalkoisiin.