Demarinaiset: Täysi tuki yhteiskunnan toimintojen turvaajille

Koronaviruksen aiheuttaman pandemian vuoksi Suomi on siirtynyt poikkeustilaan, jossa ihmisten jokapäiväiseen arkeen on tullut muutoksia ja rajoituksia: Koulujen sulkeminen, julkisten kokoontumisten rajoitukset sekä vaikutukset monen yrittäjän elämään ovat olleet huomattavia.

Etätyömahdollisuutta on nyt hyvä käyttää, mikäli siihen on mahdollisuus. Näin suojataan viruksen edessä haavoittuvaisimmassa asemassa olevia ja tasataan tautihuippua. Kaikilla aloilla etätyö ei kuitenkaan ole mahdollista. Silti tietyt työt on voitava tehdä.

Hallitus listasi tiistaina lukuisia aloja, joilla tehtävä työ on olennaista yhteiskunnan toimintakyvyn kannalta. Mukana ovat tietysti niin lääkärit kuin hoitajat, mutta myös esimerkiksi siivoajat, nuorisotyöntekijät, varhaiskasvatuksen henkilöstö, opettajat ja kauppojen henkilökunta.

”Näinä vaikeina aikoina huomataan, miten moninaista ammattilaisten joukkoa Suomi tarvitsee toimiakseen ”, Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen painottaa.

Nämä ihmiset turvaavat Suomen kriittiset toiminnot. Esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoito- alalla työskentelevillä ei ole vaihtoehtoa jäädä etätöihin, vaan he tekevät työtään väsymättä koronavirustilanteen rauhoittamiseksi. 86 prosenttia sote-alan arkemme turvaajista on naisia ja haluan lähettää heille suuret kiitokset arvokkaasta työstä, jonka merkitys ainoastaan korostuu tässä tilanteessa.”

”Olemme kaikille kriittisillä aloilla työskenteleville suuren kiitoksen velkaa. Parhaan kiitoksen annamme juuri nyt toimimalla vastuullisesti. Jokainen meistä voi kantaa oman kortensa yhteiseen kekoon noudattamalla viranomaisten ohjeistuksia, pysymällä rauhallisena ja olemalla lähimmäisilleen läsnä vaikkapa puhelinsoitoin. Suomi kyllä selviää, kun vedämme kaikki yhtä köyttä.” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä 19.3.2020

Demarinaiset: Vihapuhe horjuttaa demokratiaa8.3.2020 06:00:00 EETTiedote

Viime vuoden eduskuntavaaleissa saimme viimeistään huomata, että yhä enemmän verkon välityksellä tapahtuva kampanjointi ja poliittinen keskustelu on nostanut esiin riskin joutua vihapuheen ja häirinnän kohteeksi. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa väkivalta on saanut uuden muodon ja verkkoväkivalta vaikuttaa huomattavaan osaan yhteiskunnallisesti aktiivisista toimijoista. Pahimmillaan jatkuva maalittaminen verkkovainoaminen ja trollaus vaikuttavat niiden kohteeksi joutuneiden aktiivisuuteen ja hiljentävät yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuvia.

Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa1.12.2019 15:43:47 EETTiedote

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.