DemFem-feministiverkosto ja Demarinaiset liittoutuvat

DemFem -feministiverkoston toiminta käynnistyy uudelleen vuoden 2021 alusta Demarinaisten yhteydessä. DemFem on sosialidemokraattinen feministiverkosto, jonka puheenjohtaja toimii lahtelainen Maria Mäkynen. Verkosto on ryhmä sosialidemokraattisia feministejä, jotka aktiivisesti ja tavoitteellisesti pyrkivät vaikuttamaan politiikkaan ja yhteiskuntaan feministiseltä ja sosialidemokraattiselta pohjalta.

Ryhmä on tarkoitettu kaikille feminismiä kannattaville sukupuolesta riippumatta. Verkosto tulee järjestämään kuukausittaisia tapahtumia, joissa tarkoituksena on keskustella ajankohtaisista teemoista vaihtuvien vieraiden kanssa.

”Sosialidemokraattiselle feministiverkoston toiminnalle on suuri tarve. Kansainvälinen konservatismin nousu, vihapuheen yleistyminen ja ikuisuusteemat patriarkaalisen yhteiskunnan ongelmakohdat kaipaavat vahvaa sosialidemokraattista sortavien rakenteiden purkamista. Pienen tauon jälkeen verkoston toiminta aktivoituu. Aika on selvästi kypsempi feministisille näkökulmille politiikassa kuin 2015 aloittaessamme. Erityisesti kuntavaalien alla on tärkeää nostaa feministisiä näkökulmia päätöksentekoon. Toivotan kaikki tervetulleeksi toimintaamme!” sanoo verkoston puheenjohtaja Maria Mäkynen.

Verkoston ensimmäinen tapahtuma on perjantaina 29.1.2021 klo 18:00-20:30 järjestettävä ”Feministiset festarit”. Festarit on kaikille avoin tapahtuma, joka noudattaa turvallisen tilan periaatteita ja pidetään Facebook-livenä. Illan aikana päästään kuulemaan lisää verkoston toiminnasta, feminismistä ja sen nykytilasta. Festareilla päästään osallistumaan mielenkiintoiseen paneelikeskusteluun aiheella “Miten pääsen tekemään feminististä vaikutustyötä ja politiikkaa?”. Paneeliin osallistuvat toimittaja Ina Mikkola, somevaikuttaja Joonas Pesonen, kansalaisvaikuttaja Ujuni Ahmed ja kansanedustaja Hussein al-Taee, sekä juontajana toimii verkoston puheenjohtaja Maria Mäkynen. Illan päättää komediainfluensseri Eve Kulmalan stand up -esitys.

Maria Mäkynen

puheenjohtaja, DemFem-verkosto

maria.makynen@tsl.fi

Roosa Pöyhönen

toiminnanjohtaja, Demarinaiset

roosa.poyhonen@sdp.fi

Demarinaiset peräänkuuluttaa faktatietoa koronarokotekeskusteluun17.12.2020 10:48:46 EETTiedote

Marinin hallitus julkaisi joulukuun alussa Suomen rokotestrategian koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Rokotestrategian toimeenpano alkaa, kun myyntiluvallinen ja Euroopan unionin standardit täyttävä rokote on saatavilla. Strategian mukaisesti rokotetta tullaan tarjoamaan jokaiselle halukkaalle ja rokotuksen saavat ensiksi sosiaali- ja terveysalan henkilöstö, ikäihmiset sekä riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan25.11.2020 09:09:39 EETTiedote

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.