Den heta båtsommaren fyller Helsingfors Flytande bryggor

Den rekordvarma båtsommaren fyller Helsingfors Flytande båtutställnings bryggor på Drumsö. Utställningen öppnar den 16 augusti. På det utsålda området presenterar sig under fyra dagar drygt 150 utställare och 260 båtar.

Av de österbottniska båtbyggarnas ”sjöjepar” som blivit en trend ute i världen presenteras bl.a. Sargo 31 Explorer.

”Den flytande båtutställningen håller på att allt tydligare utvecklas till en presentationsarena för nyheter. På Drumsö ser vi t.ex. lyxbåtstillverkaren Princess’ nya V60-modell, som får sin världspremiär”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Då västmetron färdigställts är det lättare än tidigare att ta sig till mässområdet. Man kan lämna bilen på vilken som helst metrostation och från Drumsö station finns en bekväm och kostnadsfri nonstop-transport till hamnen.

Mellan alla som löst en biljett i förhand utlottar man en tre timmars katamaransegling utanför Helsingfors. Hela 12 personer ryms med.

Ett rekordantal fiskebåtar

Utöver nyhetsbåtarna märker man tydligt i Flytande den nya typens fiskebåtars popularitet. Alldeles invid ingången vid Alandia båtförsäkrings brygga presenterar man hela 18 topputrustade fiskebåtar.

Också Finlands mest berömda fiskeguider deltar och deras informationsinlägg hör man dagligen på fiskebryggan. Som konferencier fungerar Natural Born Fishers Pasi Tuike och på plats finns utöver honom bl.a. Gäddgurun Antti Heinonen, Touko Liimatainen, finsk spinnfiskemästare och utvecklare av Aaltomarines fiskebåtar, Alucats Kalle Konttinen, Kalastajan kanava -kanalens Jyri Kuusisalo och Busters fisketeams Jani Ollikainen.

”De spöfiskeutrustade båtarnas popularitet förtäljer förutom om den upplevelseinriktade fritidens växande popularitet även om fiskeriets förändring. Även om populariteten har minskat lockar spö- och spinnfiske hela tiden nya entusiaster och också företagskunder åt den växande gruppen fiskeguider”, begrundar Pajusalo.

Flytandes måltidsutbud utvecklas

Hela familjens intresse underhålls av vattenstänket och de mångsidiga aktiviteterna. På utställningsområdet finns nästa 3000 kvadratmeter av landmontrar. Det erbjuds bl.a. jollesegling, en strålande flyboard-show, segling med stor kölbåt och testkörningar av motorbåtar vid Kipparis provkörningsbrygga.

Till det dagliga programmet hör Extreme Lifes Vadim Nekhaevs enastående flyboard-uppvisningar samt Freestyle-jetsportens finska mästares Pentti Keinänens konstfyllda freestyle-uppvisningar.

Mässområdets upplägg, som senaste år fick ett ansiktslyft, får ännu i augusti de sista finslipningarna som förbättrar funktionaliteten.

Områdets medelpunkt utgörs av de street food-restaurangerna som förbättrat trivseln och till vilkas närhet nu också scenen flyttats. Matupplevelser erbjuder bl.a. Fat Lizard, The Aleksander’s, Treffi Pub & Bistro, Feri’s Sausages och Umaijari sushi.

”Det nya gatuköksområdet fick för ett år sedan ett verkligt positivt mottagande och i år lönar det sig att komma till Flytande kanske endast för att äta”, lovat Pajusalo.

Många mässgäster är intresserade av tillbehörs- och utrustningsutbudet som lockar med fördelaktiga sensommarpriser. Augusti är en utmärkt tidpunkt att diskutera med segelmakarna på plats om vinterns reparationsprojekt och beställning av nya segel.

På scenen hör vi bl.a. också om Elastinens båtsommar med inhemska Finnmaster-båten samt tips om intressanta båtutfärdsmål i i Helsingfors.

Katamaraner, enskrovsbåtar och en topputrustad offshorebåt för seglarna

Under Flytande utlovas mera action och seglingsatmosfär, för mässgästerna kan på paradplats följa med Seglingsligans tredje och sista deltävling under lördag och söndag. Vid segelbåtsbryggan förevisas katamaraner som blivit allt populärare samt nya enskrovsbåtar. Under Flytande förevisas totalt nio segelbåtar.

Av de nya segelbåtarna har Lagoon 40-katamaren Finlandspremiär under Flytande och ett sportigt grepp till charter-båtarnas värld hämtar More 40. Den nya Lagoon kan förutsägas ytterligare öka intresset för flerskrovsbåtar, ty den största och kändaste katamarantillverkaren utlovar bekvämare utrymmen både inne och ute. På Drumsö kan man jämföra nyhetsmodellen med den en meter både längre och bredare Lagoon 42, som också hör till tillverkarens färskaste modeller.

Från tyska Hanses modellsortiment förevisas på mässan den populära 385:ans efterföljare, nya Hanse 388. Av franska Jeanneaus båtar ser vi nu i sitt rätta element den under vinterns innemässor förevisade livliga, lättseglade och trygga lilla familjebåten Sun Odyssey 319. Från den danska tillverkaren av tävlingsinriktade båtar ser vi Xc 35, som representerar de nya cruising-båtarna.

Av de inhemska segelbåtstillverkarna deltar förutom traditionella Degerö också EF-Marine, som i Raseborg tillverkar EF341-båtarna som fått Nyckelflagga-märket.

Ari Huuselas extremt prestandastarka högteknologiska IMOCA 60-klassens oceankappseglingsbåt intresserar säker seglingens vänner. Huusela berättar på mässan om sina förberedelser för legendariska Route du Rhum, som startar om tre månader från Frankrike mot Karibien, samt om ensamkappseglingen Vendée Globe runt världen år 2020. Ari Huusela framträder på Flytande fredag klockan 14:30 samt lördag och söndag klockan 16.

Ett stort urval motorbåtsnyheter i olika storlekar

För motorbåtsintresserade erbjuder Flytande ett rekordsortiment av verkliga båtnyheter. Premiär har inhemska långfärdsbåten Grandezza 37. Av de traditionella österbottniska båtbyggarnas ”sjöjepar” som blivit en trend ute i världen presenteras bl.a. Targa 46, Sargo 31 och Nord Star 32. Den franska båtbranschjätten Jeanneau visar för sin del den nya långfärdsbåter NC 33 och Leader 36 Sportop.

Den brittiska lyxbåtstillverkaren Princess kommer med hela tre båtar till utställningen. Vid brygga kan man bese utställningens största båt Princess S65, Princess V60 som får sin världspremiär samt lillasyster Princess 43.

Bella från Kuopio hämtar till utställningen utfärdsbåten Falcon BR8, flaggskeppet för det nya aluminiumbåtssortimentet. Buster från Etseri förevisar för första gången till sjöss av sina nyhetsmodeller modellseriens flaggskepp Buster Phantom Cabin. Samt av de i Norden populäraste stora öppna båtmodellerna de nyaste representanterna Buster Magnum och SuperMagnum.

Av de inhemska utombordsbåtarna finns representerade bl.a. AMT, Bella, Falcon, Faster, Finnmaster, Flipper, Silver och Yamarin, så det finns mycket att beundra i speciellt den populäraste storleksklassen 5–6 meters öppna båtar. Av retrobåten Marino Mustang lägger hela sju exemplar i olika färger till vid bryggan.

Vid fiskebryggan beser man bl.a. Apaji 540 Pro, Falcon BR6 samt fiskeutrustade Buster M. Båtnyheter i proffsklass är Arctic Ariboats-båtarna planerade för räddningsverk och sjöräddningen samt WaterMate som är ämnad speciellt för turisttransporter.

Flytande utställningen på Drumsö 16–19.8

Helsingfors Flytande båtutställning i HSK:s klubbhamn på Drumsö (Hallonnäs parkväg 1).

Utställningen är öppen torsdag 16.8 och fredag 17.8 klockan 12–20, lördag 18.8 och söndag 19.8 klockan 10–18.

Biljetter i förköp 13 €, vid porten 15 €, barnbiljett i förköp 4,35 €, vid porten 5 €. Gruppbiljetter endast i förväg från nätbutiken 10 €, minimibeställning 10 stycken.

Tilläggsuppgifter och förköpsbiljetter Uiva Flytande 2018 http://www.uiva.fi/

Presstillfälle torsdag 16.8 klockan 11

Representanter för median är välkomna till Presstillfället för Helsingfors Flytande i HSK:s klubbhamn, restaurang Blue Peter (Hallonnäs parkväg 1, 00210 Helsingfors) torsdagen 16.8.2018 kl. 11.00.

Anmäl dig till presstillfället http://www.uiva.fi/media/

Den rekordvarma båtsommaren fyller Helsingfors Flytande båtutställnings bryggor på Drumsö. På det utsålda området presenterar sig under fyra dagar drygt 150 utställare och 260 båtar.
Vid fiskebryggan beser man bl.a. Aaltomarine 550 Fish.
På Helsingfors flytande båtutställning presenterar Buster en ny förbindelsebåt i lyxklass, Phantom Cabin. Busters genom tiderna största hyttbåt är nästan 10 meter lång och garanterar en behaglig färd på sjön för upp till 12 personer.
Jeanneau visar för sin del den nya långfärdsbåter NC 33, Leader 36 Sportop och Merry Fisher 605 Marlin.
Den italiensk lyxbåtstillverkaren Ferretti kommer med klassiskt stilfullt Riva Aquariva Super och Pershing 5X.

020 7669 340http://www.finnboat.fi/

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.