ELY-keskukset

Det kompletterade MKB-beskrivningsunderlaget för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo är framlagt (Nyland och Egentliga Finland)

Jaa

Kompletteringen till miljökonsekvensbeskrivningen för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo, dvs. till MKB-beskrivningen) med bilagor, Naturabedömningarna och det ursprungliga MKB-beskrivningsunderlaget är framlagda och tillgängliga under perioden 3.8.2021–3.10.2021 på adressen www.miljo.fi/helsingforsabotagforbindelseMKB. Handlingarna är dessutom framlagda och tillgängliga som tryckta versioner i områdets kommuner. De skriftliga utlåtandena och åsikterna ska lämnas till NTM-centralen i Nyland senast 3.10.2021. Anteckna UUDELY/13887/2018 som hänvisning. Utöver detta kan instanser som förvaltar Natura 2000-skyddsområden ge utlåtanden om Naturabedömningarna (anteckna den kompletterande uppgiften "Natura" i hänvisningen).

I projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig direktbana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår även linjerätningar i Hajala, Kriivari, Toikkala och Pikis mellan Salo och Kuppis samt förbättringsåtgärder på bangården i Åbo. Projektets miljökonsekvenser bedöms på avsnittet Esbo centrum–Åbo bangård för persontrafik. Projektområdet är beläget på området för NTM-centralen i Nyland och NTM-centralen i Egentliga Finland. NTM-centralen i Nyland fungerar som projektets kontaktmyndighet.

De granskade alternativen i miljökonsekvensbedömningen, dvs. MKB, är:

  • Alternativ A: Alternativ A: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet
    Esbo–Åbo
  • Alternativ B: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet Esbo–Åbo samt linjerätningar på avsnittet Salo–Åbo
  • Jämförelsealternativet 0+: Kustbanan inklusive förbättringsåtgärder.

Projektalternativen och jämförelsealternativet är belägna i Esbo, Kyrkslätt, Ingå, Vichtis, Lojo, Raseborg, Sjundeå, Salo, Pemar, S:t Karins och Åbo.

Projektets miljökonsekvensbeskrivning kungjordes första gången 6.11.2020–4.1.2021. Kontaktmyndigheten begärde 11.2.2021 att den sökande kompletterar beskrivningen. Kompletteringarna gäller bedömningen av konsekvenser för naturen, Naturabedömningar, konsekvenser för yt- och grundvatten, konsekvenser till följd av buller och vibrationer, förläggningen av banan, klimatkonsekvenser samt konsekvenser för landskapet och den byggda kulturmiljön.

Den motiverade slutsatsen som NTM-centralen i Nyland ger om MKB-beskrivningen, de inlämnade åsikterna om MKB-beskrivningen och om dess komplettering samt utlåtandena om Naturabedömningarna publiceras efter att den motiverade slutsatsen publicerats på miljöförvaltningens webbplats www.miljo.fi/helsingforsabotagforbindelseMKB

Tietoja julkaisijasta

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye