Diakonissalaitoksen Hoivan uusi Asunto ensin -yksikkö avataan syksyllä Mellunkylään

Helsinkiläisten asunnottomien tilanne kohentuu tulevana syksynä, kun Diakonissalaitoksen Hoivan uusi Asunto ensin -yksikkö avaa ovensa Mellunkylän Kurkimäessä, Itä-Helsingissä.

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö HOAS on myynyt omistamansa Kurkimäentie 19:ssä sijaitsevan kiinteistön Diakonissalaitokselle. Kohteeseen avataan loppusyksystä 2022 Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n tuetun asumisen yksikkö. Neljästä rakennuksesta koostuvasta kiinteistöstä saa kodin noin 80 asukasta.

- Helsingin kaupunkistrategiassa tavoitteena on asunnottomuuden poistaminen vuoteen 2025 mennessä. ARAn tilastojen mukaan Helsingissä oli viime vuoden lopussa yhteensä 1 209 yksin elävää asunnotonta, heistä 518 on pitkäaikaisasunnottomia, ja tämä yksikkö tuo kaivattua muutosta juuri heidän tilanteeseensa. Kaupungin tahtotila on, että yhä useampi asunnoton saisi oman kodin väliaikaisten ratkaisujen sijasta, toteaa asumisen tuen päällikkö Taru Neiman Helsingin kaupungilta.

- Meillä Diakonissalaitoksella on lähes 30 vuoden kokemus Asunto ensin -palveluiden onnistuneesta toteuttamisesta. Tämä kiinteistö tukee yhteisöllisyyden vahvistamista ja sopii siksi hyvin tähän tarkoitukseen, sanoo palvelualuejohtaja Minna Kiviaho Diakonissalaitoksen Hoivalta.

Naapuruston ääni kuuluviin

HOAS tarjoaa kaikille nykyisille asukkaille uudet asunnot muualta ja muutostyöt Kurkimäentien kiinteistössä käynnistyvät mahdollisimman pian. Uudet asukkaat pääsevät muuttamaan vuokra-asuntoihinsa näillä näkymin syys-lokakuun vaihteessa.

Tärkeä osa uuden yksikön perustamista on naapurustotyö, jonka avulla rakennetaan ja ylläpidetään hyviä naapurustosuhteita sekä lisätään vuoropuhelua. Toimintamalli on ollut osa Diakonissalaitoksen Hoivan toimintaa jo vuosia.

- Haluamme kuulla naapuruston ajatuksia jo yksikön suunnitteluvaiheessa, jotta pystymme vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin välittömästi. Naapurustotyö on ennen kaikkea yhteistyötä, jonka avulla lisäämme tietoa toiminnastamme yksikön lähistöllä, kertoo naapurustotyöstä vastaava asiakkuussuunnittelija Kimmo Hannus Diakonissalaitoksen Hoivalta.

Naapuruston asukkaat ja muut toimijat ovat jo saaneet tietoa tulevasta yksiköstä ja heidät kutsutaan vielä ennen kesää ensimmäiseen naapurustotapaamiseen.

Asunto ensin -malli toimii

• Asunto ensin -periaatteen mukaan asunto on perusoikeus, jota ei tarvitse ansaita. Se on myös edellytys kuntoutumiselle ja muun muassa päihteettömyyden onnistumiselle. Asumispalveluiden tavoitteena on mahdollistaa asukkaalle asumisen pysyvyys ja oma koti sekä huolehtia asumisen turvallisuudesta.
  • Diakonissalaitoksen Hoivan Asunto ensin -palveluja ovat tuettu asuminen, hajautettu asuminen, liikkuva asumisen tuki ja hätämajoitus.
  • Suomi on tällä hetkellä ainoa Euroopan maa, jossa asunnottomien määrä vähenee. ARAn mukaan Suomessa oli vuoden 2021 lopussa 3 948 yksin elävää asunnotonta, mikä on 393 vähemmän kuin vuonna 2020.
  • Lisätietoja Asunto ensin -mallista
  • Lisätietoja naapurustotyöstä