Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietoviraston käsittelyaikoja kurotaan kiinni sähköisten palvelujen kehityksellä ja hiomalla sisäisiä toimintatapoja

Jaa

Osassa Digi- ja väestötietoviraston palveluja on ruuhkaa, mikä pidentää tällä hetkellä muun muassa väestötietojärjestelmästä saatavien todistusten käsittelyaikaa. Tuoreen viraston valtakunnallisten toimintatapojen muotoutuminen sujuviksi vie oman aikansa. Sähköisen palvelun kautta asiakas voi saada todistuksen jopa välittömästi.

Vuoden alussa aloittaneen Digi- ja väestötietoviraston vastuulla ovat entisten maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen tehtävät. Yksi viraston päätavoitteista on tukea yhteiskunnan digitalisaatiota. Virastolla on yksityiskohtainen suunnitelma myös omien palvelujensa digitalisoimiseksi.

– Uuden viraston aloittamiseen liittyy toimintatapojen muutos, joka vie aikansa, ja joka on valitettavasti näkynyt osalle asiakkaista käsittelyaikojen pidentymisenä. Hiomme koko ajan virastomme valtakunnallisia toimintatapoja, jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman sujuvasti. Alkuvuoden ruuhkasta johtuen olemme muun muassa siirtäneet henkilöresursseja muista palveluista purkamaan jonoja. Esimerkiksi muuttoilmoitusten käsittelyajat ovat jo normalisoituneet alkuvuoden ruuhkan jälkeen, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari sanoo.

Useissa palveluissa käsittelyajat ovat olleet pitkiä myös maistraateissa jo ennen Digi- ja väestötietoviraston aloittamista.

Väestötietojärjestelmän todistuksia voi tilata sähköisesti ilman odottelua

Alkuvuoden aikana erityisesti väestötietojärjestelmästä saatavien todistusten käsittelyajat ovat venyneet. Asiakkaat voivat jo nyt tilata monia todistuksia väestötietojärjestelmästä itse sähköisen palvelun kautta, jolloin sähköisen todistuksen saa heti kotimaan käyttöä varten.

– Palvelujemme digiaste nousee koko ajan. Itse sähköisesti tilattavien todistusten valikoima laajenee vielä tämän vuoden aikana muun muassa laajempia henkilö- ja perhesuhdetietoja koskeviin todistuksiin, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.

Sähköisen Todistukset väestötietojärjestelmästä -palvelun kautta voi tilata elossaolo-, asuinpaikka-, avioliitto-, siviilisääty- ja syntymätodistuksen kotimaan käyttöä varten sähköisenä versiona heti. Sähköinen todistus maksaa asiakkaalle paperista versiota vähemmän. Sähköisen palelun kautta ei vielä voi tilata kaikkia todistuksia ja esimerkiksi sukuselvitys täytyy tilata viraston muiden kanavien kautta.

Valtakunnallinen asiakaspalvelu on kaikille yhdenvertaista palvelua

Virastojen yhdistyessä asiakaspalvelu muuttui valtakunnalliseksi eli asiakkaan asioita ei hoida vain oman alueen toimipaikka, vaan niitä hoidetaan ympäri Suomen. Sähköiset palvelut ovat kaikkein nopein tapa asioiden hoitoon, mutta tarvittaessa asioita voi hoitaa myös sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä viraston palvelupaikassa.

– Valtakunnallinen asiakaspalvelu helpottaa asiointia, kun asioita ei tarvitse hoitaa alueellisesti eri toimipaikoissa, vaan kaikki hoituu kerralla. Pahoittelemme venyneitä käsittelyaikoja ja niistä asiakkaillemme koitunutta haittaa. Pyrimme lyhentämään palveluidemme käsittelyaikoja mahdollisimman pian, pääjohtaja Viskari jatkaa.

Tieto palveluiden käsittelyajoista päivittyy viikoittain viraston verkkosivuille.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto, puh. 0295 535 385, liinu.lehto@dvv.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Digitukiviikko kannustaa jakamaan ja oppimaan digitaitoja 4.–8.5.202027.4.2020 12:30:00 EESTTiedote

Digi- ja väestötietovirasto järjestää yhdessä valtakunnallisen digitukiverkoston kanssa Digitukiviikon, joka haastaa jokaisen kansalaisen, organisaation, järjestön ja yhdistyksen auttamaan digitaidoissa korona-arjen eristämiä läheisiään oman kyvyn mukaan. Digitukiviikko on kaikille avoin, kaiken tasoiset digiosaajat mukaan kutsuva virtuaalinen tapahtumaviikko, johon jokainen voi osallistua omalla tavallaan. Digitukiviikkoa vietetään 4.–8.5.2020.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme