Digiajan vaihtoehto painetulle asiakaslehdelle

Perinteinen asiakaslehti on saanut uuden muodon. Mediataivas Oy:n kehittämässä Blishwayssa yhdistyvät sovellusmaailmasta tuttu käyttökokemuksen vaivattomuus ja verkon löydettävyys. Seurantatieto kertoo mitkä jutut kiinnostavat, joten sisältöä voidaan kehittää aina vain paremmaksi.

Yritykset etsivät vaihtoehtoa painetulle lehdelle, sillä moderni viestintä vaatii nopeutta ja ajantasaisuutta, joita paperilehti ei tarjoa. Lisäksi lukijat odottavat miellyttävää käyttökokemusta mobiili- ja tablettilaitteilla, joilla kulutetaan jo yli puolet verkkosisällöistä.

Viestien on oltava kiinnostavia ja hyödyllisiä, jotta ne huomataan, luetaan ja niihin reagoidaan. Viestit on julkaistava kanavassa, jota asiakas useimmiten käyttää, eli verkossa. Blishway tekee helpoksi sisällön jatkuvan tai ajastetun julkaisemisen, jakamisen ja keskustelun. Kaikki julkaistut jutut ovat hakukoneen ulottuvilla ja edistävät yrityksen verkkonäkyvyyttä varsinkin, kun juttuja hyödynnetään yrityksen some-kanavissa.

”Blishwaylla julkaistu sisältö tavoittaa asiakkaat ja tarjoaa miellyttävän käyttökokemuksen. Blishwayssa yhdistyy iltapäivälehdistä tuttu vaivaton käyttökokemus sekä verkon jaettavuus ja löydettävyys. Juttuja voidaan rikastaa videoilla, jotka voidaan linkittää vaikka YouTubeen, jolloin lukija saa mieleistä katsottavaa ja yritys arvokkaan linkin sosiaaliseen mediaan”, kertoo viestinnän asiantuntija Hannele Haltia Mediataivaasta.

Blishway on valmis tuote, joka ei vaadi yritykseltä kehitysprojektia. Se voidaan ottaa käyttöön nopeasti useillekin kieliversioille. Hannele Haltia painottaa, että verkkojulkaisu on erityisesti asiantuntijayrityksille hyvä tapa erottua ja tarjota asiakkailleen hyödyllistä sisältöä.

”Asiakaslehden perustamista ja yrityksen viestinnän terävöittävistä miettivän yrityksen kannattaa aloittaa oma julkaisunsa suoraan digitaalisena ja jättää paperijulkaisemisvaihe väliin”, hän sanoo.

Esimerkkinä markkinointiviestinnän oma Impact&Insight –julkaisu

Mediataivaan oma Blishwaylla toteutettu verkkojulkaisu, Impact&Insight -julkaisu pureutuu digitaalisuuden, markkinoinnin ja viestinnän ajankohtaisiin teemoihin ja nostaa esille viestinnän ja markkinoinnin kiinnostavia vaikuttajia. Julkaisussa on haastateltu muun muassa markkinoinnin professori Heikki Karjaluotoa, Keskon viestintäjohtaja Merja Haverista ja MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmalaa.

“Verkko mahdollistaa monipuolisen sisällöntuotannon, jossa hyvää juttua voi rikastaa aiheeseen liittyvillä sisältönostoilla, animaatioilla tai videoilla”, toteaa Mediataivaan toimitusjohtaja Tatu Könönen Impact&Insight -julkaisun ensimmäisessä pääkirjoituksessa.

Mainostoimisto Mediataivas on markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto, jolle monikanavaisuus, modernit verkkoratkaisut ja monimuotoiset digitaaliset palvelut ovat arkea perinteisten viestintämuotojen ohella.