Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua
”Vaikka digipalvelut ovat arkipäivää, digitaitoisenkin eteen voi tulla pulmatilanteita, joita olisi paljon helpompi ja nopeampi selvittää puhelinpalvelun kautta. Silloin asiakkaan tulisi halutessaan saada myös henkilökohtaista palvelua ainakin puhelimitse”, sanoo FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen.
Digisyrjäytyminen koskettaa FINEn mukaan etenkin henkilöitä, joilla ei ehkä ole pääsyä digilaitteille tai jotka eivät osaa käyttää niitä riittävän hyvin tai jotka eivät pysy nopeasti kehittyvän tietotekniikan ja jatkuvasti päivitettävien laitteiden käytössä mukana. Ongelmia on niin ikääntyneillä kuin heillä, joiden äidinkielellä palveluita ei ole tarjolla. Mutta vaarassa ovat niin sanotut diginatiivitkin.
Diginatiivikin voi tulla huijatuksi
Vaikka digipalveluista on tullut osa toimivaa arkea, sillä on myös kääntöpuolensa. Kaiken aikaa kehittyvien digilaitteiden ja -palvelujen käyttäjiltä vaaditaan paitsi jatkuvaa uuden omaksumista myös tarkkaavaisuutta digimaailmassa rehottavan rikollisuuden, kuten tietojenkalastelun ja yhä taitavammin toteutettujen huijausten, varalta.
”Diginatiivitkaan eivät välttämättä aina täysin ymmärrä lukemaansa, osaa arvioida sen luotettavuutta tai he voivat olla perusteettoman luottavaisia. Varsinkin, kun digipalveluja käytetään kiireessä, rutinoinutkin digiosaaja saattaa haksahtaa ja tulla huijatuksi”, Elli Reunanen muistuttaa.
Monipuoliset digipalvelut ja toimiva puhelinpalvelu yhdessä sujuvan asiointikokemuksen takeita
FINE saa yhä enemmän yhteydenottoja tilanteista, joissa digiasiointi ei syystä tai toisesta suju.
"Kun asiakas ottaa meihin yhteyttä, hän on usein jo pyrkinyt selvittämään asiaansa palveluntarjoajan kanssa, mutta se on osoittautunut vaikeaksi tai mahdottomaksi. Puheluun ei vastata tai numerossa vastaa automaatti, jonka numerovalikosta pitäisi päätellä, mihin kategoriaan asia kuuluu. Tämäkin on monelle jo vaikea rasti. On myös tilanteita, joissa asiakas ei ole löytänyt muuta puhelinnumeroa kuin FINEn numeron asiaansa selvittäessään”, Elli Reunanen sanoo.
”Asiakkaalla voi olla ongelma tai kysymys, joka olisi niin hänelle kuin palveluntarjoajallekin helpompi ja nopeampi selvittää ihmisten kesken, esimerkiksi puhelimessa.”
*FINE järjesti 29.9.2022 seminaarin, jossa pureuduttiin digiosaamisen puutteisiin ja digiasioinnin ongelmakohtiin sekä pohdittiin niihin ratkaisuja. Seminaarin pääpuhuja oli it-asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen. Järvinen jakoi FINEn huolen heistä, jotka eivät yllä digiajan osaamisvaatimuksiin. Näitä digisyrjäytymisvaarassa olevia suomalaisia arvioidaan olevan 400 000.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1226Puh:+358 50 527 9717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?9.3.2023 08:04:34 EET | Tiedote
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen nousevat toistuvasti esiin matkavakuutuksien neuvonnassa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Erityisesti epätietoisuus sairauksista aiheutuneiden korkeiden hoitokulujen korvaamisesta aiheuttaa kysymyksiä. Kokosimme yhteen matkaajalle tärkeitä perustietoja, jotka on hyvä ottaa haltuun jo ennen matkalle lähtöä.
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote
Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa7.9.2022 07:35:48 EEST | Tiedote
Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme