Digita ja Levira tarjoavat IoT-yhteydet Suomenlahden molemmin puolin

Suomalainen Digita ja virolainen verkko-operaattori Levira operoivat LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvia IoT-verkkoja kotimaissaan. Nyt yritykset tarjoavat yhdessä mahdollisuuden LoRaWAN-teknologiaan perustuvien IoT-ratkaisujen käytön Suomenlahden molemmin puolin. Tällä maantieteellisellä alueella operoivat yritykset hyötyvät yhteistyön tuomasta saumattomasta verkkopeitosta.

“Tarjoamme Suomenlahdella operoiville yrityksille kuten rahtiliikenteelle selkeästi saavutettavissa olevia etuja esimeriksi rahtikonttien monitoroinnissa. Myös vapaa-ajan veneilijät voivat hyötyä paikannus- ja turvallisuusratkaisuista”, kertoo Digitan IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Ari Kuukka. ”Digitalla on esineiden internetiä varten valmis valtakunnallinen infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi yrityskumppaneidensa ratkaisuille. Nyt haluamme laajentaa IoT-yhteyksien saatavuutta Suomenlahden alueella yhdistämällä voimat Leviran kanssa”, jatkaa Kuukka

"Tiivis yhteistyö kumppaneiden kanssa on avainasemassa IoT-projektien onnistumisessa, ja yhteistyömme Digitan kanssa on hyvä esimerkki tästä", sanoo Leviran verkkopalveluista vastaava Meelis Anton. "Maiden rajat ylittävät IoT-ratkaisut auttavat asiakkaita kaikilla aloilla, jotka perustuvat ihmisten tai tavaroiden liikkumiseen maiden välillä – erityisesti, kun kyseessä on niin läheiset suhteet kuin Suomen ja Viron välillä. Leviran tarjoamien IoT-ratkaisujen ansiosta asiakkaamme voivat keskittyä ydintoimintaansa – teemme heidän omistuksistaan arvokkaita tietogeneraattoreita toiminnan tehostamiseksi tai kustannusten säästämiseksi".

LoRaWAN-teknologiaan perustuvan IoT-verkon ansiosta erilaisten verkkoon liitettyjen laitteiden ohjaaminen on kustannustehokasta ja yksinkertaista. LPWA-verkossa (Low Power Wide Area) voidaan minimaalisesti virtaa kuluttavien mittausantureiden tuottamaa dataa siirtää langattomasti pitkänkin kantaman päähän. Se mahdollistaa IoT-palveluiden kehittämisen ilman monimutkaisia paikallisverkko- tai gateway-ratkaisuja. Erityisesti asiakkaiden energiatehokkuus-, Smart City- ja Smart Metering -hankkeet hyötyvät LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvasta verkosta.

Digita Oy, Ari Kuukka johtaja, IoT-palvelut, puh. 040 149 7942, ari.kuukka(at)digita.fi

AS Levira, EVP, Head of Network Services, Meelis Anton, puh.+3725164344, meelis.anton(at)levira.com

Levira on digitaalisten palvelujen tarjoaja ja teknologiakumppani yrityksille, joiden liiketoiminta on teknologiasta riippuvaa ja jotka haluavat käyttää ammattitaitoista, tarvittavia ratkaisuja tarjoavaa palveluntarjoajaa.Levira on Viron tärkein tv- ja radioverkko-operaattori. Ylläpidämme Viron ainoaa tv- ja radioverkkoa, joka täyttää korkeimmat toiminnalliset vaatimukset. Levira tarjoaa IoT-ratkaisuja utilityille sekä kiinteistö- ja kuljetuspalveluja tarjoaville yrityksille. Levira on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista riippumattomista tv-lähetyskeskuksista. Autamme paikallisia ja kansainvälisiä mediayrityksiä suunnittelemaan tv-kanavia ja varmistamme, että ohjelmia lähetetään kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Levira lähettää ohjelmia katsojille Baltian maissa, Skandinaviassa ja Euroopassa sekä Turkissa ja Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa.Tv-tuotannon alalla olemme aktiivisia toimijoita Baltian ja Skandinavian markkinoilla ja markkinajohtaja Latviassa. Levira omistaa kolme tv-tuotantokäyttöön tarkoitettua ulkolähetysautoa. Leviran asiakkaita ovat alueelliset ja kansainväliset tv- ja radioyhtiöt, IT-yritykset ja mediapalvelujen tarjoajat, mukaan lukien Viron yleisradio (ERR), Eesti Meedia, All Media Eesti, Sony, EBU, Discovery, ATEA sekä suuret teleoperaattorit, kuten Telia, Tele2 ja Elisa. Leviralla on kaksi osakkeenomistajaa: Viron valtio (51 %) ja ranskalainen tele-, tv- ja radioyhtiö TDF-konserni (49 %).

Hälyri-palvelu hyödyntää Digitan IoT-verkkoa tiedonsiirrossa11.4.2019 10:20:56 EESTTiedote

Kuluttajille ja yrityksille hälytyspalveluja tuottava Esineiden.netin Hälyri-palvelu luottaa palvelussaan Digitan valtakunnalliseen LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaan IoT-verkkoon. Hälyri-palvelu on suunnattu esimerkiksi mökkien etävartiointiin. Yrityspuolella Hälyriä hyödyntävät muun muassa rakennusliikkeet ja varastoja omistavat yritykset, jotka tarvitsevat kevyen hälytinjärjestelmän omaisuutensa valvontaan.