Digita Oy ja Palojärven paliskunta: IoT-teknologiasta hyötyä porotaloudelle

Kuva: Marja Anttonen

Digita pilotoi yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa.

Porojen seuranta on poroelinkeinon kannalta tärkeää, sillä suurin osa metsään kuolleista poroista jää löytämättä. Digitan IoT-verkon mahdollistamien seurantaratkaisujen avulla on mahdollista seurata entistä useampaa poroa ja myös löytää kadoksiin jääneet yksilöt.

”Meille on erittäin tärkeää, että porojen liikkeistä ja katoamisista saadaan reaaliaikaista ja luotettavaa tietoa. Olemme innoissamme, että vihdoin porojen seurannassa voidaan hyödyntää uutta ketterämpää teknologiaa. Nyt meillä on paremmat edellytykset seurata koko porotokkaa, ilman katvealueita. Näen, että toimivalle seurantateknologialle on suuri kysyntä koko Pohjoismaiden porotaloudessa”, kertoo Seppo Koivisto Palojärven paliskunnasta.

”Aikaisempiin porojen seurantalaitteisiin verrattuna Digitan IoT-verkon mahdollistamat ratkaisut sallivat entistä kevyemmät ja pitkäkestoisemmat seurantalaitteet, jotka ovat myös porojen kannalta mukavia kantaa. Poronomistajien lisäksi porojen seurannasta voivat hyötyä kaikkia poroalueella liikkuvat. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi olla mahdollista seurata porojen liikkumista teiden lähistöllä ja varoittaa autoilijoita poroista”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

”Digitan IoT-verkon tarjoamien sovellusten kirjo on lähes rajaton. Tämä pilotti porojen seurannasta on yksi esimerkki IoT-teknologian tuomista uusista mahdollisuuksista”, Kuukka kertoo.

Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. Myös IoT-verkkoon kytkettyjen kannettavien laitteiden akun kesto on vanhempia teknologioita huomattavasti parempi.

Digita Oy, liiketoimintajohtaja IoT-palvelut, Ari Kuukka, ari.kuukka@digita.fi, p. 040 149 7942

Palojärven paliskunta, Seppo Koivisto, seppo.koivisto@pp9.inet.fi, p. 0400 137 566

Palojärven paliskunta sijaitsee Rovaniemen, Tervolan, Ylitornion ja Pellon alueella. Paliskunnan pinta-ala noin 4000 km² ja eloporoluku 5000.

Kuva: Marja Anttonen

Hakunilan tv-täytelähettimen sijainti muuttuu – muutostöistä aiheutuu katkos tv-lähetyksiin 17.2.202116.2.2021 14:30:59 EET | Tiedote

Digitan Hakunilan vesitornissa sijaitseva täytelähetin tullaan siirtämään viereiseen mastoon keskiviikkona 17.2.2021 Hakunilan vesitornin vesikaton kunnostustyön ajaksi. Vesitornin kunnostustyö tullaan suorittamaan vuoden 2021 loppuun mennessä. Täytelähettimen siirrosta aiheutuu katkos tv-lähetyksiin täytelähettimestä signaalia vastaanottaville kotitalouksille. Katkoksen arvioitu kesto on klo 9.30–15.30 välillä noin 4 tuntia.