Digita Oy ja Palojärven paliskunta: IoT-teknologiasta hyötyä porotaloudelle

Kuva: Marja Anttonen

Digita pilotoi yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa.

Porojen seuranta on poroelinkeinon kannalta tärkeää, sillä suurin osa metsään kuolleista poroista jää löytämättä. Digitan IoT-verkon mahdollistamien seurantaratkaisujen avulla on mahdollista seurata entistä useampaa poroa ja myös löytää kadoksiin jääneet yksilöt.

”Meille on erittäin tärkeää, että porojen liikkeistä ja katoamisista saadaan reaaliaikaista ja luotettavaa tietoa. Olemme innoissamme, että vihdoin porojen seurannassa voidaan hyödyntää uutta ketterämpää teknologiaa. Nyt meillä on paremmat edellytykset seurata koko porotokkaa, ilman katvealueita. Näen, että toimivalle seurantateknologialle on suuri kysyntä koko Pohjoismaiden porotaloudessa”, kertoo Seppo Koivisto Palojärven paliskunnasta.

”Aikaisempiin porojen seurantalaitteisiin verrattuna Digitan IoT-verkon mahdollistamat ratkaisut sallivat entistä kevyemmät ja pitkäkestoisemmat seurantalaitteet, jotka ovat myös porojen kannalta mukavia kantaa. Poronomistajien lisäksi porojen seurannasta voivat hyötyä kaikkia poroalueella liikkuvat. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi olla mahdollista seurata porojen liikkumista teiden lähistöllä ja varoittaa autoilijoita poroista”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

”Digitan IoT-verkon tarjoamien sovellusten kirjo on lähes rajaton. Tämä pilotti porojen seurannasta on yksi esimerkki IoT-teknologian tuomista uusista mahdollisuuksista”, Kuukka kertoo.

Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. Myös IoT-verkkoon kytkettyjen kannettavien laitteiden akun kesto on vanhempia teknologioita huomattavasti parempi.

Digita Oy, liiketoimintajohtaja IoT-palvelut, Ari Kuukka, ari.kuukka@digita.fi, p. 040 149 7942

Palojärven paliskunta, Seppo Koivisto, seppo.koivisto@pp9.inet.fi, p. 0400 137 566

Palojärven paliskunta sijaitsee Rovaniemen, Tervolan, Ylitornion ja Pellon alueella. Paliskunnan pinta-ala noin 4000 km² ja eloporoluku 5000.

Kuva: Marja Anttonen

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.