Digita Oy ja Palojärven paliskunta: IoT-teknologiasta hyötyä porotaloudelle

Kuva: Marja Anttonen

Digita pilotoi yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa.

Porojen seuranta on poroelinkeinon kannalta tärkeää, sillä suurin osa metsään kuolleista poroista jää löytämättä. Digitan IoT-verkon mahdollistamien seurantaratkaisujen avulla on mahdollista seurata entistä useampaa poroa ja myös löytää kadoksiin jääneet yksilöt.

”Meille on erittäin tärkeää, että porojen liikkeistä ja katoamisista saadaan reaaliaikaista ja luotettavaa tietoa. Olemme innoissamme, että vihdoin porojen seurannassa voidaan hyödyntää uutta ketterämpää teknologiaa. Nyt meillä on paremmat edellytykset seurata koko porotokkaa, ilman katvealueita. Näen, että toimivalle seurantateknologialle on suuri kysyntä koko Pohjoismaiden porotaloudessa”, kertoo Seppo Koivisto Palojärven paliskunnasta.

”Aikaisempiin porojen seurantalaitteisiin verrattuna Digitan IoT-verkon mahdollistamat ratkaisut sallivat entistä kevyemmät ja pitkäkestoisemmat seurantalaitteet, jotka ovat myös porojen kannalta mukavia kantaa. Poronomistajien lisäksi porojen seurannasta voivat hyötyä kaikkia poroalueella liikkuvat. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi olla mahdollista seurata porojen liikkumista teiden lähistöllä ja varoittaa autoilijoita poroista”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

”Digitan IoT-verkon tarjoamien sovellusten kirjo on lähes rajaton. Tämä pilotti porojen seurannasta on yksi esimerkki IoT-teknologian tuomista uusista mahdollisuuksista”, Kuukka kertoo.

Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. Myös IoT-verkkoon kytkettyjen kannettavien laitteiden akun kesto on vanhempia teknologioita huomattavasti parempi.

Digita Oy, liiketoimintajohtaja IoT-palvelut, Ari Kuukka, ari.kuukka@digita.fi, p. 040 149 7942

Palojärven paliskunta, Seppo Koivisto, seppo.koivisto@pp9.inet.fi, p. 0400 137 566

Palojärven paliskunta sijaitsee Rovaniemen, Tervolan, Ylitornion ja Pellon alueella. Paliskunnan pinta-ala noin 4000 km² ja eloporoluku 5000.

Kuva: Marja Anttonen

TV-lähetyksissä katkos Oulun, Vuokatin, Kruunupyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan alueilla – saatu korjattua 27.9. klo 1:1227.9.2017 01:33Tiedote

Tietoliikennevika aiheutti katkoksen tv-lähetyksiin Digitan Oulun, Vuokatin, Kruunpyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan radio- ja tv-asemien peittoalueilla. Katkokset koskivat kaikkia vapaasti katsottavia sekä maksu-tv-kanavia Vuokatin, Haapaveden, Pyhävuoren ja Vaasan alueilla. F-kanavanipussa olevat maksu-tv-kanavat sen sijaan näkyivät koko ajan Oulun, Kruunypyyn ja Lapuan alueilla. Lisäksi Vaasan radio- ja tv-asemalla oli katkos Radio Puheen lähetyksissä. Katkos alkoi 26.9.2017 klo 23:58, ja se on saatu korjattua 27.9.2017 klo 1:12. Peittoalueet voit katsoa täältä www.digita.fi/karttapalvelu Digita pahoittelee katkosesta aiheutunutta haittaa. Digita/Viestintä

Voimakas radiokeli aiheuttaa häiriöitä antenni-tv-vastaanotossa eri puolella Suomea – jatkuu ainakin alkuviikon25.9.2017 16:04Tiedote