Digita Oy ja Palojärven paliskunta: IoT-teknologiasta hyötyä porotaloudelle

22.6.2017 08:52 | Digita

Kuva: Marja Anttonen

Digita pilotoi yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa.

Porojen seuranta on poroelinkeinon kannalta tärkeää, sillä suurin osa metsään kuolleista poroista jää löytämättä. Digitan IoT-verkon mahdollistamien seurantaratkaisujen avulla on mahdollista seurata entistä useampaa poroa ja myös löytää kadoksiin jääneet yksilöt.

”Meille on erittäin tärkeää, että porojen liikkeistä ja katoamisista saadaan reaaliaikaista ja luotettavaa tietoa. Olemme innoissamme, että vihdoin porojen seurannassa voidaan hyödyntää uutta ketterämpää teknologiaa. Nyt meillä on paremmat edellytykset seurata koko porotokkaa, ilman katvealueita. Näen, että toimivalle seurantateknologialle on suuri kysyntä koko Pohjoismaiden porotaloudessa”, kertoo Seppo Koivisto Palojärven paliskunnasta.

”Aikaisempiin porojen seurantalaitteisiin verrattuna Digitan IoT-verkon mahdollistamat ratkaisut sallivat entistä kevyemmät ja pitkäkestoisemmat seurantalaitteet, jotka ovat myös porojen kannalta mukavia kantaa. Poronomistajien lisäksi porojen seurannasta voivat hyötyä kaikkia poroalueella liikkuvat. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi olla mahdollista seurata porojen liikkumista teiden lähistöllä ja varoittaa autoilijoita poroista”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

”Digitan IoT-verkon tarjoamien sovellusten kirjo on lähes rajaton. Tämä pilotti porojen seurannasta on yksi esimerkki IoT-teknologian tuomista uusista mahdollisuuksista”, Kuukka kertoo.

Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. Myös IoT-verkkoon kytkettyjen kannettavien laitteiden akun kesto on vanhempia teknologioita huomattavasti parempi.

Digita Oy, liiketoimintajohtaja IoT-palvelut, Ari Kuukka, ari.kuukka@digita.fi, p. 040 149 7942

Palojärven paliskunta, Seppo Koivisto, seppo.koivisto@pp9.inet.fi, p. 0400 137 566

Palojärven paliskunta sijaitsee Rovaniemen, Tervolan, Ylitornion ja Pellon alueella. Paliskunnan pinta-ala noin 4000 km² ja eloporoluku 5000.

Kuva: Marja Anttonen

Digitan mastot suomalaisen joukkoviestinnän selkäranka - radio- ja tv-lähetyksiä välitetty Pyhätunturin asemalta 50 vuotta15.8.2017 13:19Tiedote

Digitan Pyhätunturilla sijaitsevalta radio- ja tv-asemalta on välitetty tv-lähetyksiä puolen vuosisadan ajan. Pelkosenniemellä sijaitsevan Pyhätunturin aseman vihkiäisiä vietettiin maaliskuussa 1967. Radion ULA-lähetykset käynnistyvät jo vuonna 1958. Nykyisin Pyhätunturin radio- ja tv-asemalta välitetään 7 tv-kanavaa ja 6 radiokanavaa noin 22 850 suomalaiselle. Aseman kanavien peittoalue on poikkeuksellisen laaja Suomen mittakaavassa johtuen aseman korkeasta sijainnista. ”Olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Mastot ovat Digitan toiminnan perusta. Niiden kautta välitämme euroviisujen ja MM-jääkiekonkin kaltaiset, huikeimmat ja tärkeimmät radio- ja televisioelämykset kaikille suomalaisille. Sitoutuneet ammattilaisemme pitävät huolta mastoistamme, jotta Pyhätunturinkin maston peittoalueella kaikki voisivat nauttia radiosta ja televisiosta häiriöittä”, sanoo Digitan palveluista ja liiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Ala-Hautala. ”Antenni-tv ja radio kehit

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee Pihtiputaalle, Iisalmeen, Taivalkoskelle, Pyhätunturille ja Ylläkselle Tangomarkkinoiden ajaksi5.7.2017 09:04Tiedote