Digita rakentaa pohjaveden seurannan digitaaliset ratkaisut Meri-Lapin Vedelle

Digita ja Meri-Lapin Vesi ovat sopineet IoT-verkon avulla toimivan pohjaveden oton seurantajärjestelmän rakentamisesta.

Yhteistyö mahdollistaa Meri-Lapin kuntien vesiyhtiölle vedenhankinnan reaaliaikaisen seurannan sähköverkon ulkopuolisissa kohteissa. Reaaliaikainen seuranta parantaa toiminnan turvallisuutta ja kykyä reagoida poikkeustilanteisiin, sanoo Meri-Lapin veden toimitusjohtaja Juha Hiltula.

"Vedenhankinnan reaaliaikainen seuranta saatiin uudelle tasolle Digitan IoT -verkon avulla”, Hiltula sanoo.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että LoRa-palvelut soveltuvat mainiosti myös tukkuvesiyhtiön tarpeisiin” kertoo Digitan myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Yhteistyössä tiedonsiirron rakentamisesta ja ylläpidosta vastaa Digita, ja Meri-Lapin Vesi voi keskittyä omaan ydintoimintaansa eli vedenhankintaan ja -puhdistamiseen.

Ratkaisu pohjautuu pohjavettä seuraavien antureiden mittaustulosten langattomaan tiedonsiirtoon LoRaWAN-teknologian avulla. Pohjaveden havaintoputkien pinnankorkeus- ja lämpötila-anturit sekä laitekaivojen tulvahälyttimet ja verkoston paineanturit lähettävät tiedot Meri-Lapin Veden valvomoon. Pääosa antureista on jo asennettu ja otettu käyttöön vuonna 2019. Hankkeen loput anturit asennetaan vuonna 2020.

Meri-Lapin Vesi, toimitusjohtaja, Juha Hiltula, p. puh. 050 453 1210, juha.hiltula(a)kenve.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö, Mona Miettinen, p. 0400 721 700, mona.miettinen(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Meri-Lapin Vesi Oy on neljän kunnan omistama tukkuvesiyhtiö, joka vastaa tällä hetkellä Kemin ja Tornion kaupunkien vedenhankinnasta ja -puhdistamisesta. Muut omistajat yhtiössä ovat Tervolan ja Keminmaan kunnat.

HybridiTV:n kaukosäätimen värinapeille käyttöä Big Brother Suomen uudella tuotantokaudella4.9.2020 11:00:00 EESTTiedote

Digita on 6.9.2020 Nelosella käynnistyvän Big Brother Suomi -ilmiöohjelman yhteistyökumppani. Digitan yhteistyössä mediayhtiöiden kanssa kehittämä HybridiTV tarjoaa tv-katsojille mahdollisuuden vaikuttaa ohjelman sisältöön sekä osallistua kaukosäätimen värinapin painalluksella häätöäänestykseen. HybridiTV-sovellus rikastaa sisältöä ja vahvistaa Big Brother-katsojien vuorovaikutusta.

Sotkamon Vesihuoltolaitos ja Digita aloittivat yhteistyön – vesimittarit vaihtuvat etäluettaviksi26.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Sotkamon Vesihuoltolaitos ja Digita ovat aloittaneet yhteistyön alueen vesihuollon digitalisoinnista, jonka myötä alueen vesimittarikanta uudistetaan etäluettaviksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Veden etäluennan digitalisoinnissa hyödynnetään Digitan tarjoamaa LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa IoT-verkkoa. Vesimittarikannan uudistamisen myötä mittareiden lukemisesta aiheutuvat kustannukset vähenevät ja laskutusprosessi asiakkaan suuntaan suoraviivaistuu.