Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi

Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta. Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää. Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön

Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Peter Jansson kannustaa lainsäätäjää pitämään kiinni kunnianhimoisista tavoitteista. Hallituksen 15.9.2022 julkistama esitys mahdollistaa vaihtoehtoisen tunnistusvälineen henkilöille, jotka eivät halua tai voi käyttää mobiilisovellusta. Tunnistusväline toimisi kuitenkin vain julkisen sektorin sähköisessä asioinnissa

”Ei ole mitään estettä sille, että tunnistusvälinettä voitaisiin käyttää myös yksityisellä sektorilla. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hyödyt on saatava sekä julkisen että yksityisen sektorin käyttöön laajasti”, Jansson sanoo.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on hyvä ja kannatettava ehdotus. Digitalisoituvassa maailmassa passin ja virallisen henkilökortin rinnalle tuotettava digitaalinen henkilöllisyystodistus on luontainen ja hyvä kehityssuunta.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus ja vaihtoehtoinen tunnistusväline juontavat juurensa hallitusohjelman digitaalisen identiteetin hankkeeseen. Hankkeen lähtökohta oli, että kaikki tekniset ratkaisut suunnitellaan alusta alkaen siten, että ne ovat hyödynnettävissä myös yksityisellä sektorilla.

”On harmillista, että yksityinen sektori on rajattu pois tunnistusvälineestä, josta olisi helposti saatu paljon kattavampi. Käytön rajoittaminen vain julkisen sektorin sähköisiin asiointipalveluihin ei myöskään edistä yhdenvertaisuutta”, Jansson sanoo.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on passin tai henkilökortin kaltainen virallinen henkilöllisyystodistus, joka on mobiilisovelluksena älypuhelimessa. Näin esimerkiksi kaupassa asioitaessa ei tarvitsisi näyttää koko henkilötunnusta, sillä digitaalisella henkilöllisyystodistuksella olisi mahdollista näyttää vain ikä. Matkustusasiakirjana digitaalinen henkilöllisyystodistus ei käy.

Valtiovarainministeriön tiedote

Hallituksen esitys

Metsäkadon uhka on todellinen, mutta sen torjuntaa ei edistä päällekkäisen EU-sääntelyn luominen7.10.2022 09:16:28 EEST | Tiedote

Metsäkadon torjuminen on yksi keino hillitä sekä ilmastonmuutosta että luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä. Finanssiala torjuu metsäkatoa kestävän rahoituksen sääntelyn mukaisesti. Nyt EU-parlamentti ehdottaa komission valmisteilla olevaan metsäkatoasetukseen muutosta, jolla kiellettäisiin pankkeja ja vakuutusyhtiöitä rahoittamasta tai vakuuttamasta yrityksiä, joiden toimintaan liittyy riskiä metsäkadon aiheuttamisesta. Metsäkatoriskin selvittäminen olisi pankin tai vakuutusyhtiön vastuulla. Metsäkatoasetus ei liity kestävän rahoituksen sääntelypakettiin vaan on erillistä, päällekkäistä sääntelyä. Finanssiala vastustaa alan sisällyttämistä asetukseen, sillä kestävän rahoituksen sääntely kattaa finanssialan metsäkatovaikutukset kattavammin ja johdonmukaisemmin.

Asuntoluottojen lainakaton tiukennuksesta pitäisi luopua – nyt on torjuttava asuntokaupan seisahtumista ja kahden asunnon loukkuja29.9.2022 12:27:56 EEST | Tiedote

Finanssiala pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan 0 prosentissa. Myös asuntoluottojen lainakatto säilyy aiemmalla tasollaan. Finanssialan mielestä lainakattoon viime vuonna tehdyn tiukennuksen peruminen olisi ollut perusteltua asuntomarkkinoiden tukemiseksi.

Pankit torjuivat alkuvuodesta huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä – huijausmäärät enteilevät vilkasta petosvuotta21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Pankit ovat onnistuneet vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla estämään huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä. Suomalaiset ovat menettäneet huijareille samana aikana 10,8 miljoonaa euroa. Yhteensä pankkien tietoon tuli huijauksia 1841 kappaletta. Huijauksista lähes puolet oli valepoliisi- ja tietojenkalasteluhuijauksia. Suurimmat rahalliset tappiot tulivat dokumentti- ja rakkaushuijauksista: 3,8 miljoonaa euroa. Lukuja analysoidaan ja huijauksista keskustellaan Finanssiala ry:n Pyöreän pöydän webinaarissa 21.9. kello 9. Linkki tilaisuuteen jutun lopussa.

Henkilötunnukseen useita uudistuksia – uusi yksilöintitunnus on tarpeeton ja hintava lisä19.9.2022 12:27:07 EEST | Tiedote

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen henkilötunnusten uudistamisesta 15.9.2022. Nykyisten henkilötunnusten osittaisuudistukset olisivat finanssialan mielestä riittävät ratkaisemaan esitetyt ongelmat. Hallitus esittää lisäksi henkilötunnusten rinnalle luotavaa uutta vapaaehtoista yksilöintitunnusta. Tämä uudistus olisi kallis ja muiden uudistusten jälkeen tarpeeton. Yksilöintitunnuksen vapaaehtoinen käyttö tarkoittaa, että rinnalla on pidettävä nykyistä henkilötunnusta. Tämä voi aiheuttaa sekaannuksia.