SininauhaliittoSininauhaliitto

Digitaaliset oikeudet ovat jokaisen kansalaisen perusoikeuksia – myös yhteiskunnan laidoilla

Suomi kuuluu digiosaamisen kärkimaihin Euroopassa. Silti arviolta yli miljoona suomalaista tarvitsee tukea digitaalisten sovellusten ja laitteiden käytössä. Etenkin asunnottomilla, vankitaustaisilla ja syrjäytyneillä on usein riittämättömät taidot ja välineet sähköiseen asiointiin. Tämä vieraantuminen voi syventää entisestään syrjäytymiskierrettä.

Lainsäädäntö on linjannut, että kaikki julkiset palvelut tulee digitalisoida. Mutta miten pitää huoli, että kukaan syrjäydy hänelle kuuluvista palveluista digitalisaation vuoksi tai siksi, että sovellusten kehittäjät suunnittelevat palveluita kuulematta erilaisia palveluiden käyttäjiä?

-        Yhteiskunnan teknologisoitumisessa ja digitalisoitumisessa on huolehdittava kaikkien osallisuudesta. Tämä on huomioitava myös perustoimeentulossa ja palveluiden sähköistämisessä, sanoi sisäministeri, köyhyystutkija Maria Ohisalo, kun häneltä kysyttiin, kuuluuko älylaitteen olla osa ihmisen perustoimeentuloa.

Ohisalo puhui Digitaalista turvaverkkoa rakentamassa – kuuluuko digi vain hyväosaisille -seminaarissa Helsingin Kulttuuritalolla keskiviikkona. Sininauhaliitto ja Kriminaalihuollon tukisäätiö yhteistyössä muiden marginaalissa elävien ihmisten kanssa toimivien järjestöjen kanssa halusivat nostaa esiin sen, että asunnottomien, päihde- ja mielenterveystaustaisten, vankitaustaisten ja yhteiskunnan laidalla elävien ihmisten tarpeet on usein digitalisaatiosta puhuttaessa unohdettu.

-        Esimerkiksi älypuhelimella voi tehdä monia asioita pelkän soittelun ja viestittelyn lisäksi: hoitaa viranomaisasiointia mutta yhtä lailla löytää vertaistukiryhmiä tai yhteyksiä ystäviin, osallistua vapaaehtoistyöhön tai etsiä itseä lähellä olevan ruoka-apupisteen, Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen projektityöntekijä, toimintaterapeutti Piia Niilola Sininauhaliitosta toteaa.

Digitaalinen syrjäytyminen ei aina tapahdu omasta halusta: asunnottomuus, mielenterveys- ja riippuvuusongelmat sekä vähäosaisuus sulkevat ihmisen pois monista palveluista, joissa digitaitoja opetetaan. Digitaalisen laitteen hankkiminenkaan ei ole vähävaraiselle itsestään selvää.

-        Jos minulla olisi oma tietokone, hoitaisin itse pankkiasioitani ja muita etuuksia. Niin ja etsisin asuntoa itselleni. En edes tiedä, mitä kaikkea tietokoneella tai kännykällä voi tehdä. Toivoisin kuitenkin, ettei kaikkea vanhaa muutettaisi ja kaikki muuttuisi digitaaliseksi. Koneelta on vaikea nähdä kaikkea, päihdeongelmaisille ja asunnottomille asumispalveluja tarjoavassa Helsingin Vieraskodissa asuva Liisa sanoo.

Jotta marginaalissa elävät ihmiset saavat taitoja ja välineitä digitaalisuuteen, tulee päättäjien, asiakkaiden ja asiakastyötä tekevien asenteiden muuttua. MargIt-verkoston* järjestämässä Digitaalista turvaverkkoa rakentamassa – seminaari (23.10.2019, Helsingin kulttuuritalo) kysyttiin ovatko digitaaliset palvelut tällä hetkellä tarkoitettu kaikille? Voiko syrjäytyä jos ei ole kännykkää? Entä miten turvataan riittävät digitaidot marginaalissa eläville ihmisille?

*MargIt-verkosto on valtakunnallinen ammatillinen verkosto, joka kehittää marginalisoitujen ihmisten digituen saavutettavuutta ja edistää heidän digitaalisia oikeuksiaan. Verkoston jäsenet työskentelevät laajasti eri kuntien, valtion ja järjestökentän sektoreilla. Verkostoa koordinoi Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hanke. Verkostoon kuuluvat mm. Sininauhaliitto, Kriminaalihuollon tukisäätiö ja Helsingin Seudun erilaiset oppijat.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Projektityöntekijä Piia Niilola, Ruokajonosta osallisuuteen -hanke, Sininauhaliitto, piia.niilola@sininauha.fi, 050 428 61 06

Vastaava ohjaaja Katja Kivipuro, Hard Luck -nettikahvila, Kriminaalihuollon tukisäätiö, katja.kivipuro@krits.fi, 050 593 7979

Kriminaalihuollon tukisäätiö on valtakunnallinen asiantuntija ja palveluntuottaja, joka työskentelee rikostaustaisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Kaikilla on oikeus vanheta onnellisesti4.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Vanhustenviikon teema ”Onni on vanheta” on haastava monelle ikääntyneelle, sillä kaikilla ei ole taitoa tai edes halua vanheta, saati vanheta onnellisesti. Vanheneminen voi olla kurjaa, kivuliasta ja yksinäistä. Monelle ikääntyneelle yksin olemisesta tulee tottumus, ja keinot löytää uusia ihmissuhteita tai harrastuksia käyvät vähiin. Valitettavasti joidenkin ikääntyneiden ainoat kaverit ovat alkoholi ja lääkkeet.

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista30.9.2020 08:34:22 EESTTiedote

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Sininauhaliitto, 2020) valottaa ruoka-avun osallistavia mahdollisuuksia ja haasteita, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo olemassa olevaan kotimaiseen ruoka-apukirjallisuuteen näkökulmia toimijoiden suunnalta, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.