Equinix

Digitaaliset yritykset laajentavat infrastruktuurejaan nyt neljä kertaa nopeammin kuin ennen pandemiaa

Datakeskus- ja infrastruktuuriyhtiö Equinix julkisti tänään sarjassaan viidennen kansainvälisen Global Interconnection Index (GXI) markkinakatsauksensa, jonka mukaan koronapandemia on ajanut digitalouden ylikierroksille ja digitaalista strategiaa toteuttavat yritykset toimivat nyt neljä kertaa nopeammin kuin ennen koronaa. Infrastruktuurin kansainvälistäminen, useammille verkon reunan alueille laajentaminen tai monipilviympäristöjen käyttöönotto, joka saattoi ennen kestää kaksi vuotta, toteutetaan nyt puolessa vuodessa.

Equinixin GXI (Vol 5) -katsauksen mukaan kiihtyvä digitalisaatio lisää tarvetta suorille keskinäisille tietoliikenneyhteyksille. GXI:n mukaan julkisen internetin ohittavien, suorien yritysten välisten datayhteyksien kaistanleveys nousee vuoteen 2024 mennessä 21 485 terabittiin sekunnissa kansainvälisesti – EMEA-alueella dataa liikkuu silloin noin 5 327 teraa sekunnissa. Viidessä vuodessa yhteysmäärät ovat kasvaneet 46 % EMEA-alueella ja 44 % koko maailmassa. Tämä kasvu on suoraan linjassa sen kanssa, että yhä useammat liiketoiminnot tarvitsevat digitaalista infrastruktuuria, digitaaliset integraatiot kumppaniverkostoissa ja toimitusketjuissa kasvavat ja työskentely-ympäristöt ovat hajaantuneet.

GXI Vol. 5 -raportin muita havaintoja

• Noin 30 % yritysten infrastruktuurista on siirtynyt verkon reunalle, datan kulutuksen lähelle. Palveluntarjoajat myös kasvattavat verkon reunan palveluitaan – nyt kaksi kertaa nopeammin kuin core-infraansa mahdollistaen näin yritysten kysyntään vastaamisen.
  • Digitaalisesti edistyneet yritykset käyttävät suoria keskinäisiä datayhteyksiä kymmenen kertaa useamman kumppanin kanssa kuin aikaisemmin. Näin ne pystyvät hyödyntämään tehokkaimmin kumppaneidensa parhaita palveluita. Tämä trendi näkyy 12 eri toimialalla, kolmella perinteisellä teollisuuden alueella, pilvinatiiveissa yrityksissä, palveluntarjoajissa sekä jopa hyperskaala-yrityksissä.
  • Yli 50 % maailman suorasta dataliikenteestä tapahtuu finanssipalveluissa. Toiseksi suurin ala on valmistava teollisuus.
  • Julkishallinto, terveydenhuolto sekä teollisuuden palvelut ja logistiikka ovat aloja, joiden odotetaan kasvattavan nopeiten digitaalista infrastruktuuriaan lähivuosina: näillä aloilla suorien keskinäisten datayhteyksien hyödyntäminen kasvaa 48 % vuodessa vuosien 2020–2024 välillä. Kyseiset alat olivat aikaisemmin perässätulijoita, mutta koronapandemian myötä niistä on tullut nopeita kasvajia.

”Verkon reunan hyödyntäminen, SDN-pohjaiset verkot sekä muut edistykselliset teknologiat ovat muodostuneet lähes uudeksi normaaliksi koronapandemian aikana suomalaisissa digimyönteisissä yrityksissä”, sanoo Sami Holopainen, Equinix Finlandin toimitusjohtaja. ”Globaalin trendin mukaisesti myös meillä Suomessa näkyy selkeää kasvua suorien keskinäisten datayhteyksien hyödyntämisessä: yhä useammat yritykset hyödyntävät julkisen internetin ulkopuolisia yhteyksiä digitaalisen toimintansa tehostamisessa.”

”Koronapandemia on pakottanut monia yrityksiä innovoimaan lukuisilla tavoilla ja sitä tukevan digitaalisen infrastruktuurin täytyy pysyä kehityksessä mukana”, sanoo Claire Macland, Equinixin markkinointijohtaja. ”Tämän infrastruktuurin rakentamiseksi monet digitaalisesti kehittyneet yritykset toimivat nyt nelinkertaisella nopeudella koronaa edeltävään aikaan verrattuna.”

Lisämateriaalia:

Mediakontaktit:
Equinix Media Contact (EMEA)
Jess Sullivan
Jess.Sullivan@eu.equinix.com

Tom Farthing
Thomas.Farthing@eu.equinix.com

Mediakontakti Suomessa:
Juhani Lassila, Johnny L. / Lataamo
juhani@johnnyl.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Equinix toimittaa digitaalisen infrastruktuurin maailmalle. Johtavat digiyritykset valjastavat luotetun alustamme menestyksensä moottoriksi yhdistämällä tärkeän infrastruktuurinsa suorien keskinäisten tietoliikenneyhteyksiemme kautta. Autamme asiakkaitamme tavoittamaan kaikki sijainnit, kumppanit ja mahdollisuudet, joita ne tarvitsevat kilpailuetunsa kasvattamiseen. Equinixin avulla yritykset voivat skaalata ketterästi, vauhdittaa uusien digitaalisten palveluiden markkinoille tuomista, toimittaa maailmanluokan kokemuksia ja moninkertaistaa arvonsa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Equinix