Digitaliseringen gör samhället och medborgarnas vardag smidigare – lösningarna är bättre än vad lagen tillåter
– Största delen av finländarna kan och vill använda digitala tjänster. I Finland utgår man från papperstjänster och vi vill ändra på detta. Alla behöver inte använda digitala tjänster, men det skulle kunna vara det huvudsakliga förfaringssättet då man uträttar myndighetsärenden, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Om största delen av finländarna skötte sina myndighetsärenden via elektroniska tjänster skulle de spara både sin egen och ämbetsverkens tid. Samtidigt skulle man också spara pengar.
Intressebevakare behöver mer omfattande digitala tjänster
Särskilt i samband med vissa livshändelser skulle digitala tjänster vara till stor nytta för både medborgare, myndigheter och företag. Exempelvis finns det i dagens läge endast få elektroniska tjänster tillgängliga för intressebevakare. På grund av utvecklingen av befolkningens åldersstruktur ökar antalet intressebevakare hela tiden och därmed även deras behov av att uträtta ärenden.
– Vi skulle ha full beredskap att erbjuda det ökande antalet intressebevakare fler och mer omfattande elektroniska tjänster, till exempel då det gäller elektronisk ärendehantering å någon annans vägnar. Ibruktagandet av dessa lösningar skulle dock kräva lagändringar, fortsätter Janne Viskari.
Elektroniska register till hjälp för att sköta dödsbonas ärenden
En annan livshändelse där det skulle vara till stor nytta att kunna uträtta ärenden elektroniskt är då man sköter en avliden närståendes ärenden. I dagens läge måste den som sköter dödsboets ärenden vara i kontakt med väldigt många olika aktörer.
– Ärenden som berör en avliden anhörig kunde skötas mycket smidigare om lagstiftningen gjorde det möjligt att överföra den avlidnes uppgifter mellan olika organisationer. Detta skulle vara möjligt om vi hade elektroniska register för dödsbon. Ändringen skulle avsevärt underlätta dödsboförvaltarens arbetsbörda och ärendena kunde skötas snabbare, berättar Janne Viskari.
Smidigare processer för arbetskraftsinvandringen
Finland har ett stort behov av att få mer arbetskraft från utlandet och många länder konkurrerar om dessa experter. Smidiga inreseprocesser är en faktor som får Finland att se ut som ett attraktivt alternativ.
– Invandringsprocesserna har redan utvecklats mycket, men fortfarande måste invandrare som anländer till Finland besöka flera olika myndigheter på ort och ställe. Myndigheterna är även tvungna att separat verifiera invandrarens dokument. Det skulle vara mycket smidigare för både invandrarna och myndigheterna om myndigheterna kunde utnyttja dokument som redan verifierats. Den nuvarande lagen möjliggör inte detta och en ändring behövs, berättar Janne Viskari.
Utvecklingsförslaget av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar också Finlands nationella digitaliseringsstrategi, som EU förutsätter av sina medlemsländer.
– Den nuvarande lagstiftningen gör det inte möjligt att använda alla digitala tjänster som vi har utvecklat för att underlätta vardagen. Vi hoppas att Finlands kommande regering förstår lagstiftningens utvecklingsbehov och inkluderar dessa frågor i regeringsprogrammet, säger Janne Viskari.
Se videor om ändringsbehoven (på finska):
- Digital prioritet
- Människoorienterad intressebevakning
- Att sköta en avliden närståendes ärenden
- Smidigare myndighetsprocesser för invandring
Välkommen och lyssna på MDB:s Sujuva Suomi -diskussionen 20.2.2023 (på finska). Diskussionen handlar om huruvida lagstiftningen bromsar digitaliseringen. Anmäl dig.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne ViskariPääjohtaja
Puh:0295 536 000janne.viskari@dvv.fiTietoja julkaisijasta
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Reform of the Digital and Population Data Services Agency's service location in Lahti will be postponed5.6.2023 06:00:00 EEST | Press release
In Lahti, the Digital and Population Data Services Agency is moving to new customer service facilities, in the same property.
Förnyelsen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe i Lahtis flyttas5.6.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata håller på att flytta till nya kundservicelokaler i samma fastighet i Lahtis.
Digi- ja väestötietoviraston Lahden palvelupaikan uudistus siirtyy5.6.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on siirtymässä Lahdessa uusiin asiakaspalvelutiloihin samassa kiinteistössä.
Digital and Population Data Services Agency’s service locations in Lahti and Lappeenranta are being reformed – exceptions to opening hours in June25.5.2023 15:15:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency’s service locations in Lahti and Lappeenranta will be reformed into joint service points in June 2023. The operations will continue in the same facilities as before, but several government agencies will serve in the same customer service facilities in the future.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen i Lahtis och Villmanstrand förnyas – avvikelser i öppettiderna i juni25.5.2023 15:15:00 EEST | Tiedote
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsställen i Lahtis och Villmanstrand förnyas i juni 2023 till statens gemensamma serviceställen. Verksamheten fortsätter i samma fastighet som tidigare, men i fortsättningen betjänar flera statliga ämbetsverk i samma kundservicelokaler.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme