Digi- ja väestötietovirasto

Digitaliseringen gör samhället och medborgarnas vardag smidigare – lösningarna är bättre än vad lagen tillåter

Jaa
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan göra finländarnas vardag smidigare med hjälp av digitalisering. De fördelar som digitaliseringen för med sig för både organisationer och medborgare är uppenbara. De digitala tjänsterna kan inte utnyttjas fullt ut på grund av hinder i den nuvarande lagstiftningen.

– Största delen av finländarna kan och vill använda digitala tjänster. I Finland utgår man från papperstjänster och vi vill ändra på detta. Alla behöver inte använda digitala tjänster, men det skulle kunna vara det huvudsakliga förfaringssättet då man uträttar myndighetsärenden, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Om största delen av finländarna skötte sina myndighetsärenden via elektroniska tjänster skulle de spara både sin egen och ämbetsverkens tid. Samtidigt skulle man också spara pengar.

Intressebevakare behöver mer omfattande digitala tjänster

Särskilt i samband med vissa livshändelser skulle digitala tjänster vara till stor nytta för både medborgare, myndigheter och företag. Exempelvis finns det i dagens läge endast få elektroniska tjänster tillgängliga för intressebevakare. På grund av utvecklingen av befolkningens åldersstruktur ökar antalet intressebevakare hela tiden och därmed även deras behov av att uträtta ärenden.

– Vi skulle ha full beredskap att erbjuda det ökande antalet intressebevakare fler och mer omfattande elektroniska tjänster, till exempel då det gäller elektronisk ärendehantering å någon annans vägnar. Ibruktagandet av dessa lösningar skulle dock kräva lagändringar, fortsätter Janne Viskari.

Elektroniska register till hjälp för att sköta dödsbonas ärenden

En annan livshändelse där det skulle vara till stor nytta att kunna uträtta ärenden elektroniskt är då man sköter en avliden närståendes ärenden. I dagens läge måste den som sköter dödsboets ärenden vara i kontakt med väldigt många olika aktörer.

– Ärenden som berör en avliden anhörig kunde skötas mycket smidigare om lagstiftningen gjorde det möjligt att överföra den avlidnes uppgifter mellan olika organisationer. Detta skulle vara möjligt om vi hade elektroniska register för dödsbon. Ändringen skulle avsevärt underlätta dödsboförvaltarens arbetsbörda och ärendena kunde skötas snabbare, berättar Janne Viskari.

Smidigare processer för arbetskraftsinvandringen

Finland har ett stort behov av att få mer arbetskraft från utlandet och många länder konkurrerar om dessa experter. Smidiga inreseprocesser är en faktor som får Finland att se ut som ett attraktivt alternativ.

– Invandringsprocesserna har redan utvecklats mycket, men fortfarande måste invandrare som anländer till Finland besöka flera olika myndigheter på ort och ställe. Myndigheterna är även tvungna att separat verifiera invandrarens dokument. Det skulle vara mycket smidigare för både invandrarna och myndigheterna om myndigheterna kunde utnyttja dokument som redan verifierats. Den nuvarande lagen möjliggör inte detta och en ändring behövs, berättar Janne Viskari.

Utvecklingsförslaget av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar också Finlands nationella digitaliseringsstrategi, som EU förutsätter av sina medlemsländer.

– Den nuvarande lagstiftningen gör det inte möjligt att använda alla digitala tjänster som vi har utvecklat för att underlätta vardagen. Vi hoppas att Finlands kommande regering förstår lagstiftningens utvecklingsbehov och inkluderar dessa frågor i regeringsprogrammet, säger Janne Viskari.

Se videor om ändringsbehoven (på finska):

Välkommen och lyssna på MDB:s Sujuva Suomi -diskussionen 20.2.2023 (på finska). Diskussionen handlar om huruvida lagstiftningen bromsar digitaliseringen. Anmäl dig.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.

http://dvv.fi/sv

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.

Digihumaus-raportti 2024:  Ikääntyminen ja monimuotoistuminen kirittävät hallintoa, mutta digitaaliseen infrastruktuuriin pitää panostaa nykyistä enemmän11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto on tänään julkaissut uuden Digihumaus-raportin. Raportissa analysoidaan muutoksia Suomen väestössä ja niiden merkitystä julkiselle hallinnolle. Raportti on jatkoa neljänä aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille. Raportissa aihe on pilkottu neljään alatrendiin: ikääntyminen, maahanmuutto, alueiden eriytyminen sekä monimuotoistuminen.

Digihumaus report 2024: Ageing and increasing diversity are a driving force for public administration, but digital infrastructure requires even more investment11.4.2024 12:15:00 EEST | Press release

The Digital and Population Data Services Agency has published the new Digihumaus report today. The report analyses changes in the Finnish population and their significance for public administration. The report is a continuity of the Digihumaus reports from the four previous years. The report breaks down the topic into four sub-trends: ageing, immigration, regional segregation and increasing diversity.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye