Digitan mastot suomalaisen joukkoviestinnän selkäranka - radio- ja tv-lähetyksiä välitetty Pyhätunturin asemalta 50 vuotta

Pyhätunturin radio- ja tv-asema

Digitan Pyhätunturilla sijaitsevalta radio- ja tv-asemalta on välitetty tv-lähetyksiä puolen vuosisadan ajan. Pelkosenniemellä sijaitsevan Pyhätunturin aseman vihkiäisiä vietettiin maaliskuussa 1967. Radion ULA-lähetykset käynnistyvät jo vuonna 1958. Nykyisin Pyhätunturin radio- ja tv-asemalta välitetään 7 tv-kanavaa ja 6 radiokanavaa noin 22 850 suomalaiselle. Aseman kanavien peittoalue on poikkeuksellisen laaja Suomen mittakaavassa johtuen aseman korkeasta sijainnista.

”Olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Mastot ovat Digitan toiminnan perusta. Niiden kautta välitämme euroviisujen ja MM-jääkiekonkin kaltaiset, huikeimmat ja tärkeimmät radio- ja televisioelämykset kaikille suomalaisille. Sitoutuneet ammattilaisemme pitävät huolta mastoistamme, jotta Pyhätunturinkin maston peittoalueella kaikki voisivat nauttia radiosta ja televisiosta häiriöittä”, sanoo Digitan palveluista ja liiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Ala-Hautala.

”Antenni-tv ja radio kehittyvät median kuluttamisen muutosten mukana. Digita kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa internetin ja perinteisen television yhdistäviä hybridipalveluja, jotka rikastavat katselukokemusta sekä tarjoavat Digitan asiakkaille aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, kertoo Ala-Hautala.

Radio- ja televisiolähetysten välittämisen lisäksi Digitan infrastruktuuria hyödynnetään myös esineiden internetin eli IoT:n ratkaisuissa. Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti.

”Digita pilotoi syksyllä 2017 yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa”, kuvaa Ala-Hautala Digitan uuden liiketoiminnan tarjoamia mahdollisuuksia.

Lisätietoja:

Markus Ala-Hautala, operatiivinen johtaja

Puhelin 0400 549 023, sähköposti markus.ala-hautala@digita.fi

Pyhätunturin radio- ja tv-asema

Viasat Urheilu -kanava vapaasti katsottavissa tulevana viikonloppuna koko maassa Digitan antenni-tv-verkossa – Suomessa ennätysmäärä mainosrahoitteisia tv-kanavia24.8.2017 15:03Tiedote

Viasat Urheilu -kanava on vapaasti katsottavissa Digitan valtakunnallisen antenni-tv-verkon A-kanavanipussa perjantaista 25.8. klo 8:00 alkaen ja jatkuen maanantaihin 28.8. klo 8:00 asti. Viasat Urheilu -kanava näkyy kanavapaikalla 28. Viasatin jo useamman kerran tarjoamat vapaat viikonloput rikastuttavat Digitan antenni-tv-verkon tarjontaa. Digitan valtakunnallisessa verkossa näkyy tällä hetkellä 19 vapaasti jaettavaa kanavaa ja 47 maksu-tv-kanavaa. Maksuttomien mainosrahoitteisten kanavien määrä on vuodesta 2014 alkaen kasvanut vuosittain keskimäärin kahdella. ”Suomessa on eurooppalaisittain erittäin vahva mainosrahoitteinen televisio. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaiselle tv-katsojalle on tarjolla poikkeuksellisen suuri määrä vapaasti katsottavia kanavia Ylen kanavien lisäksi”, kertoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström. ”Muualla Euroopassa tilanne on päinvastainen. Esimerkiksi Norjassa vapaasti katsottavia kanavia on seitsemän, Ruotsissa kahdeksan, Tanskassa yhdeksän

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee Pihtiputaalle, Iisalmeen, Taivalkoskelle, Pyhätunturille ja Ylläkselle Tangomarkkinoiden ajaksi5.7.2017 09:04Tiedote

AlfaTV-kanavan näkyvyysalue laajenee Digitan antenni-tv-verkossa Tangomarkkinoiden ajaksi 5.–9. heinäkuuta 2017. Kanavan uusia lähetysasemia ovat Pihtipudas, Iisalmi, Taivalkoski, Pyhätunturi ja Ylläs. AlfaTV näkyy ilmaiseksi Digitan antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 15 kanavanipussa E. (Kanavan näkyvyysalue kattaa Tangomarkkinoiden ajan 98 % väestöstä.) E-kanavanipun näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Digita Info auttaa Useimmat vastaanottimet etsivät uudet tv-kanavat automaattisesti. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia kanavien uudelleen virittämisen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digitan kuluttajapalvelu Digita Infon tekniset asiantuntijat auttavat antenni-tv-vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-20 puh. 020 411 7676 tai info@digita.fi. Lisätietoja: Jani Sa

Digita Oy ja Palojärven paliskunta: IoT-teknologiasta hyötyä porotaloudelle22.6.2017 08:52Tiedote

Digita pilotoi yhteistyössä Palojärven paliskunnan kanssa porojen seurantaa IoT-verkon avulla. Digitan maanlaajuinen IoT-verkko mahdollistaa aiempaa kevyemmät ja kestävämmät GPS-seurannan ratkaisut, joiden avulla tulevaisuudessa voidaan seurata koko poroeloa. Porojen seuranta on poroelinkeinon kannalta tärkeää, sillä suurin osa metsään kuolleista poroista jää löytämättä. Digitan IoT-verkon mahdollistamien seurantaratkaisujen avulla on mahdollista seurata entistä useampaa poroa ja myös löytää kadoksiin jääneet yksilöt. ”Meille on erittäin tärkeää, että porojen liikkeistä ja katoamisista saadaan reaaliaikaista ja luotettavaa tietoa. Olemme innoissamme, että vihdoin porojen seurannassa voidaan hyödyntää uutta ketterämpää teknologiaa. Nyt meillä on paremmat edellytykset seurata koko porotokkaa, ilman katvealueita. Näen, että toimivalle seurantateknologialle on suuri kysyntä koko Pohjoismaiden porotaloudessa”, kertoo Seppo Koivisto Palojärven paliskunnasta. ”Aikaisempiin porojen seurantalai

Digitan konesalilaajennukset jatkuvat Pasilan tietoliikennekeskittymässä21.6.2017 08:47Tiedote

Digita laajentaa edelleen Data Center -liiketoimintaansa Pasilan tietoliikennekeskittymän alueella nykyisten tilojen välittömässä läheisyydessä. ”Meillä on jälleen uutta tilaa valmiina parasta mahdollista liitettävyyttä arvostaville asiakkaille. Pasilan mediakampus tarjoaa erinomaisilla yhteyksillään digitaalisten palveluiden vaatimaa reagointikykyä ja erinomaista vasteaikaa”, kertoo Digitan Data Center -palveluista vastaava johtaja Fredrik Brunberg. ”Mikäli tänä päivänä haluaa tarjota parasta mahdollista asiakaskokemusta palveluiden käyttäjille, on data sijoitettava sinne missä sitä kulutetaan, alalla puhutaan Edge Computingista”, kertoo Brunberg konesalipalveluiden trendeistä. Dataintensiiviset uudet palvelut ja sovellukset ovat entistä latenssikriittisempiä ja siksi on huolehdittava hyvistä yhteyksistä ja varmistaa palveluiden nopea palauttaminen poikkeustilanteessa (Disaster Recovery). ”Tämä on syy miksi useat kansainväliset yritykset sijoittavat palveluitaan juuri Digitan konesale