Digitan Ylläksen tv-asemalta on välitetty tv- ja radiolähetyksiä 50 vuoden ajan – Digitan valtakunnallisen infrastruktuurin käyttötarkoitus muuttuu ja kehittyy

Digitan Ylläksen radio- ja tv-asemalta välitetään nykyään kahdeksan tv-kanavaa ja seitsemän radiokanavaa. 50-vuotiasta Ylläksen mastoa kuten myös muuta Digitan valtakunnallista verkkoinfrastruktuuria hyödynnetään tänä päivänä myös tiedonsiirrossa ja esimerkiksi esineiden internetin eli IoT:n sovelluksissa. Digita on jo pitkään tarjonnut infrastruktuuriaan myös mobiilioperaattoreille sekä erilaisia turvakriittisiä tietoliikenneverkkoja tarvitseville toimijoille.

”Digitan valtakunnallinen verkkoinfrastruktuuri on toimintamme perusta ja olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Niiden kautta välitämme luotettavasti radio- ja televisioelämykset myös Ylläksen alueella yli 16 000 tv-katsojalle ja radion kuuntelijalle”, sanoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala.

Antenni-tv ja radio kehittyvät median käytön muuttuessa. Digita kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa internetin ja perinteisen television yhdistäviä hybridipalveluja, jotka rikastavat katselukokemusta sekä tarjoavat Digitan asiakkaille aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitalla on myös tällä hetkellä HD-lähetyksiin soveltuvia verkkoja, joiden peittoalue kattaa 85 % suomalaisista. ”Olemme investoineet mittavasti siihen, että koko Suomessa päästään haluttaessa nopeasti uuden lähetysteknologian piiriin”, kertoo Ala-Hautala.

Mastojen käyttötarkoitus laajenee

Digita operoi myös korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa valtakunnallista IoT-verkkoa, joka mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. ”Toimialasta riippumatta prosesseihin voidaan tuoda älyä tuottamalla tietoa kriittisistä mittauspisteistä. Myös IoT-verkkoon kytkettyjen kannettavien laitteiden akun kesto on vanhempia teknologioita huomattavasti parempi ja käyttöönotto erittäin helppo”, avaa Ala-Hautala Digitan IoT-liiketoimintaa.

Tulevaisuuden 5G vaatii myös tiedonsiirrolta lisää tehokkuutta. Tähän on ratkaisuna konesalien hajasijoittaminen useisiin eri pisteisiin, joista sisällöt ja palvelut ovat aina kuluttajien saatavilla. ”Markkinoille onkin ilmestynyt erilaisia ratkaisuja, kuten siirrettäviä, kontteihin rakennettuja minikonesaleja, joiden luonteva sijoituspiste on esimerkiksi mastojen yhteydessä niiden ollessa jo itsessään tietoliikennekeskittymiä”, kertoo Ala-Hautala Digitan verkkoinfrastruktuurin tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista.

Lisätietoja:

Markus Ala-Hautala, operatiivinen johtaja, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi