DNA ja Plan International Suomi jatkavat yhteistyötä – tavoitteena parantaa erityisesti tyttöjen digiosaamista

DNA ja Plan International Suomi tarjoavat jälleen vuonna 2023 Suomeen muuttaneille nuorille mahdollisuutta tutustua ICT-alaan työpaikkana. Tänä vuonna yhteistyössä keskitytään etenkin tyttöjen innostukseen lähteä opiskelemaan ICT-alaa.
DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen kertoo työstään nuorille.

Hankkeen tarkoituksena kuroa digikuilua kiinni

Suomeen muuttaneet nuoret voivat olla taustansa takia vaarassa jäädä syrjään digitalisoitumisen tuomista hyödyistä ja sen tuomista työmahdollisuuksista. Tiedon ja esikuvien puute voi vaikuttaa siihen, että erityisesti tyttöjen on vaikeampi ajatella ICT-alaa omaksi tulevaisuuden alakseen.

”Hankkeen avulla pyrimme ehkäisemään segregaatiota ja lisäämään monimuotoisuutta, sillä digimaailman tulisi olla reilusti kaikkien saatavilla. Erilaisten osaajien kädenjälki tulisi näkyä myös sen rakentamisessa, jotta voimme myös tuottaa hyödyllisiä palveluita kaikille”, kertoo DNA:n yritysvastuupäällikkö Tuuli Nummelin.

Hankkeen aikana 16–25-vuotiaat nuoret tutustuvat DNA:han, ja heille tarjotaan uusia näkemyksiä digialaan. DNA:laiset kuvaavat kertovat muun muassa työpoluistaan, sekä tarjoavat ajankohtaista tietoa alan uusista tuulista nuorille kannustaen nuoria tavoittelemaan omia unelmiaan. Yhteisissä tapaamisissa myös DNA:n työntekijöillä on mahdollisuus oppia uutta nuorten kokemusmaailmasta.

Yhteistyö jatkuu toista vuotta

Plan on DNA:lle erinomainen kumppani monimuotoisuusyhteistyöhön, sillä järjestöllä on kokemusta yhteistyöstä kohderyhmän kanssa jo yli kymmenen vuoden ajalta. Yhteistyö on myös hieno jatko jo viime vuonna alkaneeseen hankkeeseen. Viime vuonna 134 nuorta pääsi tutustumaan ICT-alaan.

”Olemme tehneet yhteistyötä lukuisten työnantajien kanssa vuosien varrella, ja olemme ilolla seuranneet, miten hienoja oivalluksia yhteistyö nuorten kanssa on saanut aikaan. Odotamme kiinnostuksella, miten saamme yhdessä DNA:n kanssa innostettua uusia nuoria kiinnostumaan digimaailmasta”, Plan International Suomen suunnittelija Susanna Salmijärvi kertoo.

Tuuli Nummelin, DNA:n vastuullisuuspäällikkö, puh. 044 044 6000, tuuli.nummelin@dna.fi

Plan International on lastenoikeus- ja humanitaarinen järjestö, joka parantaa heikoimmassa asemassa olevien lasten, erityisesti tyttöjen, elämää. Plan tavoittelee oikeudenmukaista maailmaa, jossa kaikkien lasten oikeudet toteutuvat. Poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton Plan perustettiin vuonna 1937. Suomessa toiminta alkoi vuonna 1998. Kansainvälinen Plan työskentelee yli 80 maassa.

DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen kertoo työstään nuorille.
DNA:n yritysvastuupäällikkö Tuuli Nummelin

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.