DNA luopuu antennitelevisioverkostaan – jatkaa panostuksia tv-palvelujen kaapeli- ja laajakaistajakeluun

DNA on päättänyt sulkea VHF-taajuuksia käyttävän antenniverkkonsa vuoden 2020 aikana. Samalla DNA luopuu antenniverkon verkkotoimiluvistaan. Jatkossa DNA keskittyy kaapeli- ja laajakaistajakeluun, tarjoten monipuoliset tv-palvelut edelleen kaikkien suomalaisten ulottuville.

DNA on tarjonnut antennikoteihin teräväpiirtoisia tv-palveluita omassa VHF-antenni-tv-verkossaan lähes kymmenen vuoden ajan. DNA on tehnyt merkittäviä panostuksia VHF-antennien määrän kasvattamiseksi kiinteistöissä ja kapasiteetin myymiseksi ohjelmayhtiöille, mutta siitä huolimatta VHF-verkkoon ei ole onnistuttu saamaan liiketoiminnan kannalta oleellisia, verkkokapasiteetista maksavia asiakkaita.

”Tavoitteenamme oli tuoda kilpailua Suomen antennitelevisiomarkkinaan, joka on perinteisesti ollut yhden toimijan hallussa. Halusimme haastaa monopolin sekä hinnalla että laadulla. Onnistuimmekin laajentamaan ja parantamaan antennikotien kanavatarjontaa merkittävästi ja siirsimme antenni-tv-jakelun teräväpiirtoaikaan, mutta liiketoiminnan kannalta elintärkeät verkkokapasiteetin asiakkaat jäivät valitettavasti puuttumaan”, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA ei enää neuvottele uusista VHF-verkon jakelusopimuksista. Verkko sammutetaan viimeistään heinäkuussa 2020 ja DNA luopuu samassa yhteydessä VHF-taajuuksien verkkotoimiluvistaan.

Antennikotien tv-palvelut jatkossa

DNA jatkaa tv-palvelujen tarjoamista antennikoteihin laajakaistan välityksellä. VHF-verkossa nyt jaettavat maksukanavat siirtyvät UHF-verkkoon vuoden vaihteessa, kun DNA:n ja Digitan välinen antenniverkon maksu-tv-toimintaa koskeva liiketoimintakauppa astuu voimaan. Tilaajat voivat jatkaa maksu-tv-palveluidensa käyttöä ja kanavien vastaanottamista keskeytyksettä kiinteistön UHF-antennilla. Ylen HD-kanavien jakelu DNA:n VHF-verkossa jatkuu toistaiseksi. Jakelun jatkosta kerrotaan erikseen. Vapaasti vastaanotettavien MTV3 HD- ja TV5 HD -kanavien jakelu VHF-verkossa päättyy tämän vuoden lopussa.

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.