DNA luopuu antennitelevisioverkostaan – jatkaa panostuksia tv-palvelujen kaapeli- ja laajakaistajakeluun

DNA on päättänyt sulkea VHF-taajuuksia käyttävän antenniverkkonsa vuoden 2020 aikana. Samalla DNA luopuu antenniverkon verkkotoimiluvistaan. Jatkossa DNA keskittyy kaapeli- ja laajakaistajakeluun, tarjoten monipuoliset tv-palvelut edelleen kaikkien suomalaisten ulottuville.

DNA on tarjonnut antennikoteihin teräväpiirtoisia tv-palveluita omassa VHF-antenni-tv-verkossaan lähes kymmenen vuoden ajan. DNA on tehnyt merkittäviä panostuksia VHF-antennien määrän kasvattamiseksi kiinteistöissä ja kapasiteetin myymiseksi ohjelmayhtiöille, mutta siitä huolimatta VHF-verkkoon ei ole onnistuttu saamaan liiketoiminnan kannalta oleellisia, verkkokapasiteetista maksavia asiakkaita.

”Tavoitteenamme oli tuoda kilpailua Suomen antennitelevisiomarkkinaan, joka on perinteisesti ollut yhden toimijan hallussa. Halusimme haastaa monopolin sekä hinnalla että laadulla. Onnistuimmekin laajentamaan ja parantamaan antennikotien kanavatarjontaa merkittävästi ja siirsimme antenni-tv-jakelun teräväpiirtoaikaan, mutta liiketoiminnan kannalta elintärkeät verkkokapasiteetin asiakkaat jäivät valitettavasti puuttumaan”, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA ei enää neuvottele uusista VHF-verkon jakelusopimuksista. Verkko sammutetaan viimeistään heinäkuussa 2020 ja DNA luopuu samassa yhteydessä VHF-taajuuksien verkkotoimiluvistaan.

Antennikotien tv-palvelut jatkossa

DNA jatkaa tv-palvelujen tarjoamista antennikoteihin laajakaistan välityksellä. VHF-verkossa nyt jaettavat maksukanavat siirtyvät UHF-verkkoon vuoden vaihteessa, kun DNA:n ja Digitan välinen antenniverkon maksu-tv-toimintaa koskeva liiketoimintakauppa astuu voimaan. Tilaajat voivat jatkaa maksu-tv-palveluidensa käyttöä ja kanavien vastaanottamista keskeytyksettä kiinteistön UHF-antennilla. Ylen HD-kanavien jakelu DNA:n VHF-verkossa jatkuu toistaiseksi. Jakelun jatkosta kerrotaan erikseen. Vapaasti vastaanotettavien MTV3 HD- ja TV5 HD -kanavien jakelu VHF-verkossa päättyy tämän vuoden lopussa.

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Is TikTok replacing children’s morning cartoons? DNA’s statistics reveal a data spike indicating that the app has changed morning routines12.5.2021 09:30:00 EEST | Press release

TikTok, a relatively new social media application, is already one of the top users of data with its current number of users. This is revealed by DNA’s statistics. The high data consumption is explained by the app’s way of transmitting a continuous video stream. TikTok’s user profile is young, and it’s also the only social media app that shows a clear spike in usage between 7 a.m. and 8 a.m.

Korvaako TikTok jo lasten aamupiirretytkin? DNA:n tilastot paljastavat datapiikin, joka osoittaa sovelluksen muuttaneen aamurutiineja12.5.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Sosiaalisen median sovelluksista tuoreimpiin kuuluva TikTok on noussut jo nykyisillä käyttäjämäärillään datasyöppöjen mobiilisovellusten kärkikastiin. Asia selviää DNA:n tilastoista. Korkeaa datankulutusta selittää sovelluksen tapa välittää jatkuvaa videovirtaa. TikTokin käyttäjäprofiili on nuori, ja se on myös some-sovelluksista ainoa, jossa näkyy selvä käyttöpiikki kello 7 ja 8 välillä aamulla.