DNA sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

DNA aikoo sulkea 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä. Alasajon myötä taajuuksia ja resursseja vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksien käyttöön sekä muille uusille tekniikoille, joiden kehittämiseen DNA siirtää vapautuvat resurssinsa. Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta.

Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta. Kuva: DNA

”Vuoden 2023 lopulla 3G-verkko on ehtinyt palvella televiestintää jo liki 20 vuotta. Nykyaikaisemmilla verkkoratkaisuilla, kuten 4G ja 5G, saavutetaan merkittävästi korkeampia tiedonsiirron nopeuksia, ja myös verkkojen kapasiteetti on suurempi. Datan siirtomäärät 3G-verkossa ovat laskeneet vuodesta toiseen merkittävästi. Tämä on hyvä aika päästää pitkään palvellut 3G-verkko eläkkeelle”, kuvailee DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n tekemän päätöksen taustalla on etenkin paremman asiakaskokemuksen mahdollistaminen teknisen uudistumisen myötä. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat selvästi 3G-verkkoa enemmän kapasiteettia, toimintavarmuutta ja nopeutta mobiiliverkkojen jatkuvasti kasvavaan tarpeeseen. 3G-verkon purkamisen myötä myös uudemmille teknologioille vapautuu useampia taajuuksia.

3G-verkon alasajo ei pääasiassa edellytä asiakkailta toimenpiteitä, kuten puhelimen vaihtoa, sillä lähes kaikki DNA:n verkossa toimivat päätelaitteet hyödyntävät jo nykyisellään 4G- tai 5G-verkkoja. Vanhat laitteet, jotka eivät pysty hyödyntämään 4G- tai 5G-verkkoa, siirtyvät vuoden 2023 jälkeen automaattisesti 2G-verkon piiriin. DNA:lla tiedostetaan myös, että esimerkiksi osa riistakameroista tai yritysasiakkaiden käyttämistä maksupäätteistä toimivat pääasiassa 3G-verkossa. Tällaiset laitteet alkavat kuitenkin jo nyt olla iäkkäitä, ja niiden päivittäminen ehtii todennäköisesti tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos tällaisia vanhoja laitteita kuitenkin vielä tuolloin on verkossa, ne siirtyvät käyttämään 2G-dataa.

DNA tulee myös olemaan yhteydessä vielä 3G:tä käyttäviin yritys- ja yhteisöasiakkaisiinsa, jotta korvaavat ratkaisut löydetään. Pitkällä siirtymäajalla on tarkoitus varmistaa, että myös jäljellä olevat 3G-asiakkaat ehtivät hyvissä ajoin päivittää laitteensa ja palvelunsa nykyaikaan.

”Uudet verkkoratkaisut ovat tietenkin suorituskyvyltään ylivoimaisia 3G:hen nähden, mutta samalla myös energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. DNA:n radioverkon päästöt suhteessa siirretyn datan määrään ovat laskeneet jo neljäsosaan vuoden 2016 lukemista”, Laari huomauttaa.

DNA tarjoaa matkaviestinnän palveluita nykyisellään neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa. Nämä ovat tietenkin 2G, 3G, 4G ja 5G. 3G-verkon alasajon jälkeen 2G- eli GSM-verkko jää edelleen palvelemaan asiakkaita perusdatapalveluiden ja puheluiden välityksessä. DNA:n 4G-verkon väestöpeitto on ollut Suomessa jo pitkään liki sataprosenttinen, ja 5G-verkon väestöpeittokin kattaa jo 43 % suomalaisista, eli noin 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla.

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

How are network connections protected against influence attempts? Several measures help maintain technical capabilities in exceptional situations10.5.2022 10:30:00 EEST | Press release

GPS signal jamming, cyberattacks and sabotage are examples of hybrid influencing aimed at weakening the ability of individuals and businesses in the targeted area to function. Concerns have recently arisen about attempts to influence Finland, which leads to the question: how well are network connections protected in Finland? Ville Virtanen, Senior Vice President, Technology at DNA, says that the operator's efforts to secure the continuity of Finnish network operations are multilayered.

Miten verkkoyhteydet on suojattu vaikuttamisyrityksiltä? Toimia teknisen kyvykkyyden säilyttämiseksi poikkeustilanteissa on useita10.5.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

GPS-signaalien häirintä, kyberhyökkäykset ja sabotaasi ovat esimerkkejä hybridivaikuttamisesta, jolla pyritään heikentämään kohteena olevan alueen yksilöiden ja yritysten toimintakykyä. Viime aikoina uutisiin on noussut huoli Suomeen kohdistuvista vaikuttamisyrityksistä, mikä saa kysymään: kuinka hyvin verkkoyhteydet on suojattu Suomessa? DNA:n tekninen johtaja Ville Virtanen kertoo, että operaattorin toimet suomalaisen verkkotoiminnan jatkuvuuden varmentamiseksi ovat monikerroksisia.