DNA sulkee 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä

DNA aikoo sulkea 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä. Alasajon myötä taajuuksia ja resursseja vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksien käyttöön sekä muille uusille tekniikoille, joiden kehittämiseen DNA siirtää vapautuvat resurssinsa. Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta.

Vuoden 2020 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain reilu 2 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta. Kuva: DNA

”Vuoden 2023 lopulla 3G-verkko on ehtinyt palvella televiestintää jo liki 20 vuotta. Nykyaikaisemmilla verkkoratkaisuilla, kuten 4G ja 5G, saavutetaan merkittävästi korkeampia tiedonsiirron nopeuksia, ja myös verkkojen kapasiteetti on suurempi. Datan siirtomäärät 3G-verkossa ovat laskeneet vuodesta toiseen merkittävästi. Tämä on hyvä aika päästää pitkään palvellut 3G-verkko eläkkeelle”, kuvailee DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n tekemän päätöksen taustalla on etenkin paremman asiakaskokemuksen mahdollistaminen teknisen uudistumisen myötä. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat selvästi 3G-verkkoa enemmän kapasiteettia, toimintavarmuutta ja nopeutta mobiiliverkkojen jatkuvasti kasvavaan tarpeeseen. 3G-verkon purkamisen myötä myös uudemmille teknologioille vapautuu useampia taajuuksia.

3G-verkon alasajo ei pääasiassa edellytä asiakkailta toimenpiteitä, kuten puhelimen vaihtoa, sillä lähes kaikki DNA:n verkossa toimivat päätelaitteet hyödyntävät jo nykyisellään 4G- tai 5G-verkkoja. Vanhat laitteet, jotka eivät pysty hyödyntämään 4G- tai 5G-verkkoa, siirtyvät vuoden 2023 jälkeen automaattisesti 2G-verkon piiriin. DNA:lla tiedostetaan myös, että esimerkiksi osa riistakameroista tai yritysasiakkaiden käyttämistä maksupäätteistä toimivat pääasiassa 3G-verkossa. Tällaiset laitteet alkavat kuitenkin jo nyt olla iäkkäitä, ja niiden päivittäminen ehtii todennäköisesti tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos tällaisia vanhoja laitteita kuitenkin vielä tuolloin on verkossa, ne siirtyvät käyttämään 2G-dataa.

DNA tulee myös olemaan yhteydessä vielä 3G:tä käyttäviin yritys- ja yhteisöasiakkaisiinsa, jotta korvaavat ratkaisut löydetään. Pitkällä siirtymäajalla on tarkoitus varmistaa, että myös jäljellä olevat 3G-asiakkaat ehtivät hyvissä ajoin päivittää laitteensa ja palvelunsa nykyaikaan.

”Uudet verkkoratkaisut ovat tietenkin suorituskyvyltään ylivoimaisia 3G:hen nähden, mutta samalla myös energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. DNA:n radioverkon päästöt suhteessa siirretyn datan määrään ovat laskeneet jo neljäsosaan vuoden 2016 lukemista”, Laari huomauttaa.

DNA tarjoaa matkaviestinnän palveluita nykyisellään neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa. Nämä ovat tietenkin 2G, 3G, 4G ja 5G. 3G-verkon alasajon jälkeen 2G- eli GSM-verkko jää edelleen palvelemaan asiakkaita perusdatapalveluiden ja puheluiden välityksessä. DNA:n 4G-verkon väestöpeitto on ollut Suomessa jo pitkään liki sataprosenttinen, ja 5G-verkon väestöpeittokin kattaa jo 43 % suomalaisista, eli noin 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla.

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.