DNA tehostaa tulevaa 5G-verkkoaan Nokian pilvipalvelualustalla

DNA jatkaa verkkojensa kehittämistä ja tehostamista 5G-teknologian tulevaisuuden tarpeisiin ja aloittaa Nokian CloudBand Infrastructure Software - ja Nuage Networks -ratkaisuihin pohjautuvan cloud-palvelualustan käyttöönoton. Nokian nyt toimittamilla virtualisointi- ja automatisointiratkaisuilla DNA:n verkkojen automaatioaste, kapasiteetti ja ohjelmoitavuus tulevat kehittymään aivan uudelle tasolle.

DNA on kilpailuttanut verkkotoimittajia niiden virtualisointialustapalveluista. DNA haluaa kehittää ja tehostaa liiketoimintaansa ja asiakasprosessejaan, joten kilpailutuksen tärkeimpiä valintakriteereitä olivat verkkojen ohjelmoitavuuden ja automaatiokyvykkyyden kasvattaminen. Laajassa evaluoinnissa ja testauksessa parhaaksi ratkaisuksi osoittautui Nokian virtualisointijärjestelmä, joka sisältää Nokian Nuage Networksin verkon automatisoinnin.

”DNA:n 5G-verkkoteknologia tulee toteutumaan virtualisoituna nyt hankitulle Nokian alustalle, ja se mahdollistaa entistä tehokkaamman ja volyymin mukaan skaalautuvan alustan matkaviestinpalveluille. Tulevaisuuden 5G:ssä virtualisoidun verkon resursseja voidaan osoittaa automaattisesti erilaisille palveluille, mikä parantaa DNA:n asiakkaiden palvelukokemusta entisestään”, toteaa DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius.

Verkkotekniikoiden ja -palveluiden kehityksen mukana pysyminen vaatii operaattorilta koko ajan tehokkaampaa muutos- ja laajentumiskyvykkyyttä sekä mahdollisuutta asiakaskohtaisiin ratkaisuihin. Juuri näitä valmiuksia Nokia toimittaa DNA:lle.

"Nokian teknologia mahdollistaa sujuvan siirtymisen 5G:hen. Toimitamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia verkkoratkaisuja ja asiakkaidemme palveluiden toimivuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Olemme iloisia siitä, että DNA valitsi Nokian virtualisointi- ja automatisointiratkaisut ja uskomme, että DNA pystyy vastaamaan loppukäyttäjien yhä kasvaviin kapasiteettitarpeisiin palveluidemme avulla”, sanoo Nokian maajohtaja ja mobiiliverkoista vastaava johtaja Tommi Uitto.

Nokian toimittamat virtualisointi- ja automatisointijärjestelmät nostavat välittömästi DNA:n verkon kapasiteettia ja automatisointiastetta sekä nopeuttavat uusien palveluiden valmistumista. Esimerkiksi 5G:n mahdollistamat viivekriittiset IoT-palvelut, kuten etäohjattavat ja itseohjautuvat toiminnot, vaativat verkolta huomattavaa automaatioastetta. Automatisoinnin turvin palveluita voidaan tuottaa käyttäjänsä lähellä, ilman että verkon data joutuu kulkemaan verkon lukuisten keskusten ja liityntäpisteiden kautta.

Jatkokehitysvaiheessa Nokian toimittama automaatiojärjestelmä mahdollistaa muun muassa häiriötilanteiden ennakoivan korjaamisen ja asiakaskohtaisten verkkoratkaisujen tuottamisen aiempaa tehokkaammin.

DNA:n verkon merkittäviä osia on virtualisoitu jo aiemmin, ja on käytännössä todettu, että virtualisointi ja automaatio vähentävät huomattavasti verkon energiankulutusta ja parantavat sen tehokkuutta. Nokian kanssa nyt toteutettavassa ensimmäisessä vaiheessa virtualisoidaan konesaliverkot, ja automatisointi valmistuu vaiheittain vuoden kuluessa.

Tommy Olenius, tekninen johtaja, DNA Oyj, puh. 044 220 3240, tommy.olenius@dna.fi

Nokian viestintä, puh. +358 (0) 10 448 4900, press.services@nokia.com

Nokiasta Luomme teknologiaa yhdistämään koko maailman. Nokia Bell Labsin tutkimustyön ja innovoinnin vauhdittamana tarjoamme viestintäpalvelujen tarjoajille, viranomaisille, suuryrityksille ja kuluttajille toimialan kattavimman valikoiman tuotteita, palveluita sekä lisensointimahdollisuuksia. Kehitämme yhteiskuntaa hyödyttävää huipputeknologiaa sitoutuen korkeimpiin eettisiin liiketoimintaperiaatteisiin. Nokia luo mullistavaa tulevaisuuden teknologiaa ihmisten muuttuviin tarpeisiin rakentamalla infrastruktuurin 5G-teknologialle ja esineiden internetille. https://www.nokia.com/

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n koko vuoden ja joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – vuosi oli poikkeuksellinen myös laitteiden myynnin osalta4.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen vuosi näkyi myös laitteiden myynnissä. Laadukkaiden laitteiden sekä yhteyksien merkitys kasvoi vuoden aikana entisestään. DNA:lla 5G-puhelimien myynti kehittyi merkittävästi – joulukuussa niiden osuus oli jo lähes 50 % puhelimien myynnistä. Älykellojen myynti kaksinkertaistui ja kannettavien tietokoneiden lisäksi myös pöytätietokoneiden myynti kasvoi vuoteen 2019 verrattuna.

A significant difference in the amount of data transferred with 5G and 4G, although the use is driven by the same logic — but expert expects this to change30.12.2020 10:15:00 EETPress release

Much has been said about the potential of 5G, but we have not had much evidence of consumers’ actual 5G behaviour until now. DNA’s data comparison* shows how big of a difference there actually is in the amount of transferred data depending on whether the consumer’s internet or mobile subscription has a 3G, 4G or 5G connection.

5G:llä ja 4G:llä siirretyn datan määrissä valtavia eroja, mutta käyttöä ohjaa sama logiikka – asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sanoo asiantuntija30.12.2020 10:15:00 EETTiedote

5G:n mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta kuluttajien toteutuneesta 5G-käyttäytymisestä ei tähän asti ole ollut paljoakaan näyttöä. DNA:n datavertailusta* käy ilmi, kuinka suuria erot siirretyn datan määrässä todellisuudessa ovat sen mukaan, onko netti- tai mobiililiittymän kuluttajalla käytössään 3G-, 4G- vai 5G-yhteys.