DNA:n 5G laajentui Kokemäelle – rakentamista ohjaa verkkodata

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kokemäelle, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kokemäen lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

Kuva: DNA

”On hienoa päästä tarjoamaan 5G-palveluita Kokemäen asukkaille. Olemme avanneet verkon nyt aluksi kaupungin rautatieaseman lähialueelle, ja alueen laajentaminen jatkuu taas syksyllä. DNA seuraa 4G-käyttömääriä sekä -kapasiteettia ja uusii verkkoaan datan perusteella tarvelähtöisesti. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia uusitaan 5G-kykyisiksi nimenomaan siellä, missä tarve kapasiteetille on suurin”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Tällä hetkellä DNA:n 5G-palveluita on saatavilla seuraavilla 103 paikkakunnalla: Akaa, Alajärvi, Askola, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Isokyrö, Janakkala, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kokemäki, Kokkola, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Masku, Muhos, Mäntsälä, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Varkaus, Vihti, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto kattaa laajasti keskusta- ja taajama-alueet, mutta toisaalla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy.

5G-rakentaminen nopeuttaa myös 4G-yhteyksiä

DNA:n 5G-verkkoa laajennetaan tällä hetkellä erityisesti Helsingin keskustassa, Espoossa, Jyväskylässä ja Lahdessa. Kesän myötä olemassa olevaa verkkoa siirrytään laajentamaan näiden alueiden lisäksi etenkin Forssassa, Hämeenlinnassa, Kokkolassa, Porissa ja Raumalla. Loppukesästä laajennustyöt jatkuvat myös Kirkkonummella, Porvoossa, Raaseporissa, Seinäjoella ja Vaasassa.

5G-rakentaminen on kiihtynyt kuluvan vuoden aikana kuukaudesta toiseen, ja Suomen yhteisverkon rakentaminen on kiihdyttänyt kasvua entisestään. 5G-rakentamisesta puhuttaessa tarkoitetaan tosiasiassa mobiiliverkon kokonaisvaltaista päivittämistä. Uusia 5G-kykyisiä tukiasemia ei siis asenneta vanhojen laitteiden rinnalle, vaan ne korvaavat alueensa vanhat tukiasemat. Uuden tekniikan myötä myös 4G-asiakkaiden nopeudet ja käyttökokemus paranevat.

”5G-alueella myös 2G-, 3G- ja 4G-verkot siirtyvät uuden ja tehokkaamman tukiaseman ylläpitämäksi. Tämä kasvattaa kapasiteettia ja nopeuksia merkittävästi myös aiempien tekniikoiden osalta”, Laari summaa.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa Varkauden ympäristössä ja on alueen valmistumisen jälkeen jatkunut Heinävedellä ja Leppävirralla. Tämän vuoden aikana Yhteisverkko avaa uusia tukiasemia laajasti Kaakkois-Suomen alueella ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.

Entä jos Vieno-myrsky katkaisee netin? DNA:n asiantuntija kertoo, miten verkko on turvattu – ja mitä ei kannata tehdä, jos netti katkeaa15.6.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Vieno-myrsky pyyhkii Suomen yli tänään. Puuskainen tuuli lisää sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös kriisin hetkellä.

DNA personnel do not need to return to the office, and few intend to do so – "It is clear that work independent of place is here to stay"14.6.2021 14:33:39 EEST | Press release

A flexible way of working, regardless of place and time, has been one of DNA's success stories since 2012. However, no one was prepared for the full-flexed remote working caused by the coronavirus pandemic. Now the lessons of the exceptional year are being used to take the flexible work culture even further. DNA has listened to its personnel through regular surveys, and now pays special attention to tools and systems, premises and safety, managerial work and leadership, and well-being and a sense of community.

Liperi, Tohmajärvi ja Rääkkylä saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt kesä–heinäkuussa Liperissä, Tohmajärvellä ja Rääkkylässä. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

DNA:n henkilöstön ei tarvitse palata toimistolle, ja vain harva aikookaan – ”On selvää, että paikasta riippumaton työnteko on tullut jäädäkseen”14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Koronapandemian aiheuttamaan täysmääräiseen etätyöhön ei kuitenkaan kukaan osannut varautua. Nyt poikkeusajan oppeja hyödynnetään mutkattoman työkulttuurin viemisessä entistäkin pidemmälle. DNA on kuunnellut henkilöstöään säännöllisten kyselyiden avulla, ja kiinnittää nyt erityistä huomiota työvälineisiin ja -järjestelmiin, toimitiloihin ja turvallisuuteen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.