DNA:n asiakkaat jälleen maailman ykkösiä mobiilidatan käytössä – poikkeustilanne kiritti datamäärät ennätyslukemiin, ja tähän data kuluu

DNA:n asiakkaat käyttävät koko maailmassa eniten mobiilidataa liittymää kohden, kertoo kansainvälisen tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti. *) Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana mobiilidatan liittymäkohtainen käyttö nousi jo huimaan 33,1 gigatavuun kuukaudessa, kun vielä viime vuonna luku oli 25,3 gigatavua kuukaudessa.

Kuva: DNA

Mobiilidatan käyttömäärä maailmalla ja DNA:n liittymissä on noussut vuodesta toiseen valtavin harppauksin, ja tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana nousua kiihdytti entisestään koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne. Lisääntynyt etätyö ja kotioloissa vietetty aika näkyivät datankäytössä, joka kasvoi jopa 7,7 gigatavua viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon nähden.

Maailman TOP 5:

1. DNA, Suomi: 33,1 Gt
  2. 3, Itävalta: 29,8 Gt
  3. Zain, Kuwait**): 27,7 Gt
  4. Elisa, Suomi: 26,2 Gt
  5. FarEasTone, Taiwan**): 24,5 Gt

DNA on sijoittunut Tefficientin vertailun kärkipaikoille jo useana vuonna peräkkäin. Vielä vuonna 2015 maailman ykkössijaan riitti DNA:n asiakkaiden tuolloinen 5 gigatavun käyttö kuukaudessa, minkä jälkeen datankäyttö on yli kuusinkertaistunut vain viiden vuoden aikana.

Peli-, video-, suoratoisto ja pilvipalvelut kärjessä

”Yhä nopeammat yhteysnopeudet ja maailmalla melko poikkeuksellinen rajaton data kotimaassa vaikuttavat olennaisesti siihen, että mobiilidataa käytetään näin paljon. Korkealaatuisten video- ja live-sisältöjen katselu lisääntyy edelleen, mikä nostaa datankäyttöä merkittävästi”, toteaa DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n tuore data paljastaa, että pilvipalveluiden, Netflixin ja YouTuben lisäksi mobiilidatan kuluttajien kärkijoukkoon ovat nousseet lyhytvideoiden jakamiseen perustuva TikTok, pelivideoiden suoratoistopalvelu Twitch ja monet pelialustat, kuten Steam ja PlayStation Network. Myös Instagram kuuluu asiakkaidemme suosikkipalveluihin.

Karkeasti arvioituna 33,1 gigatavua mobiilidataa voi tarkoittaa esimerkiksi noin 22 tuntia täyden teräväpiirtolaadun (full hd) videokuvaa, liki 300 tuntia hyvälaatuista suoratoistettua musiikkia tai yli 330 tuntia Instagramin selailua kuukaudessa. Todellisuudessa datan kokonaiskäyttö on tietenkin lukuisten asioiden summa, ja moni sovellus siirtää nykyään dataa myös taustalla, kun niitä ei aktiivisesti käytä.

5G kiihdyttää datankäyttö entisestään

Mobiilidatan käyttö tulee edelleen vain kiihtymään 5G-verkon myötä. Kuluvan vuoden aikana DNA:n 5G-verkko on laajentunut merkittävästi ympäri Suomea, ja on nyt tarjolla jo liki miljoonalle ihmiselle 24 eri paikkakunnalla. Vuoden loppuun mennessä DNA tavoittelee jopa yli 1,5 miljoonan väestöpeittoa.

”5G-verkon ripeä rakentaminen jatkuu, ja samalla parannamme myös olemassa olevaa 4G-verkkoa. Kasvavan kapasiteetin vuoksi myös palveluidemme laatu paranee entisestään, kasvavasta datavoolymista huolimatta”, Laari kertoo.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä Helsingin, Espoon ja Vantaan lisäksi tarjolla Heinolassa, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Ylöjärvellä.

*) Lähde: Tefficientin raportti H1/2020. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2020/

**) Zainin luku perustuu koko vuoden 2019 keskiarvoon, koska uudempaa tietoa ei ole saatavilla. FarEasTonen luku perustuu vuoden 2020 ensimmäiseen kvartaaliin, koska uudempaa tietoa ei ole saatavilla.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Lisätietoja 5G-verkostamme: www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.