DNA:n Digitutkimus: Älypuhelimien määrä kasvaa yhä

Älypuhelin on nyt jo 96 prosentilla 16-74-vuotiaista, kun edellisvuonna sellaista käytti 92 prosenttia vastaajista. Älypuhelimet ovat lisääntyneet erityisesti 45-54-vuotiailla – heidän keskuudessaan niiden määrä on noussut vuodessa peräti yhdeksän prosenttiyksikköä.
”Suosion ymmärtää hyvin, sillä onhan älypuhelimesta tullut suomalaisille varsinainen yleistyökalu. Kaikenlaisen yhteydenpidon lisäksi sillä hoituu niin tiedonhaku, työnteko ja asioiden hoitaminen kuin valokuvaus, viihde, pelaaminen ja muut harrastukset. Suomessa älypuhelimen tehokäyttö on vieläpä erityisen mutkatonta ja edullista, koska meillä on huokea rajaton data, joka varmistaa, että laskullakaan ei ole yllätyksiä”, pohtii DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.
Video- ja karttapalvelut ahkerassa käytössä
Yli puolet vastaajista kertoo käyttävänsä YouTubea tai Yle Areenaa puhelimellaan tai tablet-laitteellaan: 71 prosenttia katsoo YouTube-videoita ja 56 prosenttia Yle Areenaa. Vielä suositumpia ovat kartta- ja reittipalvelut, joita käyttää joko puhelimessa tai tablet-laitteella 84 prosenttia vastaajista.
Lähes puolet (46 %) suomalaisista käyttää myös liikkumista ja terveyttä edistäviä sovelluksia, kuten askelmittareita, urheilu-trackereitä ja unta seuraavia sovelluksia puhelimellaan. Myös mobiilipelit (30 %), valokuvien ja videoiden käsittelyyn tarkoitetut sovellukset (26 %) ja kirjasovellukset (25 %) ovat suosittuja. Mobiilipelit ovat suosituimpia 16-24-vuotiaiden keskuudessa, samoin valokuvien ja videokuvan käsittelyyn tarkoitetut sovellukset. Sen sijaan kirjasovelluksia käyttävät eniten 25-34-vuotiaat.
”Nuoret ja nuoret aikuiset käyttävät päivittäin muita enemmän esimerkiksi YouTubea, Instagramia, Snapchatiä ja TikTokia. joten on luonnollista, että myös kuvien ja videoiden käsittelyyn tarkoitetut sovellukset, kuten Picsart ja Facetune kiinnostavat heitä. Kaikista vastaajista tällaisia sovelluksia käytti 26 prosenttia, nuorista 48 prosenttia”, toteaa Kamtsan.
Nuoret rajoittavat puhelimen parissa viettämäänsä aikaa
Vaikka nuoret ovat innokkaita sovellusten ja somen käyttäjiä, he myös kertovat rajoittaneensa puhelimen parissa viettämäänsä aikaa. 19 prosenttia kaikista vastaajista sanoo rajoittaneensa kännykän parissa viettämäänsä aikaa, 16-24-vuotiaista näin on tehnyt jopa 30 prosenttia.
Puhelimen parissa vietettyä aikaa pyritään rajoittamaan keksimällä muuta tekemistä, mutta myös yksinkertaisesti pistämällä puhelin äänettömälle ainakin osaksi päivästä. 41 prosenttia pitää puhelinta päivittäin äänettömällä, 26 prosenttia pitää puhelinta aina äänettömällä.
Niillä vastaajilla, jotka kertovat rajoittaneensa puhelimen äärellä viettämäänsä aikaa, korostuu muunlaisen ajanvietteen lisääminen selvästi naisilla (naisista 65 %, miehistä 42 %), ja miehet käyttävät naisia enemmän mm. lentokonetilaa (miehistä 15 %, naisista 4 %) ja rajoittavat työpuhelimen käytön työaikaan (miehistä 20 %, naisista 8 %).
”Puhelin on monessa mukana, joten siihen saatetaan tarttua välillä myös multaisin tai taikinaisin käsin. Etenkin näinä aikoina muistuttaisinkin, että puhelin on syytä puhdistaa riittävän usein, päivittäin mikrokuitu- tai puhdistusliinalla, viikoittain huolellisemmin. On myös tärkeää rajoittaa puhelimen käyttöä tilanteissa, joissa se on erityisen altis likaantumiselle. Bakteerit ja virukset voivat levitä puhelimen pinnalta. Puhelinta ei kannata myöskään näplätä ruokaa laittaessa, koska silloin epäpuhtaudet voivat helposti päätyä omaan ja muiden ruokailijoiden elimistöön”, Kamtsan muistuttaa.
Valtaosa vastaajista (79 %) puhuu puhelimeen useimmiten perinteisesti luuri korvalla, seuraavaksi eniten käytetään puhelimen kaiutintoimintoa (11 %) ja kuulokkeita tai korvanappeja (7 %). Sen sijaan vain harva hoitaa puhelut videopuheluina (2 %).
Digitaalinen asiointi vakiintuu – koemmeko tänä vuonna ruokakaupan mullistuksen?
DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselyn mukaan valtaosa 16-74-vuotiaista suomalaisista on tottunut hoitamaan asioitaan digitaalisesti. Lähes kaikki vastaajat ovat hoitaneet pankkiasioita netissä (98 %), myös valtion verkkopalveluissa asioiminen (97 %) ja veroasioiden hoitaminen (87%) on siirtynyt digipalveluihin. Lähes puolet vastaajista (42 %) on tehnyt ruokaostoksia verkossa, ja lähes neljännes (23 %) on ostanut ruokaostokset ja reseptit verkosta valmiina pakettina. Näissä luvuissa on huomioitu kaikki vastaajat, jotka ovat käyttäneet palveluita kahden viime vuoden aikana usein, joskus tai harvoin.
”Kyselyn mukaan ihmiset hoitavat virastoasioitaan mieluummin digitaalisesti (71 %), mutta tekevät ruokaostoksensa mieluummin perinteisesti (74 %). Korona-aika tuonee tähänkin muutoksia. Moni on nyt siirtynyt ostamaan ruokansa verkosta ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten pysyväksi tämä tapa jää”, Kamtsan pohtii.
Suomalaiset uskovat myös tulevaisuudessa lisäävänsä digitaalisten palveluiden käyttöä. Esimerkiksi digitaalisen tunnistautumisen uskotaan yleistyvän - 75 prosenttia arvelee käyttävänsä mobiilivarmennetta sähköisen kirjautumisen tapana seuraavien kahden vuoden aikana. 65 prosenttia arvelee maksavansa mobiilisti seuraavien kahden vuoden aikana, esimerkiksi Apple Payn tai MobilePayn kaltaisilla sovelluksilla.
- DNA:n vinkit älypuhelimen puhtaanapitoon: https://www.dna.fi/blogi/-/blogs/puhelimesi-on-oikea-popopesa-4-vinkkia-ja-5-apuvalinetta-puhtaanapitoon
**) Digitaaliset elämäntavat -kyselyn toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneelissa maaliskuun 2020 lopussa. Vastaajamäärä n=1036. Tutkimuksen vastaajajoukko edustaa 16-74-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan.
LIITE: Tutkimusraportti
Lisätietoja medialle:
Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 774 2508, maris.tuvikene@nepa.com
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Tiedätkö mitä sometileillesi tai kryptovaluutoillesi tapahtuu kuolemasi jälkeen? Asiantuntija vinkkaa, mitä jokaisen pitäisi varmuudeksi tehdä19.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Digitaalisiin palveluihin kirjautuessa ei välttämättä tule miettineeksi, mitä omille tileille kuoleman jälkeen tapahtuu. Syytä olisi, sillä jätämme koko ajan isomman digitaalisen jäljen jälkeemme. Digitestamentilla tai digitaalisella tahdolla kerrotaan kuolinpesän hoitajille, mitä palveluja on ollut käytössä, ja mitä niille toivoo kuoleman jälkeen tehtävän. DNA:n asiantuntija valottaa, miksi jokaisen olisi syytä laatia yhteenveto käytössään olevista digipalveluista.
Do you know what will happen to your social media accounts or cryptocurrencies after your death? An expert advises what everyone should do just in case19.12.2025 08:30:00 EET | Press release
When logging into digital services, it may not occur to you what will happen to your accounts after your death. It should, as we are leaving an increasingly larger digital footprint behind us. A digital testament or digital will informs the estate administrators about which services have been used and what you wish to be done with them after your death. An expert from DNA explains why everyone should create a summary of the digital services they use.
DNA vahvistaa runkoverkkoaan Suomen ja Ruotsin välillä EU-rahoituksen tukemana – samalla yhteydet Länsi- ja Pohjois-Suomessa paranevat12.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
DNA toteuttaa vuosien 2026–2028 aikana kaksiosaisen runkoverkkojen maayhteyksien kehityshankkeen, joka parantaa kuituyhteyksiä erityisesti Suomen ja Ruotsin välillä. Hanke hyödyntää osin myös DNA:n nykyistä infrastruktuuria, mutta vahvistaa samalla alueellisia verkkoja Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Projektiin investoidaan yhteensä 5,4 miljoonaa euroa, josta 1,62 miljoonaa katetaan EU-rahoituksen tuella.
DNA strengthens its core network between Finland and Sweden with EU funding – improving connections in Western and Northern Finland12.12.2025 08:30:00 EET | Press release
DNA is implementing a two-part development project for land connections in core networks between 2026 and 2028, aimed at enhancing fiber connections, particularly between Finland and Sweden. The project will also utilize some of DNA's existing infrastructure while strengthening regional networks in Western and Northern Finland. A total investment of 5.4 million euros will be made in the project, with 1.62 million euros covered by EU funding support.
Teknologiatrendit 2026 -raportti: Ajatuksen voimalla toimivia robottiraajoja ja zettatavu-luokan datamääriä11.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Aivojen ja tietokoneiden suora vuorovaikutus lisääntyy. Datamäärät kasvavat niin, että tiedon mittaamisesta zettatavuissa eli biljoonissa gigatavuissa tulee arkipäivää. Miten nämä globaalit kehitysaskeleet vaikuttavat meihin suomalaisiin?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


