DNA:n ja Telian 5G-verkon rakentaminen alkaa Loviisassa ja Pyhtäällä – entistä paremmat yhteydet helpottavat arkea monella tavalla

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko aloittaa kattavan 5G-verkon rakentamisen Loviisassa ja Pyhtäällä maanantaina 10. lokakuuta. Nopeamman 5G-verkon rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Paremmille yhteyksille on tarvetta, sillä mobiilidatan käyttö on moninkertaistunut Suomessa viime vuosina.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Yhteisverkon kattavan 5G-verkon rakentaminen alkoi Varkaudesta keväällä 2021 ja jatkuu nyt loka-marraskuussa Loviisassa ja Pyhtäällä. Kahden operaattorin yhteistyö mahdollistaa alueella suuremmat tiedonsiirtonopeudet kuin yhden operaattorin verkossa. Rakennustöiden valmistuttua verkon kapasiteetti moninkertaistuu Loviisassa ja Pyhtäällä, ja samalla myös alueen 4G-yhteydet paranevat.

Mitä hyötyä 5G-verkosta on alueen asukkaille?

Nopeasti kehittyvä teknologia asettaa verkolle jatkuvasti uusia vaatimuksia. Erilaiset verkkopalvelut ovat yhä tiiviimpi osa ihmisten arkea, ja esimerkiksi suoratoistopalvelut, pelit ja etätyöt tarvitsevat toimiakseen verkolta entistä enemmän kapasiteettia. Uusi 5G-verkko vastaa tähän haasteeseen. Sen avulla muun muassa mobiilisovellukset, videot ja etäkokoukset toimivat ilman viiveitä.

Uusi 5G-verkko toimii paremmin myös isoissa yleisötapahtumissa, joissa suuri määrä mobiililaitteita yrittää muodostaa yhteyden verkkoon samaan aikaan. 5G-verkon suurempi kapasiteetti mahdollistaa hyvät yhteydet jatkossa esimerkiksi messuilla, urheilutapahtumissa, keikoilla ja matkustaessa.

5G-verkon rakentaminen hyödyttää myös yrityksiä. Suuret yritykset voivat rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Pienissä yrityksissä puolestaan tietoliikenneinfra voidaan 5G-verkon ansiosta rakentaa mobiiliyhteyksien päälle, jolloin yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen. 5G tuo helpotusta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä, missä ja milloin tapahtuu?

Alueen tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 10. lokakuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 11. marraskuuta. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 34 tukiasemaa seuraavilla alueilla:

• Loviisa: Ahvenkoski, Eteläharju, Härkäpää, Isnäs, Kabböle, Keitala, Keskusta, Krevböle, Källa, Määrlahti, Orrengrund, Patuna, Rauhala, Ruotsinpyhtää, Rönnäs, Sarvisalo, Söderby, Tesjoki, Tjuvö, Valko ja Österby
  • Pyhtää: Kirkonkylä, Heinlahti, Huutjärvi, Kaunissaari, Kiviniemi, Munapirtti, Munasuo, Rassinsuo, Siltakylä ja Ylikylä

Rakennustyöstä voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA’s 5G network already covers 190 towns – Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri are the latest additions15.11.2022 10:00:00 EET | Press release

DNA’s 5G network already covers 77% of Finland’s population, based on the places of residence of the population. This translates to approximately 4.3 million people in 190 towns. The newest 5G towns are Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri. DNA’s coverage map makes it easy to check the 5G coverage and available speeds in your area.

DNA:lla 5G-verkko jo 190 paikkakunnalla – uusina Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri15.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo 77 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa noin 4,3 miljoonaa ihmistä 190 paikkakunnalla. Tuoreimmat 5G-paikkakunnat ovat Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri. DNA:n peittokartasta on helppo tarkistaa, onko oma asuinalue jo 5G-verkon piirissä ja millaisen nopeuden siellä voi saavuttaa.