DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

Bild: DNA
  • I Asikkala har 5G-nätet byggts i Vägsjö, sydost om kanalen. Nätet kommer även att öppnas i de västra delarna av Salonsaari under sommaren.
  • I Sastmola täcker 5G-nätet huvudsakligen kyrkbyområdet.
  • I Raseborg täcker 5G närområdena öster och söder om Karis centrum. Ännu under sommaren kommer nya 5G-basstationer att öppnas i områdena Dragsvik, Sköldargård och Österby.
  • I Nystad når 5G-nätet till en början ut till områdena Santtio och Janhua. Under sensommaren kommer nätet också att byggas i områdena Orivo, Sanno, Saarnisto och Hiu.

Utöver i dessa områden byggs DNA:s 5G-nät för närvarande ut särskilt i Esbo, Forssa, Helsingfors centrum, Tavastehus, Jyväskylä, Karleby, Lahtis, Björneborg och Raumo. I slutet av sommaren fortsätter expansionsarbetet även i Kyrkslätt, Borgå, Raseborg, Seinäjoki och Vasa.

5G-nätet i Östra och Norra Finland byggs av Suomen Yhteisverkko Oy, som DNA Abp och Telia Finland Abp äger gemensamt. Ett treårigt byggprojekt startade i mars och har gått snabbt i Varkaus med omnejd. Under året öppnar Yhteisverkko nya basstationer i stor omfattning i Sydöstra Finland och på skidorterna i Norra Finland.

DNA följer kontinuerligt upp användningsvolymerna och kapacitetstäckningen i sitt mobilnät. Utifrån statistiken förnyas nätverket också på behovsorienterad basis. Det innebär att gamla basstationer byts ut uttryckligen där behovet av högre hastigheter eller kapacitet är som störst. Den nya tekniken gör att hastigheterna och användarupplevelsen även för 4G-kunder blir bättre.

"I 5G-området överförs även 2G-, 3G- och 4G-nät till den nya basstationsteknikplattformen. Detta höjer kapaciteten och hastigheterna avsevärt också för den gamla tekniken”, sammanfattar DNA:s radionätchef Jarkko Laari

DNA:s 5G-tjänster kan redan användas på följande 108 orter:

Ackas, Alajärvi, Asikkala, Askola, Esbo, Eura, Euraåminne, Forssa, Haapavesi, Hangö, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsingfors, Hollola, Hyvinge, Tavastehus, Ijo, Ilmola, Storkyro, Janakkala, Jockis, Jorois, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Träskända, S:t Karins, Kangasala, Kankaanpää, Högfors, Kaskö, Kauhava, Grankulla, Kervo, Kumo, Karleby, Kouvola, Kristinestad, Kronoby, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahtis, Laihela, Lappo, Laukas, Lembois, Leppävirta, Lundo, Limingo, Lojo, Loimaa, Masku, Sastmola, Muhos, Mäntsälä, Nådendal, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Uleåborg, Padasjoki, Pemar, Pargas, Pedersöre, Jakobstad, Birkala, Björneborg, Borgå, Pungalaitio, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytis, Brahestad, Raseborg, Reso, Raumo, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sibbo, Sjundeå, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tammerfors, Östermark, Åbo, Tusby, Ulvsby, Nystad, Vasa, Valkeakoski, Vanda, Varkaus, Vichtis, Ylivieska och Ylöjärvi.

På vissa orter täcker 5G-nätet stadskärnorna och tätorterna bra, men på andra ställen är nätet fortfarande mycket lokalt. Du kan enkelt kolla situationen för ditt område på DNA:s 5G-karta på adressen www.dna.fi/5G. Kartan uppdateras med fördröjning och det är möjligt att de senaste uppdateringarna ännu inte visas.

Mer information till medierna:

radionätchef Jarkko Laari, DNA Abp, tfn 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:s 5G-täckningskarta: https://www.dna.fi/5G

radionätchef Jarkko Laari, DNA Abp, tfn 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vi vill göra kundernas vardag enklare. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. Kunder i DNA:s mobila nätverk använder mest mobildata per abonnemang i världen. DNA har cirka 3,6 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2020 uppgick vår omsättning till 934 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 600 anställda runt om i Finland. DNA:s aktier är listade på Nasdaq Helsinki. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på Twitter @DNA_fi och på Facebook.

Följ DNA Oyj

Senaste pressmeddelandena från DNA Oyj

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.