DS Smith tutkii merilevän käyttöä pakkauspapereiden raaka-aineena

DS Smith, FTSE 100 -listattu johtava kestävän kehityksen mukaisten pakkausten suunnittelija ja valmistaja tutkii, miten merilevää voitaisiin kysynnän kasvaessa käyttää pakkauksissa käytettävän paperin raaka-aineena puukuidun sijasta. DS Smith olisi alansa ensimmäinen, joka käyttäisi merilevää pakkausvalmistuksessaan.

DS Smith tutkii merilevän käyttömahdollisuutta pakkauspaperin raaka-aineena puukuidun sijasta.

Alustavien selvitysten myötä DS Smith tutkii merilevän mahdollisuutta toimia myös korvaamassa nyt usein käytettyä muovipohjaista barrier -päällystettä, jota käytetään erityisesti elintarvikkeiden pakkauksissa. DS Smith käy keskusteluita bioteknologia-alan yritysten kanssa merileväkuidun käyttämisestä esimerkiksi kartongissa, paperikääreissä ja aaltopahvisissa pakkauksissa.

Thomas Ferge, Paper and Board Development Director, DS Smith: “Alan johtavana toimijana tekemämme tutkimustyö vaihtoehtoisten raaka-aineiden ja kuitulähteiden löytämiseksi tarkoittaa mahdollisuutta toimia todellisena muutoksentekijänä. Tästä hyötyvät sekä asiakkaamme että kuluttajat, jotka haluavat tuotteiden olevan helposti kierrätettäviä ja mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia. Merilevä on yksi monista vaihtoehtoisista luonnonmateriaaleista, mitä tarkastelemme, ja vaikka useimmat ihmiset yhdistävät sen uimarantoihin tai sushiin, se voi tarjota mielenkiintoisia mahdollisuuksia luoda uuden sukupolven paperi- ja pakkausratkaisuja.”

Laajojen käyttömahdollisuuksiensa vuoksi merilevän käyttö on kasvussa. Pelkästään Euroopan merileväteollisuuden arvioidaan tuottavan lähes 8 miljardia Englannin puntaa vuoteen 2030 mennessä työllistäen jopa 115 000 henkilöä*.

Merilevän käyttöä tutkiva projekti on osa DS Smithin kiertotalouden edistämiseksi tekemää 100 miljoonan Englannin punnan arvoista tutkimus- ja tuotekehitysinnovaatiotyötä. Hankkeessa tutkitaan myös muita innovatiivisia luonnonkuituja, kuten olkia, hamppua, norsunheinää ja puuvilla, sekä epätavanomaisia kuitulähteitä kuten päivänkakkaramainen kuppikasvi, kaakaokuoret tai sokeriruo´osta käsittelyn jälkeen jäljelle jäävä Bagasse-kuitu.

Kiertotalous on keskeinen osa DS Smithin Now and Next -kestävän kehityksen strategiaa, jossa se keskittyy suljetun kierron saavuttamiseen paremman suunnittelun avulla, luonnonvarojen suojelemiseen huolellisen kuitumateriaalin hyödyntämisen keinoin, jätteiden ja saasteiden vähentämiseen kiertotalouden avulla sekä edistämään kiertotalouteen siirtymistä. Vuoteen 2023 mennessä DS Smithin tavoitteena on, että kaikki sen valmistamat pakkaukset ovat uudelleen käytettäviä tai kierrätettäviä, ja vuoteen 2030 mennessä kaikki pakkaukset kierrätetään tai käytetään uudelleen.

* Seaweed for Europe: Hidden champion of the ocean report (Lokakuu 2020)

DS Smith tutkii vaihtoehtoisia kuitumateriaaleja korvaamaan puukuitua paperinvalmistuksessa.