Durbanissa turpiin - Suomen metsien hiilinielusta tuli päästö

Etelä-Afrikan Durbanissa sunnuntaina päättynyt YK:n ilmastokokous hyväksyi tiekartan kohti maailmanlaajuista ilmastosopimusta. Sopimuksen valmistelut aloitetaan välittömästi ja valmista pitäisi olla vuoteen 2015 mennessä. Suomen kannalta käsittämätöntä päätöksessä on metsien hiilinielun laskentatavan muutos.

Durbanissa turpiin - Suomen metsien hiilinielusta tuli päästö

Tulevalla sopimuskaudella metsäpinta-alan vähenemistä ei voi enää kompensoida metsien hiilinielulla. Hiilinielu syntyy, mikäli puuston kasvu on puuston poistumaa suurempi ja Suomessa kasvu on kymmeniä miljoonia kuutiometrejä poistumaa suurempi vuosittain. Tämä siis muuttuu vuoden 2013 alusta, kun uusi sopimuskausi alkaa.

Suomen kaltaisessa metsäisessä maassa metsäpinta-ala pienenee hieman vuosittain. Syynä on normaali rakentaminen ja infrastruktuurin kehittyminen, joiden alta metsää raivataan muuhun maankäyttöön n. 20 000 hehtaaria vuodessa. Tästä aiheutuu vuosittain 3,8 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä. Näistä päästöistä Suomi joutuu pahimmassa tapauksessa maksamaan kymmeniä miljoonia euroja päästömaksuja. Samaan aikaan Suomen metsien kokonaispuuston määrä on lisääntynyt n. 30–40 miljoonan kuutiometrin vuosivauhtia sitoen vuosittain jopa 50 % Suomen hiilidioksidipäästöistä.

”Ei tällä ole yleisen oikeudenmukaisuuden ja maalaisjärjen kanssa mitään tekemistä”, toteaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila. ”Ilmastonmuutosta vastaan pitää taistella kaikin käytössä olevin keinoin mutta joku roti hallituksellakin pitäisi olla Suomen etujen puolustamisessa. Ympäristöministeri Ville Niinistö on nyt tehnyt näyttävän irtioton edellisen hallituksen linjasta, jonka mukaan Suomen metsien biologinen hiilinielu ei voi yhtäkkiä muuttua laskennalliseksi päästöksi. Se on kuitenkin selvää, että tästä vääryydestä tulee Suomelle lasku ja sen laskun maksavat suomalaiset veronmaksajat”, Marttila lataa.

”40 miljoonan puukuutiometrin hiilinielun markkinahinta olisi nykyisellä EU:n päästökauppajärjestelmän 8 euron hinnalla n.300 miljoonaa euroa ja 25 eurolla jopa 1 000 miljoonaa euroa. Palkinnoksi hyvästä metsänhoidosta ja metsiemme kasvusta saamme nyt kymmenien miljoonien eurojen laskun”, Marttila päivittelee. ”Suomen hallituksen on nyt tehtävä kaikkensa, että EU:n sisäisessä taakanjaossa löytyy sellainen ratkaisu, jossa Suomen metsien hiilinielusta ei ainakaan jouduta maksamaan”.

Maatalouden hiilitase tarkastelussa seuraavaksi?

Toinen mielenkiintoinen piirre Kioton jatkokaudella on maatalouden mukaantulo sopimuksen piiriin. Durbanissa sovitun mukaisesti Kioto -maat voivat päättää haluavatko ne ottaa mukaan päästötarkasteluun erilaisia maatalouden ilmastotoimia ja niiden hiilitaseet.

”Maatalous on nyt ensimmäistä kertaa otettu mukaan Kioton sopimustekstiin, mikä aiheuttaa kylmiä väreitä tuottajille. Muistissa on hyvin, miten metsätalouden toimet mainittiin vapaaehtoisina toimina Kioton 1. kaudella. Ja nyt metsätaloudelle on lätkäisty yllä kuvatut keinotekoiset mallit, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ja jotka aiheuttavat turhaa harmia ja kustannuksia Suomelle. Herää kysymys, onkohan maatalous jo täysillä mukana seuraavalla kierroksella”, pohtii Marttila.

Lisätietoja: puheenjohtaja Juha Marttila, puh. 050 341 3167

MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi24.4.2024 12:06:17 EEST | Tiedote

MTK-Vähäkyrö on valittu Vuoden 2023 Helmeksi. Palkinto luovutettiin MTK-Vähäkyrölle MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4. Espoossa. Vuoden Helmi on MTK-yhdistysten ja metsänhoitoyhdistysten arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdistykselle, joka on osoittanut erityistä ansioitumista maaseudun kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä. MTK-Vähäkyrö ansaitsi tunnustuksen erityisesti ideoimalla ja järjestämällä maaseutuaiheisen valokuvanäyttelyn keväällä 2023. Näyttely koottiin Viljelijä välittää -valokuvakilpailun kuvista.

Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. – pääministeri Orpo vierailee kokouksessa klo 1022.4.2024 14:33:21 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Pääministeri Petteri Orpo vierailee kokouksessa klo 10. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat tervetulleita myös valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".