”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha kehottaa hallitusta ryhtymään toimiin kasvuyritysten tukemiseksi. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 13.9.2019

”Ohjelmistoala ja ohjelmistovetoiset yritykset ovat juuri se paikka, jossa kasvuyrityksiä ja kasvua syntyy, jos olosuhteet ovat suotuisat. Nyt kasvuyritykset menestyvät vain omilla ansioillaan, vailla merkittävää valtiovallan tukea, aivan kuten Matti Heikkonen kirjoitti”, sanoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roihan mukaan Benemenin toimitusjohtaja ja sarja(kasvu)yrittäjä Matti Heikkonen nosti aamun Talouselämässä esiin monta tärkeää asiaa. Kirjoituksessaan ”Kasvuyritykset ovat Suomessa poliittisia maskotteja” Heikkonen harmittelee, että kasvuyritykset kyllä muistetaan juhlapuheissa, mutta ei käytännössä.

”Heikkonen on valitettavasti oikeassa siinä, että kasvuyrityksiä ei oteta Suomessa tosissaan, ja siksi niiden valtava yhteiskunnallinen potentiaali ei pääse oikeuksiinsa. Uusia työpaikkoja syntyy nimenomaan kasvaviin yrityksiin, ja paremmissa olosuhteissa työpaikkoja syntyisi vielä monin verroin enemmän. Alle 10M€ kokoluokasta 50-100M€ kokoluokkaan tähtäävät kasvuyritykset ovat nousijoita, joiden toimintaedellytysten parantaminen tuottaisi suurimman hyötysuhteen Suomelle”, Roiha painottaa viitaten Heikkosen laskelmaan.

Roiha iloitsee siitä, että ohjelmistoalalla kasvetaan. Tänä vuonna julkaistu sykemittari kertoo, että yli 85 prosenttia ohjelmistoyrityksistä kasvaa ja yli 70 prosenttia palkkaa lisää työvoimaa. Hyviä esimerkkejä ovat monet Vuoden Ohjelmistoyrittäjä -palkinnon saaneet yrittäjät ja yritykset, kuten esimerkiksi M-Files, Siili, Smartly ja tietysti palkinnon ensimmäisenä saanut Risto Siilasmaa ja F-Secure.

”Kasvu ei kuitenkaan voi jatkua, jos uusia osaajia ei tule ja työllistäminen on vaikeaa. Maamme hyvinvointi on vaarassa. Suomi voi menestyä globaalissa kilpailussa vain parhaalla mahdollisella osaamisella ja osaajien joustavammalla työllistymisellä. Moni jo kasvuun päässyt yritys voisi skaalata toimintaansa merkittävästi suuremmaksi, jos kasvun edellytyksiä tuettaisiin paremmin. Vastaavasti myös hyödyt taloudelle olisivat eksponentiaalisesti suuremmat”, huomauttaa Roiha.

Samassa veneessä

Roihan mukaan ohjelmistoalalla sekä pienet että suuret yritykset ovat samassa veneessä ja voivat hyötyä toisistaan huomattavasti.

”Erikokoiset ohjelmistoyritykset kamppailevat osin samojen, osin erilaisten ongelmien parissa. Alalla on suuri pula osaajista, joka koskettaa kaikkia toimijoita. Suuret yritykset voivat kouluttaa oman väkensä, ja vaikka sekin vie resursseja, niin pienillä ei ole tähän juuri edes mahdollisuutta. Suuryritysten ja pk-yritysten menestystä ei toisaalta pidä missään nimessä asettaa toisiaan vastaan, koska suuryritysten kanssa toimivat pk-yritykset ovat usein merkittävä osa suuremman yrityksen menestystä, ja päinvastoin. Kasvu on tärkeintä, ja siihen pitäisi olla eväät”, Roiha toteaa.

Ehdotuksia kasvun helpottamiseksi on!

Roiha alleviivaa, että kasvuyritykset ansaitsevat parempaa. Uusia työpaikkoja luovien, kasvuun päässeiden pk-yritysten potentiaali varsinkin ohjelmistoalalla on valtava. Nyt tarvittaisiin toimia sen saamiseksi käyttöön – Suomen kasvun ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

”Onko nykyhallitus tosissaan halutessaan löytää keinoja työllisyyden eteen? Koska Heikkonen niitä jo ansiokkaasti listasi: työllistämisen helpottaminen, työn tekemisen joustavuuden lisääminen, osakeinsentiivien verokohtelu, yritysjärjestelyiden verotus, yrittäjän henkilön suoja konkurssissa ja kasvuyritysten yritystukijärjestelmä. Lisäksi varsinkin ohjelmistoalalla nostaisin esiin osaajapulan selättämisen esimerkiksi sopivia koulutuspaikkoja lisäämällä ja ulkomaisten osaajien houkuttelemisen Suomeen – tähän tarvitaan oikeanlaista politiikkaa. Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne”, Roiha kannustaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.