”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha kehottaa hallitusta ryhtymään toimiin kasvuyritysten tukemiseksi. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 13.9.2019

”Ohjelmistoala ja ohjelmistovetoiset yritykset ovat juuri se paikka, jossa kasvuyrityksiä ja kasvua syntyy, jos olosuhteet ovat suotuisat. Nyt kasvuyritykset menestyvät vain omilla ansioillaan, vailla merkittävää valtiovallan tukea, aivan kuten Matti Heikkonen kirjoitti”, sanoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roihan mukaan Benemenin toimitusjohtaja ja sarja(kasvu)yrittäjä Matti Heikkonen nosti aamun Talouselämässä esiin monta tärkeää asiaa. Kirjoituksessaan ”Kasvuyritykset ovat Suomessa poliittisia maskotteja” Heikkonen harmittelee, että kasvuyritykset kyllä muistetaan juhlapuheissa, mutta ei käytännössä.

”Heikkonen on valitettavasti oikeassa siinä, että kasvuyrityksiä ei oteta Suomessa tosissaan, ja siksi niiden valtava yhteiskunnallinen potentiaali ei pääse oikeuksiinsa. Uusia työpaikkoja syntyy nimenomaan kasvaviin yrityksiin, ja paremmissa olosuhteissa työpaikkoja syntyisi vielä monin verroin enemmän. Alle 10M€ kokoluokasta 50-100M€ kokoluokkaan tähtäävät kasvuyritykset ovat nousijoita, joiden toimintaedellytysten parantaminen tuottaisi suurimman hyötysuhteen Suomelle”, Roiha painottaa viitaten Heikkosen laskelmaan.

Roiha iloitsee siitä, että ohjelmistoalalla kasvetaan. Tänä vuonna julkaistu sykemittari kertoo, että yli 85 prosenttia ohjelmistoyrityksistä kasvaa ja yli 70 prosenttia palkkaa lisää työvoimaa. Hyviä esimerkkejä ovat monet Vuoden Ohjelmistoyrittäjä -palkinnon saaneet yrittäjät ja yritykset, kuten esimerkiksi M-Files, Siili, Smartly ja tietysti palkinnon ensimmäisenä saanut Risto Siilasmaa ja F-Secure.

”Kasvu ei kuitenkaan voi jatkua, jos uusia osaajia ei tule ja työllistäminen on vaikeaa. Maamme hyvinvointi on vaarassa. Suomi voi menestyä globaalissa kilpailussa vain parhaalla mahdollisella osaamisella ja osaajien joustavammalla työllistymisellä. Moni jo kasvuun päässyt yritys voisi skaalata toimintaansa merkittävästi suuremmaksi, jos kasvun edellytyksiä tuettaisiin paremmin. Vastaavasti myös hyödyt taloudelle olisivat eksponentiaalisesti suuremmat”, huomauttaa Roiha.

Samassa veneessä

Roihan mukaan ohjelmistoalalla sekä pienet että suuret yritykset ovat samassa veneessä ja voivat hyötyä toisistaan huomattavasti.

”Erikokoiset ohjelmistoyritykset kamppailevat osin samojen, osin erilaisten ongelmien parissa. Alalla on suuri pula osaajista, joka koskettaa kaikkia toimijoita. Suuret yritykset voivat kouluttaa oman väkensä, ja vaikka sekin vie resursseja, niin pienillä ei ole tähän juuri edes mahdollisuutta. Suuryritysten ja pk-yritysten menestystä ei toisaalta pidä missään nimessä asettaa toisiaan vastaan, koska suuryritysten kanssa toimivat pk-yritykset ovat usein merkittävä osa suuremman yrityksen menestystä, ja päinvastoin. Kasvu on tärkeintä, ja siihen pitäisi olla eväät”, Roiha toteaa.

Ehdotuksia kasvun helpottamiseksi on!

Roiha alleviivaa, että kasvuyritykset ansaitsevat parempaa. Uusia työpaikkoja luovien, kasvuun päässeiden pk-yritysten potentiaali varsinkin ohjelmistoalalla on valtava. Nyt tarvittaisiin toimia sen saamiseksi käyttöön – Suomen kasvun ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

”Onko nykyhallitus tosissaan halutessaan löytää keinoja työllisyyden eteen? Koska Heikkonen niitä jo ansiokkaasti listasi: työllistämisen helpottaminen, työn tekemisen joustavuuden lisääminen, osakeinsentiivien verokohtelu, yritysjärjestelyiden verotus, yrittäjän henkilön suoja konkurssissa ja kasvuyritysten yritystukijärjestelmä. Lisäksi varsinkin ohjelmistoalalla nostaisin esiin osaajapulan selättämisen esimerkiksi sopivia koulutuspaikkoja lisäämällä ja ulkomaisten osaajien houkuttelemisen Suomeen – tähän tarvitaan oikeanlaista politiikkaa. Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne”, Roiha kannustaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu

Mediakutsu: #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti23.8.2019 12:30:57 EESTTiedote