Software Finland ry

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.
Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha kehottaa hallitusta ryhtymään toimiin kasvuyritysten tukemiseksi. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 13.9.2019

”Ohjelmistoala ja ohjelmistovetoiset yritykset ovat juuri se paikka, jossa kasvuyrityksiä ja kasvua syntyy, jos olosuhteet ovat suotuisat. Nyt kasvuyritykset menestyvät vain omilla ansioillaan, vailla merkittävää valtiovallan tukea, aivan kuten Matti Heikkonen kirjoitti”, sanoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roihan mukaan Benemenin toimitusjohtaja ja sarja(kasvu)yrittäjä Matti Heikkonen nosti aamun Talouselämässä esiin monta tärkeää asiaa. Kirjoituksessaan ”Kasvuyritykset ovat Suomessa poliittisia maskotteja” Heikkonen harmittelee, että kasvuyritykset kyllä muistetaan juhlapuheissa, mutta ei käytännössä.

”Heikkonen on valitettavasti oikeassa siinä, että kasvuyrityksiä ei oteta Suomessa tosissaan, ja siksi niiden valtava yhteiskunnallinen potentiaali ei pääse oikeuksiinsa. Uusia työpaikkoja syntyy nimenomaan kasvaviin yrityksiin, ja paremmissa olosuhteissa työpaikkoja syntyisi vielä monin verroin enemmän. Alle 10M€ kokoluokasta 50-100M€ kokoluokkaan tähtäävät kasvuyritykset ovat nousijoita, joiden toimintaedellytysten parantaminen tuottaisi suurimman hyötysuhteen Suomelle”, Roiha painottaa viitaten Heikkosen laskelmaan.

Roiha iloitsee siitä, että ohjelmistoalalla kasvetaan. Tänä vuonna julkaistu sykemittari kertoo, että yli 85 prosenttia ohjelmistoyrityksistä kasvaa ja yli 70 prosenttia palkkaa lisää työvoimaa. Hyviä esimerkkejä ovat monet Vuoden Ohjelmistoyrittäjä -palkinnon saaneet yrittäjät ja yritykset, kuten esimerkiksi M-Files, Siili, Smartly ja tietysti palkinnon ensimmäisenä saanut Risto Siilasmaa ja F-Secure.

”Kasvu ei kuitenkaan voi jatkua, jos uusia osaajia ei tule ja työllistäminen on vaikeaa. Maamme hyvinvointi on vaarassa. Suomi voi menestyä globaalissa kilpailussa vain parhaalla mahdollisella osaamisella ja osaajien joustavammalla työllistymisellä. Moni jo kasvuun päässyt yritys voisi skaalata toimintaansa merkittävästi suuremmaksi, jos kasvun edellytyksiä tuettaisiin paremmin. Vastaavasti myös hyödyt taloudelle olisivat eksponentiaalisesti suuremmat”, huomauttaa Roiha.

Samassa veneessä

Roihan mukaan ohjelmistoalalla sekä pienet että suuret yritykset ovat samassa veneessä ja voivat hyötyä toisistaan huomattavasti.

”Erikokoiset ohjelmistoyritykset kamppailevat osin samojen, osin erilaisten ongelmien parissa. Alalla on suuri pula osaajista, joka koskettaa kaikkia toimijoita. Suuret yritykset voivat kouluttaa oman väkensä, ja vaikka sekin vie resursseja, niin pienillä ei ole tähän juuri edes mahdollisuutta. Suuryritysten ja pk-yritysten menestystä ei toisaalta pidä missään nimessä asettaa toisiaan vastaan, koska suuryritysten kanssa toimivat pk-yritykset ovat usein merkittävä osa suuremman yrityksen menestystä, ja päinvastoin. Kasvu on tärkeintä, ja siihen pitäisi olla eväät”, Roiha toteaa.

Ehdotuksia kasvun helpottamiseksi on!

Roiha alleviivaa, että kasvuyritykset ansaitsevat parempaa. Uusia työpaikkoja luovien, kasvuun päässeiden pk-yritysten potentiaali varsinkin ohjelmistoalalla on valtava. Nyt tarvittaisiin toimia sen saamiseksi käyttöön – Suomen kasvun ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

”Onko nykyhallitus tosissaan halutessaan löytää keinoja työllisyyden eteen? Koska Heikkonen niitä jo ansiokkaasti listasi: työllistämisen helpottaminen, työn tekemisen joustavuuden lisääminen, osakeinsentiivien verokohtelu, yritysjärjestelyiden verotus, yrittäjän henkilön suoja konkurssissa ja kasvuyritysten yritystukijärjestelmä. Lisäksi varsinkin ohjelmistoalalla nostaisin esiin osaajapulan selättämisen esimerkiksi sopivia koulutuspaikkoja lisäämällä ja ulkomaisten osaajien houkuttelemisen Suomeen – tähän tarvitaan oikeanlaista politiikkaa. Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne”, Roiha kannustaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Software Finland ry

Software Finland ry on vuonna 1993 perustettu ainutlaatuinen yritysjohdon yhteisö ja ohjelmistoalan vaikuttaja. Toimintamme tärkein tavoite on jäsenyritystemme ja koko ohjelmistoalan kukoistus. Suomessa nimittäin tehdään huippulaadukasta ja kansainvälisesti kilpailukykyistä softaa, ja me uskomme, että sen avulla ratkaistaan maailman isotkin ongelmat. Mukana alaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttamassa, tutkimusta ja koulutusta tukemassa sekä liiketoimintaansa kehittämässä on yli 600 softayritystä Suomesta. Software Finland ry tunnettiin vuoden 2023 alkuun asti nimellä Ohjelmisto- ja e-business ry ja vuoteen 2018 nimellä Ohjelmistoyrittäjät ry.

Lue lisää julkaisijalta Software Finland ry

Suomen SaaS-bisnes kasvaa ”vain” sadoilla miljoonilla – ”Menestyksen salaisuus löytyy siitä, miten yritys asiakkaat verkossa kohtaa”14.12.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus löytää yhden kiistattoman menestystekijän Suomen 100 suurimman SaaS-yrityksen (Software as a Service) taustalta. ”Tulokset ovat selkeät: Kasvun ja digitaalisen asiakaskokemuksen välillä on suora ja vahva yhteys”, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut Mika Heikinheimo. ”SaaS-bisnes kasvaa keskimäärin 20 prosenttia, mutta kasvua maailmalle tavoitellaan silti aivan liian vähän. Potentiaali olisi paljon parempaan”, tulkitsee ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Eikö eduskunnassa tajuta, että digivallankumous on yritysvetoinen? Ohjelmistoalan väistyvä puheenjohtaja vaatii alan parempaa kuulemista5.12.2023 12:40:53 EET | Tiedote

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finlandin pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Walkama peräänkuuluttaa alan parempaa kuulemista yhteiskunnan keskeisissä ratkaisuissa. ”Suomen ja koko maailman ongelmat ratkaistaan pitkälti juuri ohjelmistovetoisilla teknologioilla, joita kehittävät etenkin yritykset. Silti eduskunnasta ei ole kutsuja valiokuntiin kuulunut, vaikka jäsenyrityksemme ovat monissa suurissa kysymyksissä avainasemassa”, ihmettelee puheenjohtajuudesta tänään luopunut Walkama.

”Maailma tarvitsee esikuvia” – Suomen ohjelmistoalan ensimmäinen naispuheenjohtaja Taija Engman tavoittelee alalle vientiloikkaa5.12.2023 09:30:22 EET | Tiedote

Suomen ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry on valinnut puheenjohtajakseen monin tavoin ansioituneen Taija Engmanin. Engman on mm. nostanut perustamansa SaaS-(Software as a Service) yrityksen Good Sign Oy:n kansainväliseksi kasvuyritykseksi ja vaikuttanut aktiivisesti ohjelmistoalan hyväksi. ”Tietotekniikka on jo nyt Suomen 4. suurin vientiala ja valtava potentiaali viennin kasvulle – siinä on painopisteeni”, linjaa Engman. ”Taija on loistava esikuva alalle, joka tarvitsee naiset mukaan”, kiteyttää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Tekoälyn käyttöönotto huikean nopeaa” – 80 % ohjelmistoyrityksistä kasvaa: ”Softafirma, joka ei käytä AI:ta, on pian entinen softafirma”17.11.2023 08:50:12 EET | Tiedote

Kun muu talous yskähtelee taantuman kourissa, 80 prosenttia ohjelmistoyrityksistä ennakoi kasvua. ”Katsomme optimistisesti tulevaisuuteen, yritysten kasvuluvut ovat pysyneet miltei ennallaan”, taustoittaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta Sykemittari-tutkimusta. Roihan mukaan merkittävä rooli on erilaisilla tekoälysovelluksilla, joita käyttää ohjelmistoyrityksistä jo lähes neljä viidestä. ”Tekoälyn hyödyntäminen korreloi selvästi nopean kasvun kanssa”, valottaa Roiha alan tilannetta.

”Heistä kuullaan vielä” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Jukka Rantalan Cadmaticille ennakoidaan suurta tulevaisuutta: Asiakkaita jo 60 maassa9.11.2023 17:47:46 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2023 on Jukka Rantala, Cadmatic Oy:n pitkäaikainen toimitusjohtaja ja kansainvälisen kasvun luoja. ”Cadmatic on ponnistanut tulorahoituksella hienoon kasvuun, joka on tuonut jo 6000 asiakasta 60 maassa”, tiivistää ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. ”Riskinottomme on onnistunut, sillä 3D cad-suunnittelun maailmaan ei ole helppo tulla. Palkinnosta suuri ansio kuuluu upealle tiimillemme”, kiittää palkittu Jukka Rantala itse.