SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Jaa
Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa.

S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Yksi viime aikojen laajimmista pakkausuudistuksista on kaikkien Kotimaista-merkin ruukkusalaattien ja -yrttien ruukkujen kierrätyskelpoisuuden parantaminen. Yrteissä ja salaateissa käytettiin aiemmin laajasti mustia muoviruukkuja, jotka eivät sovellu muovinkierrätysprosessiin värinsä vuoksi.

Uudistuksen jälkeen yli 90 % ruukuista on kierrätyskelpoisia muoviruukkuja. Monissa näistä on hyödynnetty lisäksi neitseellisen raaka-aineen sijasta kierrätysmuovia. Loput ruukuista ovat paperiruukkuja, jotka voi lajitella biojätteeseen. Uudistuksen taustalla on S-ryhmän tavoite siitä, että kaikki omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä tämän vuoden loppuun mennessä.

”Suurin osa mustista ruukuista poistettiin jo viime vuoden aikana, ja nyt heinäkuussa viimeisetkin mustat yrtti- ja salaattiruukut vaihtuvat kierrätyskelpoisempiin. Muutos on merkittävä, koska se koskee vuositasolla useita miljoonia yrtti- ja salaattiruukkuja, joiden raaka-aineet voidaan nyt saada tehokkaammin kiertoon. Olemme linjanneet S-ryhmässä, että mustan muovin käyttöä omien merkkiemme tuotepakkauksissa ei enää sallita juuri sen heikon kierrätettävyyden vuoksi. Tärkeä rooli on myös kaikilla meillä kuluttajilla, että lajittelemme pakkaukset kierrätykseen”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Suuri, mutta kannattava investointi

Avainasemassa pakkausuudistuksissa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. Kauppapuutarhaliiton hallintoneuvoston puheenjohtaja ja Viherkaste Oy:n toimitusjohtaja Erkki Nylund kertoo kasvihuoneyrityksissä suhtauduttavan kunnianhimoisesti vastuullisuuden eri osa-alueisiin, joihin myös pakkausten kierrätettävyys ja ympäristöystävällisyys lukeutuu.

”Yksi esimerkki siitä on juuri se, että salaatin viljelyssä on useammissa yrityksissä vaihdettu muoviruukku paperiruukkuun, kun taloudellisesti ja teknisesti toimiva ratkaisu on löydetty. Tomaattirasiat ovat useimmiten kierrätysmuovista valmistettuja ja kurkkukalvoa on ohennettu vuosien varrella niin, että niihin kuluu nyt 40 % vähemmän muovia kuin vuosikymmen sitten. Pakkausten ja muovikääreiden tärkeimpiä tehtäviä on kuitenkin suojata vihanneksia ja sitä kautta vähentää hävikkiä, eli niistä ei missään nimessä tule luopua noin vain”, Nylund sanoo.

Nylundin yritys Viherkaste Oy otti maaliskuussa käyttöön maatuvan paperipotin salaattien ja yrttien viljelyssä.

”Investointia maatuvaan paperipottiin oli jo mietitty muutaman vuoden ajan, sillä pyrimme kantamaan omaa korttamme kekoon muovin vähentämisessä ja ruoantuotannon ympäristötalkoissa. Maatuvan ruukun käyttöönotto oli investointina aika iso, sillä se vaati koko kylvöjärjestelmän uusimisen. Investoimme uuteen koneeseen, joka käyttää kasvatusruukkujen muodostamiseen maatuvaa paperia. Näin meille jäävä ruukku voidaan kompostoida, ja kompostoinnin jälkeen turve voidaan käyttää edelleen esimerkiksi viherrakentamisessa. Investointi oli kuitenkin saatuihin hyötyihin nähden, sekä muovin käytön vähentämisen ja vastuullisuuden näkökulmasta kannattava”, Nylund toteaa.

Luonnonvarojen kunnioittaminen ja ruokahävikin vähentäminen on yksi S-ryhmän vastuullisuusohjelman pääteemoista, ja tuotepakkausten vastuullisuuden kehittäminen esimerkki niistä konkreettisista teoista, joita osuuskaupparyhmä tekee kiertotalouden edistämiseksi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 7680349

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ennuste: sunnuntai 21.12. on joulun alla Prismoissa rauhallisin ostospäivä18.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Ruokakaupoissa odotetaan tänäkin vuonna vilskettä joulunaluspäivinä. Kaikkien ketjujen myymälät (Prisma, S-market, Sale, Alepa) palvelevat joulua edeltävinä päivinä laajoilla aukioloajoilla, ja monilla paikkakunnilla tarjolla on myös vuorokauden ympäri auki olevia vaihtoehtoja. Aiempien vuosien perusteella luodun ennusteen pohjalta astetta väljempi ostoshetki Prismassa joulun alla on sunnuntaina 21. joulukuuta.

ABC:n kysely: näin suomalaiset aikovat lähteä tien päälle autolla poikkeuksellisen pitkillä jouluvapailla18.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna joulupyhät osuvat pitkälti arkipäiville ja monen suomalaisen odotetaan pitävän tavallista pidempiä joululomia. ABC:n teettämän yli 1300 vastaajan kyselyn mukaan tämä ei kuitenkaan tule näkymään kovin paljon joulun menoliikenteessä. Samalla selvisi kuinka usein suomalaiset pitävät taukoja joulun ajan liikenteessä, miten mahdollisiin ruuhkiin varaudutaan ja millaisissa paikoissa taukoja halutaan pitää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye