EK ja Finnvera selvittivät: Investointien ja yrityskauppojen rahoitukselle ja rahoitusneuvonnalle kysyntää

Pk-yritysten rahoituspalvelujen tarve kohdistuu tällä hetkellä ennen kaikkea investointeihin ja yrityskauppoihin. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemästä Yrittäjäpaneelin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tulos tukee syksyn Pk-yritysbarometrin tietoja, jonka mukaan kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Pk-yritysten kasvunäkymät ovat siis hyvällä tolalla.

EK:n kyselyssä noin kolmannes yrittäjistä tarvitsisi tällä hetkellä rahoituspalveluja kone- ja laiteinvestointeihin. Tarvetta rahoituspalveluille on myös rakennusinvestoinneissa ja liiketilojen ostossa.

Kyselyn mukaan rahoituksen tarve liittyy hyvin usein myös yrityksen muutostilanteisiin. Vastaajista 26 prosenttia oli kiinnostunut yrityskauppoihin ja 17 prosenttia sukupolvenvaihdoksiin liittyvästä rahoituksesta.

–Tulokset kertovat taloudessa tapahtuneesta positiivisesta käänteestä ja yrityksissä sen myötä virinneestä investointihalukkuudesta. Lisäksi Suomessa on EK:n suuntaa-antavan arvion mukaan jopa 16 000 työnantajayritystä, joille omistajanvaihdos on tällä hetkellä ajankohtainen. Tämä näkyy nyt myös lisääntyneenä kiinnostuksena Finnveran tarjoamaa yrityskauppojen rahoitusta kohtaan, sanoo EK:n Yrittäjyys-ryhmän vetäjä Jari Huovinen EK:sta.

Finnvera on vuosittain mukana noin tuhannen pk-yrityksen omistajanvaihdoksen rahoittamisessa. Yrityskaupoissa on edelleen paljon potentiaalia, sillä omistajanvaihdos nostaa tutkitusti yrityksen kasvupolulle.

–Arvioimme, että liki kolmannes yltää omistajanvaihdosta seuraavien kolmen vuoden aikana vähintään 10 prosentin vuotuiseen kasvuun, jota voi pitää toimintansa jo vakiinnuttaneille pk-yrityksille varsin hyvänä saavutuksena, sanoo Katja Keitaanniemi.

Finnveran yleiselle rahoitusneuvonnalle kysyntää

Pk-yritysten investointihalukkuuteen näyttää vaikuttavan varovaisuus. Tästä kertoo se, että kyselyn mukaan yrityksissä on suuri tarve rahoitusneuvonnalle. Yli 40 prosenttia työnantajayrityksistä on kiinnostunut yleisestä rahoitusneuvonnasta, kiinnostuneimpia ovat kasvuhakuiset yrittäjät. Tutkimuksessa neuvontapalveluiden tarvetta selvitettiin yhdessä Finnveran kanssa.

Finnveran neuvontaa käytettäisiin nimenomaan investointirahoituksessa, jota hyödyntäisi 74 prosenttia neuvonnasta kiinnostuneista yrityksistä. 64 prosenttia käyttäisi neuvontaa omistajanvaihdoksiin ja yritysjärjestelyihin. Jopa yli puolet haluaisi neuvontaa eri rahoittajien rahoitustuotteista ja vaihtoehdoista. Toisaalta vain joka viides yrittäjä katsoo tarpeelliseksi vientiin ja vientikauppoihin liittyvän neuvonnan. Tuloksissa näkyy selvästi rahoitusmarkkinoiden tarjonnan monipuolistuminen sekä myös EU:n kautta tulevan riskinjaon lisääntyminen.

– Rahoitusneuvonnan tarve on tiedostettu, ja mietimme parhaillamme, miten palvella yrityksiä entistä vahvemmin. Tarvetta on selvästi myös viennin rahoituksen neuvonnassa. Vain 3 prosenttia vastaajista pitää tarpeellisena viennin tai vientikauppojen rahoitusta ja vakuuttamista. Tiedämme myös Pk-barometrin pohjalta, että suuri joukko pk-yrityksistä ei suojaa vientikauppojaan. Kasvu ja kansainvälistyminen jää mahdollisesti tekemättä tai tehdään kauppaa, mutta laskua vastaan ja otetaan pahimmillaan kohtuutonta liiketoimintariskiä, joka voi vaarantaa koko yrityksen tulevaisuuden.Tämän vuoksi panostammekin vientikaupan neuvontaan erityisesti tulevana vuonna, sanoo Katja Keitaanniemi.

Lisätietoja:

EK:n Yrittäjäpaneelille kohdistettuun kyselyyn vastasi loka-marraskuussa 2017 yhteensä 318 työnantajayrittäjää, joiden yhteenlaskettu työntekijämäärä oli lähes 8 000 henkilöä. Aineiston analysoimisessa käytettiin yrityskoon, päätoimialan ja yrittäjäryhmien mukaan laskettuja painokertoimia, joiden ansiosta tulokset ovat yleistettävissä työnantajayrittäjien kokonaispopulaatioon.

Pk-yritysbarometri on Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön kaksi kertaa vuodessa teettämä tutkimus, joka kuvaa pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä.

Katja Keitaanniemi, liiketoimintajohtaja, Finnvera, 029 460 2888

Jari Huovinen, johtava asiantuntija, EK, 040 861 4582

Bernin Unionin vientitakuulaitokset ja luottoriskivakuuttajat kattavat 14 prosenttia maailmankaupasta22.3.2018 09:01Tiedote

Poliittisten riskien ja vientikaupan luottoriskien vakuutusten käyttäminen on kasvava trendi, mikä on hyvä uutinen kaikille maailmankaupan osapuolille. Luotto- ja investointiriskien vakuuttajien kansainvälisen järjestön, Bernin Unionin, jäsenten suojaama osuus maailmankaupasta nousi 14 prosenttiin vuonna 2017. Vientitakuulaitoksena myös Finnvera kuuluu Bernin Unioniin. Unionin kevätkokous pidettiin Kenian Kilifissä maaliskuussa 2018.

Finnvera’s Annual General Meeting: New members appointed to Finnvera's Supervisory Board - No changes in the composition of the Board of Directors16.3.2018 17:14Tiedote

Finnvera Plc Stock Exchange Release 16 March 2018, at 17:15 On 16 March 2018, Finnvera's Annual General Meeting elected new members to the company's Supervisory Board. No changes were made to the composition of the Board of Directors. The new members of the Supervisory Board are Pia Kauma and Anne Louhelainen, Members of Parliament; and Timo Saranpää, Chairman. Antti Rantakangas, Member of Parliament will continue as Chairman and Krista Kiuru, Member of Parliament as Vice Chairman of the Supervisory Board. Pia Björkbacka, Adviser for International Affairs; Eeva-Johanna Eloranta, Member of Parliament; Lasse Hautala, Member of Parliament; Laura Huhtasaari, Member of Parliament; Timo Kalli, Member of Parliament; Leila Kurki, Senior Adviser; Veli-Matti Mattila, Chief Economist; Ville Niinistö, Member of Parliament; Carita Orlando, Managing Director; Olli Rantanen, Team Manager; Eero Suutari, Member of Parliament; and Tommi Toivola, Senior Adviser will continue as members of the Supervisory

Finnveran yhtiökokous: hallintoneuvostoon uusia jäseniä – hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla16.3.2018 17:10Tiedote

Finnvera Oyj Pörssitiedote 16.3.2018 klo 17.15 Finnveran yhtiökokous valitsi 16.3.2018 uusia jäseniä yhtiön hallintoneuvostoon. Hallituskokoonpanoon ei tullut muutoksia. Hallintoneuvoston uusia jäseniä ovat kansanedustajat Pia Kauma ja Anne Louhelainen sekä puheenjohtaja Timo Saranpää. Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Antti Rantakangas ja varapuheenjohtajana kansanedustaja Krista Kiuru. Jäseninä jatkavat kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta, kansanedustaja Lasse Hautala, kansanedustaja Laura Huhtasaari, kansanedustaja Timo Kalli, työllisyyspoliittinen asiantuntija Leila Kurki, toimitusjohtaja Kari Luoto, pääekonomisti Veli-Matti Mattila, kansanedustaja Ville Niinistö, toimitusjohtaja Carita Orlando, tiimipäällikkö Olli Rantanen, kansanedustaja Eero Suutari ja johtava asiantuntija Tommi Toivola. Yhtiön hallituksen puheenjohtajana jatkaa EKP:n Pankkivalvonnan neuvoston jäsen Pentti Hakkarainen. I varapuheenjohta

Ostajarahoituksen järjestäminen suomalaisen vientiyrityksen asiakkaalle usein edellytys kaupan syntymiselle15.3.2018 08:33Tiedote

Suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat Suomelle tärkeillä vientitoimialoilla hyvät. Finnveran vientitakuiden ja erityistakausten vastuukannasta yli puolet on vientiyritysten tulevien vuosien toimituksiin liittyviä tarjouksia tai sopimuksia. Ne ulottuvat parhaimmillaan jopa vuoteen 2024 saakka. Vaikka viennin rahoituksen vastuukanta on kasvanut, se ei suoraan merkitse luottoriskien kasvua. Rahoituksen järjestäminen tärkeydestä kertoo se, että ostajarahoitus suomalaisen vientiyrityksen ulkomaiselle asiakkaalle voi olla edellytys sille, että suomalaisyritys voittaa kauppasopimuksen.

Finnvera laski liikkeeseen 15 vuoden pituisen 1 miljardin euron määräisen lainan8.3.2018 12:30Tiedote

PÖRSSITIEDOTE 8.3.2018 klo 12.30 Finnvera laski 7.3.2018 liikkeeseen runsaan 15 vuoden pituisen 1 miljardin euron joukkovelkakirjalainan. Merkintöjen yhteismäärä nousi yli 1,3 miljardiin euroon. Sijoittajia oli noin 50. Heinäkuussa 2033 erääntyvä joukkovelkakirjalaina on Finnveran tähän mennessä liikkeeseen laskemista joukkovelkakirjalainoista laina-ajaltaan pisin. Liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä toimivat Crédit Agricole CIB, Danske, Deutsche Bank ja Nordea. Suurin osa sijoittajista tuli Saksasta ja Ranskasta. Finnvera käyttää varat sekä vientiluottojen rahoitukseen että pk-yritysrahoitukseen. Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus. Finnveran EMTN-ohjelman luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’s:in luokitus Finnveralle on Aa1 ja Standard & Poor’s:in AA+.