Jyväskylän yliopisto

Ekapelin GraphoLearn-versio opetuskäyttöön USA:ssa

Jaa

Yhdysvaltain kansallinen tiedesäätiö (National Science Foundation) on USA:ssa alkanut rahoittaa amerikkalaislapsille tarkoitetun Ekapelin (GraphoLearnin) vaikuttavuustutkimusta.

Stanfordin, Yalen ja Haskins Laboratories -organisaatioiden tutkijat pystyvät sen avulla havainnoimaan tuhansien lasten oppimista ja tulosten perusteella muokkaamaan peliä optimaaliseksi sikäläisten lasten käyttöön.

Optimaalisen opetuksen antaminen englannin kielen lukemiseen on erittäin vaativaa. Se onnistuu kuitenkin GraphoLearn teknologialla, josta kehitetyn kaupallisen GraphoGame-pelin toimivuus on tieteellisesti osoitettu. Lasten on näytetty oppivan sillä englannin lukutaidon perusteet tehokkaasti. Pelien kaupalliset oikeudet omistaa GraphoGroup Oy.

Tällä hetkellä GraphoGame-oppimisympäristö on käytössä monessa maassa ja tutkittavana kymmenissä, Kiinaa ja Intiaa myöten. Tarve harjoittelulle on suurin erityisesti Afrikassa Saharan eteläpuolisissa maissa, joissa lähes kaikki lapset tarvitsevat lukemisessaan tukea.

Peli on alun perin kehitetty tukemaan vakavan dysleksian takia lukivaikeuksia kohdanneita. Sen kehityksen taustalla on Jyväskylä Longitudinal study of Dyslexia (JLD) - Jyväskylän yliopiston tutkimus, jossa on seurattu sukutaustan perusteella lukiriskin alaisia lapsia syntymästä aikuisuuteen. Se on paljastanut, miten lukivaikeuksista voidaan havaita merkkejä jo hyvin varhaisesta iästä lähtien.

– Idea Ekapelistä syntyi, kun mietittiin keinoja tukea lukemaan oppimista lapsilla, joilla on ennalta tunnistettavissa oleva kohonnut todennäköisyys kohdata lukivaikeuksia. Ekapelin GraphoLearn-nimellä tunnetut kieliversiot olivat alkuaan siis tarkoitettu lapsille, joiden vaikeuksilla on biologinen tausta eli perheessä esiintyvä lukivaikeus, Unesco-professori Heikki Lyytinen kertoo.

Tutkijat havaitsivat, että peli auttaa niitäkin lapsia, joiden ongelmien taustalla on myös muita syitä, esimerkiksi puutteet lukemisen opetuksessa (erityisesti Saharan eteläpuolisessa Afrikassa). Yhä suuremmalle osalle lapsia pystyttiin tarjoamaan näyttöön perustuvaa tukea pelin avulla niin Suomessa kuin muissa maissa.

Maksutta suomalaislasten oppimisen tueksi

­Suomalaislapsille suomen- ja ruotsinkielen lukemisen tukea on pitänyt ja pitää edelleen maksutta yllä Niilo Mäki Instituutti www.lukimat.fi sivuiltaan.

GraphoGame pelien kansainvälisten versioiden oikeudet myönnetty GraphoGame yhtiölle. Sieltä kerrotaan, että ”haluamme yhdessä tukijayhteisönkanssa olla mahdollistamassa pelin jakelua ja tutkimusta suomalaisten lasten kanssa”, sanoo GraphoGroupin toimitusjohtaja Mervi Palander.

Suomessa on aloitettu englannin kielen opiskelu jo ensimmäisellä luokalla.
– Nyt kun amerikkalaisetkin lapset saavat Suomessa kehittämästämme pelistä apua englannin kielen oppimisessaan, olisi kohtuutonta, jos vastaavaa ei olisi tarjolla suomalaislapsille, Lyytinen pohtii.

Parhaillaan pyritään käynnistämään tutkimusta, jonka myötä alkuopetusikäisillä lapsilla on mahdollisuus saada maksutta käyttöönsä englannin kielen harjoitteluun tarkoitettu harjoitusmenetelmä. Tämän kautta on mahdollista saada lisäharjoitusta nykyisessä poikkeustilassa. Tuon mahdollisuuden saa, samoin kuin lisätietoa siitä löytyy osoitteesta nmi.fi/englantitutkimus

Pelin tutkimuksen etenemistä voi seurata GraphoLearn.info sivuilta ja tutkimuksen jälkeistä jakelua GraphoGame-sivustolta (www.graphogame.com) sivustolta.

Lisätietoja:

Heikki Lyytinen, 050 552 4892, heikki.j.lyytinen(at)jyu.fi

Kuva:

Heikki Lyytinen ja hänen kumppaninaan erityisesti Ulla Richardson ovat olleet vahvasti mukana kehittämässä Ekapeliä ja GraphoLearn hanketta. Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti vastaavat pelin tutkimuksesta ja kehityksestä sekä Ekapelin suomen- ja suomenruotsinkielisten versioiden jakelusta.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 5.6.2020 Ihminen on tietoturvan heikoin lenkki (Vestman)3.6.2020 06:58:00 EESTTiedote

Aiemmat tutkimukset väittävät työntekijöiden oikeuttavan tietoturvarikkomuksiaan. Tiina Vestmanin väitöskirjan mukaan työntekijät kyllä selittävät ja perustelevat niitä, mutta eivät suoranaisesti oikeuta. Todellisuudessa työntekijöillä ei useinkaan ole tietoa tietoturvarikkomustensa lopullisista seurauksista, eivätkä he siten pysty arvioimaan omien tekojensa lopullisia seurauksia. Seuraukset voivat olla peruuttamattomat, mutta silti työntekijät eivät koe tietoturvarikkomuksistaan syyllisyyden ja häpeän tunteita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme