YritysVihti ryYritysVihti ry

Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Vastuullinen ekoluksus: Nyt tulee nokkonen!

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.

Ekologisesti ja eettisesti tuotetun kankaan materiaalina on myös nokkonen! Yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuun yritys Knokkon Textiles Company Oy tuo tekstiiliteollisuudelle vastuullisen materiaalivaihtoehdon.

Nokkonen ja kuituhamppu – vastuullisesti tuotettua ekoluksusta arkeen ja juhlaan

Tekstiiliteollisuus ja muotiala ovat murroksessa. Vaateteollisuuden päästöt ja luonnonvaroja kuluttavat toimenpiteet ovat laajasti tiedossa. Knokkon Textiles Company Oy:n perustaja Sanna Kuoppamäki-Luomansuun visiossa nämä haasteet voitetaan uusien ekologisten vaihtoehtojen myötä, jotka pala palalta muuttavat käsityksiämme pikamuodin haitallisista vaikutuksista.

Valmistusprosessimme keskiössä on hiilijalanjäljen minimoiminen. Raaka-aineet, nokkonen ja kuituhamppu, viljellään Saksassa – ilman kastelua, torjunta-aineita ja lannoitteita. Kasvien kuidutusprosessi on täysin mekaaninen, eikä kuitujen irrotuksessa kuluteta lainkaan vesivaroja. Kankaissamme sidoksena käytetty puuvilla on Turkissa luomutilalla vastuullisesti tuotettua ja sertifioitua. Olemme henkilökohtaisesti varmistaneet, että yhteistyökumppaneiden toimintaperiaatteet ovat linjassa eettisten tavoitteidemme kanssa. Tiloilla ei käytetä lapsityövoimaa ja toimintaa ohjaavat ekologisen tuotannon käytännöt. Prosessia valvotaan jatkuvasti, emmekä tingi periaatteistamme säästääksemme kustannuksissa.

”Valitsemamme tie ei ole helpoin. Missiomme ajamana emme kuitenkaan tekisi mitään toisin.” -Sanna Kuoppamäki-Luomansuu

Lopputuotteena syntyvä kangas on hengittävä, miellyttävän tuntuinen sekä täysin luonnollisista raaka-aineista valmistettu ja biohajoava. Omassa tuotannossamme kankaista ja langoista valmistuvat muun muassa ylelliset sisustustekstiilit, vuodevaatteet ja asusteet.

Tavoitteena kasvu ja kansainvälistyminen

Knokkonin missio on olla mukana edistämässä koko toimialan ja sen yritysten vastuullisuutta – ja luoda sitä kautta parempaa maailmaa. Tavoitteemme on tarjota uudenlaista arvoa sekä kotimaisille että kansainvälisille tekstiilialan yrityksille ja kasvattaa toimintaamme.

Knokkon myy kankaita tekstiilialan toimijoille käytettäväksi yritysten omaan tuotantoon. Lisäksi saatavana on ekologisia lankoja, jotta lopputuote voi kaikilta osin edustaa kestäviä arvoja.

Knokkon myy valmiita tuotteita ja kankaita myös kuluttajille oman verkkokaupan välityksellä.

Tilaa materiaalipaketti ja linkki kuvapankkiin:

Vastuullista ekoluksusta - Nyt tulee nokkonen! - Ekologinen ja eettinen kangasmateriaali #Knokkon
Siirry videokanavalle

Sanna Kuoppamäki-Luomansuu
sanna@knokkon.fi

Knokkon Textiles Company Oy
Vihdintie 32
03100 NUMMELA
www.knokkon.fi

Ekologiset kankaat ja langat toimitetaan maailmalle verkkokaupan kautta. Kuvassa yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuu (#Knokkon)
Vastuullisista ekoluksusta arkeen - Nyt tulee nokkonen! Ympäristöystävälliset Knokkonin nokkospyyhkeet ovat kauniita ja ylellisiä.
Vastuullisuus tekstiilialalla on tärkeä puheenaihe. Sanna Kuoppamäki-Luomansuu kertoo mielellään ympäristöystävällisistä tekstiilimateriaaleista, kuten nokkonen ja kuituhamppu.
Nokkonen on hengittävä luonnonmateriaali, jonka pinnassa on silkkisen himmeä kiilto. Yleelliset ja ekologiset vuodevaatteet tuovat ekoluksusta arkeen.
Ekologiset tekstiilituotteet ovat myös ilo silmälle. Nokkoskangas on ekoluksusta: miellyttävä ihoa vasten ja siinä on silkkinen kiilto.
Knokkon ekolankakokoelma - Materiaaleina muun muassa ympäristöystävällinen nokkonen ja kuituhamppu.
Knokkon haastaa tehotuotetun puuvillan materiaalina tuomalla markkinoille ekologisesti ja eettisesti tuotettuja kankaita, joissa on mukana mm. nokkonen ja kuituhamppu. Kuvassa Knokkonin yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuu.

YritysVihti ry
Juuritie 7

#Knokkon on ekologisten ja eettisesti tuotettujen tekstiilien edelläkävijä, jonka innovatiivisuus tuo nokkosen osaksi ekologisia kankaita ja vastuullista tekstiilituotantoa.
Lue lisää: www.knokkon.fi

YritysVihti ry tuottaa vihtiläisiä innovaatioita ja tukee yrityksiä elinkaaren kaikissa vaiheissa.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EETTiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EETTiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä10.2.2021 09:01:00 EETTiedote

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.