YritysVihti ryYritysVihti ry

Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Vastuullinen ekoluksus: Nyt tulee nokkonen!

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.

Ekologisesti ja eettisesti tuotetun kankaan materiaalina on myös nokkonen! Yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuun yritys Knokkon Textiles Company Oy tuo tekstiiliteollisuudelle vastuullisen materiaalivaihtoehdon.

Nokkonen ja kuituhamppu – vastuullisesti tuotettua ekoluksusta arkeen ja juhlaan

Tekstiiliteollisuus ja muotiala ovat murroksessa. Vaateteollisuuden päästöt ja luonnonvaroja kuluttavat toimenpiteet ovat laajasti tiedossa. Knokkon Textiles Company Oy:n perustaja Sanna Kuoppamäki-Luomansuun visiossa nämä haasteet voitetaan uusien ekologisten vaihtoehtojen myötä, jotka pala palalta muuttavat käsityksiämme pikamuodin haitallisista vaikutuksista.

Valmistusprosessimme keskiössä on hiilijalanjäljen minimoiminen. Raaka-aineet, nokkonen ja kuituhamppu, viljellään Saksassa – ilman kastelua, torjunta-aineita ja lannoitteita. Kasvien kuidutusprosessi on täysin mekaaninen, eikä kuitujen irrotuksessa kuluteta lainkaan vesivaroja. Kankaissamme sidoksena käytetty puuvilla on Turkissa luomutilalla vastuullisesti tuotettua ja sertifioitua. Olemme henkilökohtaisesti varmistaneet, että yhteistyökumppaneiden toimintaperiaatteet ovat linjassa eettisten tavoitteidemme kanssa. Tiloilla ei käytetä lapsityövoimaa ja toimintaa ohjaavat ekologisen tuotannon käytännöt. Prosessia valvotaan jatkuvasti, emmekä tingi periaatteistamme säästääksemme kustannuksissa.

”Valitsemamme tie ei ole helpoin. Missiomme ajamana emme kuitenkaan tekisi mitään toisin.” -Sanna Kuoppamäki-Luomansuu

Lopputuotteena syntyvä kangas on hengittävä, miellyttävän tuntuinen sekä täysin luonnollisista raaka-aineista valmistettu ja biohajoava. Omassa tuotannossamme kankaista ja langoista valmistuvat muun muassa ylelliset sisustustekstiilit, vuodevaatteet ja asusteet.

Tavoitteena kasvu ja kansainvälistyminen

Knokkonin missio on olla mukana edistämässä koko toimialan ja sen yritysten vastuullisuutta – ja luoda sitä kautta parempaa maailmaa. Tavoitteemme on tarjota uudenlaista arvoa sekä kotimaisille että kansainvälisille tekstiilialan yrityksille ja kasvattaa toimintaamme.

Knokkon myy kankaita tekstiilialan toimijoille käytettäväksi yritysten omaan tuotantoon. Lisäksi saatavana on ekologisia lankoja, jotta lopputuote voi kaikilta osin edustaa kestäviä arvoja.

Knokkon myy valmiita tuotteita ja kankaita myös kuluttajille oman verkkokaupan välityksellä.

Tilaa materiaalipaketti ja linkki kuvapankkiin:

Vastuullista ekoluksusta - Nyt tulee nokkonen! - Ekologinen ja eettinen kangasmateriaali #Knokkon
Siirry videokanavalle

Sanna Kuoppamäki-Luomansuu
sanna@knokkon.fi

Knokkon Textiles Company Oy
Vihdintie 32
03100 NUMMELA
www.knokkon.fi

Ekologiset kankaat ja langat toimitetaan maailmalle verkkokaupan kautta. Kuvassa yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuu (#Knokkon)
Vastuullisista ekoluksusta arkeen - Nyt tulee nokkonen! Ympäristöystävälliset Knokkonin nokkospyyhkeet ovat kauniita ja ylellisiä.
Vastuullisuus tekstiilialalla on tärkeä puheenaihe. Sanna Kuoppamäki-Luomansuu kertoo mielellään ympäristöystävällisistä tekstiilimateriaaleista, kuten nokkonen ja kuituhamppu.
Nokkonen on hengittävä luonnonmateriaali, jonka pinnassa on silkkisen himmeä kiilto. Yleelliset ja ekologiset vuodevaatteet tuovat ekoluksusta arkeen.
Ekologiset tekstiilituotteet ovat myös ilo silmälle. Nokkoskangas on ekoluksusta: miellyttävä ihoa vasten ja siinä on silkkinen kiilto.
Knokkon ekolankakokoelma - Materiaaleina muun muassa ympäristöystävällinen nokkonen ja kuituhamppu.
Knokkon haastaa tehotuotetun puuvillan materiaalina tuomalla markkinoille ekologisesti ja eettisesti tuotettuja kankaita, joissa on mukana mm. nokkonen ja kuituhamppu. Kuvassa Knokkonin yrittäjä Sanna Kuoppamäki-Luomansuu.

YritysVihti ry
Juuritie 7

#Knokkon on ekologisten ja eettisesti tuotettujen tekstiilien edelläkävijä, jonka innovatiivisuus tuo nokkosen osaksi ekologisia kankaita ja vastuullista tekstiilituotantoa.
Lue lisää: www.knokkon.fi

YritysVihti ry tuottaa vihtiläisiä innovaatioita ja tukee yrityksiä elinkaaren kaikissa vaiheissa.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Suomalainen innovaatio luo mahdollisuuksia tapahtuma-alan pienyrityksille – uusi kanava nauttia musiikki- ja kulttuurielämyksistä vastaa korona-ajan haasteisiin12.10.2020 08:01:00 EESTTiedote

Kotimainen tapahtuma-ala on koronakriisin keskiössä, tarviten kipeästi uusia ratkaisuja artistien toiminnan mahdollistamiseksi. Tähän haasteeseen halusivat tarttua ELive Music Oy:n muusikkotaustaiset perustajat Eevalotta Matikainen ja Martin Söderbacka, luomalla uudenlaisen ja helppokäyttöisen ELive Stream -livestriimausalustan. ELY:n kehittämispalvelujen tuella syntynyt uusi kanava mahdollistaa live-esitysten korkealaatuiset striimaukset artisteille ja kulttuurialan pienemmille toimijoille – helposti ja kustannustehokkaasti. Kuluttaja voi puolestaan jatkossa nauttia maksulliset kulttuurielämykset paikkariippumattomasti, omalta sohvalta tai vaikka mökkilaiturilta.

Korona mullisti ostoprosessit – myynnin täyskäännös monilla selviytymisen edellytyksenä28.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Yritykset toimialasta riippumatta ovat nyt ison kysymyksen äärellä. Miten myydä tilanteessa, jossa asiakkaiden ostot ovat pysähdyksissä, ostokriteerit muuttuvat ja yhteiskunnan rajoitukset oman kontrollin ulkopuolella? Asiaa ei helpota eri medioista saatava ristiriitainen tieto, jonka johdosta faktojen erottaminen mielipiteistä on haastavaa. Yrityksiltä vaaditaan nyt täysin uudenlaista ketteryyttä ja datanlukutaitoa, niin asiakkaiden kuin kilpailijoiden liikkeistä. Koulutuksen kärkimaana Suomella onkin nyt mahdollisuus laajamittaiseen kilpailukyvyn nostamiseen. Suomen johtava koulutustarjoaja Taitotalo ja Lean-myynnin edelläkävijä UltraLeanBusiness Oy Ltd tarjoavat nyt ratkaisun yritysten isoimpaan haasteeseen: Kuinka organisoida myynti asiakkaan ostokäyttäytymisen muututtua hetkessä?

YritysVihti osti Lahjakorttipuodin: Pienyrityksille sähköinen kauppapaikka elinvoimaisuutta lisäämään14.8.2020 08:03:00 EESTTiedote

Entisajan kauppapuodissa myytävien tavaroiden kirjo oli runsas ja kauppias tunsi hyvin asiakkaittensa tarpeet. YritysVihti ry:n Lahjakorttipuoti vaalii samanlaista puotikauppiasmaista toimintatapaa nykyaikaisin keinoin: Lahjakorttipuoti.fi on pienten, paikallisten yritysten tuotteista ja palveluista muodostuva sähköinen verkkokauppapaikka, josta asiakas hankkii lahjakortteja helposti mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Kestävästä kehityksestä mitattava kilpailuetu – kotimainen innovaatio tuo konkretiaa yritysten päätöksenteon tueksi9.6.2020 08:02:00 EESTTiedote

Vihtiläinen yritys UltraLeanBusiness Oy tarjoaa liiketoimintakonsultoinnin palveluja yrityksille. Perustaja Antti Leijala uskoo vakaasti kestävään kehitykseen ja näkee sen mahdollisuudet toimia menestyvän yritystoiminnan taustalla lyömättömänä kilpailuetuna. Työssään hän kuitenkin havaitsi vastuullisuuden arvon mittaamisen yrityksissä perustuvan usein olettamuksiin. Leijala luottaa eritoten tiedolla johtamiseen, joten hänelle oli tärkeää kehittää konkreettinen työkalu ongelman ratkaisemiseksi. Uusi työkalu pureutuukin yhteen tämän päivän suurimmista megatrendeistä nostaen kestävän kehityksen roolin tarjousten voittoprosentin kasvattamisessa prioriteettilistan kärkeen.

Suomalainen innovaatio mullistaa konepajojen varastonhallinnan – uusi visuaalinen ohjelmisto jalostaa prosessit huippuunsa ja minimoi tehottomat työtunnit3.6.2020 10:25:53 EESTTiedote

Lahtelaisyritys Muhkia Oy tiedosti yritysten välivarastoinnissa majailevan mittavan ongelman – tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit. Tutkittuaan asiaa tarkemmin, yrityksen perustaja Anssi Nurminen paikallisti suurimmaksi syyksi tähän varaston sijaintien ja nimikkeiden puutteelliset merkinnät. Vuosien tuotekehityksen tuloksena syntyi osienpaikannusohjelma OPO: nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa prosessien tehostamisen visuaalisten varastokarttojen ja prosessikaavioiden avulla. Innovaation ja kehitystyön mahdollisti ELY-keskuksen, Business Finlandin ja YritysVihti ry:n vihtiläisten asiantuntijoiden tuki.

Turvallisia tapaamisia ja hyvinvointia hoivakoteihin1.6.2020 15:52:50 EESTTiedote

Kuluneen kevään aikana hoitokodit ympäri Suomen ovat joutuneet rajoittamaan käyntejä ja tapaamisia hoitokodeissa. Rajoitukset koskevat sekä läheisiä että esimerkiksi vapaaehtoisia, jotka ovat normaalitilanteessa järjestäneet ohjelmaa ja tekemistä hoitokoteihin. Tilanteen helpottamiseksi Etäpalvelu Helmi ja Ilopisteen elämyspalvelut haluavat tukea ikääntyneiden hyvinvointia poikkeusoloissa mahdollistamalla turvallisen ja helpon omaisyhteydenpidon sekä toimintakykyä ylläpitävää liikuntaa ja elämyksiä hoivakodeille.