Eläkejärjestelmä toimii kuin kone – tuore selvitys avaa järjestelmään kohdistuvia riskejä

Finanssiala ry on julkaissut selvityksen työeläkejärjestelmään kohdistuvista riskeistä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tarkasteltavat riskit ovat sekä yhteiskunnasta johtuvia, kuten inflaatio tai työttömyys, että eläkejärjestelmän itsensä vaikutettavissa olevia, kuten sijoitustoiminta. Erilaisia riskejä tarkastellaan sekä erikseen että yhdessä. Eläkejärjestelmää ei tarkastella selvityksessä yksinään, vaan järjestelmää peilataan myös ulkopuolisiin voimiin, kuten sääntelyyn.

Selvityksen keskeinen johtopäätös on, että minkään tarkastellun riskin toteutumisella ei ole sanottavaa vaikutusta maksussa oleviin tai alkaviin eläkkeisiin lyhyellä aikavälillä, ja monen vaikutus jää vähäiseksi myös keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Kuitenkin esimerkiksi ansiotasoon ja sijoitustuottoihin liittyvien riskien vaikutukset voivat olla suuria sekä keskipitkällä että pitkällä aikavälillä.

Selvitys arvioi riskien vaikutusta sekä eläkkeiden tasoon että työntekijöiden, työnantajien ja yrittäjien maksamiin eläkemaksuihin.

”Työeläkejärjestelmän riskit ovat usein keskusteluissa, ja nyt niistä on myös kattava selvitys. Erityisen ajankohtaiseksi teeman tekee parhaillaan käynnissä olevat pohdinnat työeläkkeiden rahoituksen tulevaisuudesta”, sanoo Finanssiala ry:n työeläkeasioista vastaava johtaja Mikko Kuusela.

Esimerkiksi työllisyyden vaikutus on sekä eläkkeisiin että maksuihin molemmilla aikaväleillä korkeintaan kohtalainen. Sen sijaan sijoitusriskin vaikutus eläkemaksuun on lyhyelläkin aikavälillä suuri ja pitkällä aikavälillä erittäin suuri.

Sijoitusriskillä tarkoitetaan, että tavoiteltua tuottoa ei saavuteta ja sijoitus voi tuottaa jopa tappiota. Sijoitusriskin vaikutus on merkittävä, mutta sijoitusriski vaikuttaa myös tuottoon: suurempien tuottojen tavoittelu edellyttää suurempaa riskinottoa.

”Sijoitusriski on mielenkiintoinen tarkasteltava, sillä riskin minimointi lyhyellä aikavälillä saattaa alentaa tuottoja merkittävästi pitkällä aikavälillä. Toisaalta lyhyenkin aikavälin notkahduksella voi olla suuri vaikutus näkymiin työeläkejärjestelmän rahoituksellisesta kestävyydestä”, Kuusela muistuttaa.

Selvitys tarkastelee riskejä sekä erillisinä että yhdessä. Esimerkiksi ansiotason hitaan kasvun, matalan työllisyyden ja sijoitusten matalan tuoton yhtäaikaisella toteutumisella olisi suuremmat eläke- ja maksutasovaikutukset kuin yhdelläkään riskillä erikseen.

Toimivakin Kone kaipaa huoltoa

Selvityksessä työeläkejärjestelmää tarkastellaan abstraktiona ja siitä käytetään nimitystä Kone. Kone koostuu työeläkejärjestelmästä ja sitä koskevista säädöksistä, joissa määrätään eläke-etuuksista, vakuuttamisesta, rahoituksesta, vakuutetun informoinnista, eläkelaitosten toiminnasta ja valvonnasta, muutoksenhausta ja niin edelleen.

”Kohtalokkaalta kalskahtava nimitys on varsin havainnollinen. Se kattaa pelkkää eläkejärjestelmä-termiä paremmin järjestelmään vaikuttavat ulkopuoliset voimat”, Kuusela selittää.

Nimitys mahdollistaa myös analogiat.

Koneen moitteeton toiminta vaatii kunnossapitoa. Se sisältää ympäristön havainnointia, Koneen tarkkailua, huoltamista, ohjaamista, säätämistä ja aika ajoin uudistamistakin. Kunnossapito on lähtökohtaisesti koko yhteiskunnan asia, mutta erityisessä vastuussa siitä ovat tahot, joista voi käyttää nimitystä koneenhoitajat. Yksittäisiä eläkelaitoksia voi luonnehtia Koneen rinnakkaismoottoreiksi: jos yksi niistä sammuu, muut jatkavat”, selvityksessä maalaillaan.

Tutustu selvitykseen

Finanssiala ry:n tilaaman selvityksen on tehnyt Eläketurvakeskuksen entinen toimitusjohtaja filosofian tohtori Jukka Rantala. Selvitys kartoittaa yksityissektorin eläkejärjestelmän riskejä; millä mekanismeilla niitä kannetaan, miten merkittäviä ne ovat ja miten ne jakautuvat. Selvityksen ensisijaiset kohderyhmät ovat työeläkejärjestelmän päättäjät ja työeläkealalla toimivat asiantuntijat.

Digitalisaation on palveltava kansalaisia ja yrityksiä – digitaalinen kompassi osoittaa oikeaan suuntaan30.1.2023 10:16:19 EET | Tiedote

Valtion digitaalinen kompassi -projekti etsii erilaisia tapahtumia, joiden digitalisointia olisi tarpeen edistää. Vakuutusala ajaa yhdeksi digikompassin tapahtumaksi työtapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa loukkaantumisen jälkiselvittelyn digitalisointia. Toinen digisujuvoittamista kaipaava asia on omaisen kuoleman jälkeinen paperisota. Julkisen ja yksityisen sektorin on kyettävä tarvittaessa rakentamaan kansalaisten digitaalista palveluinfraa yhdessä.

Yhden koon sukkahousut eivät sovi kaikille – unohtiko parlamentti EU-kansalaiset kompromississaan Basel III -pankkisääntelystä?25.1.2023 06:30:00 EET | Tiedote

EU-parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunta on 24.1.2023 äänestänyt kannastaan pankkien vakavaraisuussääntöjä koskevaan Basel III:een. Finanssiala ry:n mielestä valiokunta ei huomioi kannassaan tarpeeksi kansallisten markkinoiden erityispiirteitä. Valiokunnan kannassa on jonkin verran parannuksia parlamentin raportoijan alkuperäiseen kantaan.

Olisitko osannut? Talousguru-kilpailussa analysoitiin Arttu Wiskarin taloussanoituksia11.1.2023 14:36:17 EET | Tiedote

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkuosa on pidetty tänään 11.1. ympäri Suomen. Alkukilpailu käydään ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikkialla yhtä aikaa. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 120 lukiota. Arvioiden mukaan kilpailuun osallistuu noin tuhat lukiolaista. Talousosaamista ja -ymmärrystä mittaava lukiolaisten tietokilpailu järjestetään jo 25. kerran. Talousguru-kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja peräti 8 yliopistossa. Osallistuneiden joukosta valitaan loppukilpailuun 14 kilpailijaa. Kustakin lukiosta finaaliin voi päästä vain yksi oppilas. Finaali käydään 1.3. ja sen suullista osuutta, pariväittelyitä, voi seurata suorana Kauppalehdestä.

Mikä osa hoivasta on kansalaisen omalla vastuulla? – poliittisilta päättäjiltä vahva tuki palvelulupauksen selkeyttämiselle28.12.2022 06:30:00 EET | Tiedote

82 prosenttia poliittisista päättäjistä on sitä mieltä, että palvelulupaus pitäisi määritellä tarkemmin. Asia selviää Finanssiala ry:n Aula Research Oy:llä teettämästä vaikuttajakyselystä. Palvelulupauksen määrittelyn suosio on kasvussa, sillä vuoden 2015 vastaavassa kyselyssä palvelulupauksen tarkempaa määrittelyä kannatti 63 prosenttia.