Sateenkaariperheet rySateenkaariperheet ry

Elämäntyöpalkinto Kaisa Niittyselle sateenkaariperheiden eteen tehdystä työstä

Sateenkaariperheet ry juhlisti viikonloppuna 20-vuotista taivaltaan. Juhlan yhteydessä yhdistys myönsi elämäntyöpalkinnon Kaisa Niittyselle, joka on toiminut useissa eri tehtävissä yhdistyksessä 18 vuoden ajan. Yhdistyksen hallituksen mukaan Niittynen on hoitanut tehtäviään omistautuneesti, täydellä sydämellään ja koko olemuksellaan. Hänen perintönään yhdistyksessä on opittu tekemään yhdessä ihmeitä pienillä resursseilla.

Kaisa Niittynen sai elämäntyöpalkinnon sateenkaariperheiden eteen tehdystä työstä. Kuvaaja: Laura Valoma

Sateenkaariperheet ry juhlisti 20-vuotismerkkipäiväänsä koko perheen halloween-juhlalla Helsingin Kaapelitehtaalla lauantaina 28.10. Tapahtumaan osallistui satoja lapsia ja aikuisia. Musiikkiteatteri Kapsäkki tarjosi juhlapäivän kunniaksi makupaloja Katriina Rosavaaran uudesta sateenkaariperheteemaisesta teoksesta, jonka on säveltänyt Tuija Rantalainen.

Juhlassa muisteltiin yhdistyksen historiaa ja myönnettiin elämäntyöpalkinto yhdistyksen pitkäaikaiselle toimijalle Kaisa Niittyselle. Niittynen on toiminut yhdistyksessä yhtäjaksoisesti 18 vuoden ajan. Hän toimi yhdistyksen hallituksessa toistakymmentä vuotta, hallituksen puheenjohtajana vuosina 2004–2009. Viimeisen viiden vuoden ajan Niittynen on palvellut yhdistystä palkattuna vertaistoiminnan koordinaattorina. Hän on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja psykoterapian maisteri.

Yhdistyksen hallitus halusi myöntää Niittyselle elämäntyöpalkinnon, koska hän on hoitanut tehtäviään omistautuneesti, täydellä sydämellään ja koko olemuksellaan. Puheenjohtajakaudellaan Niittynen loi pohjaa toiminnan laajentumiselle ja piti pyörät pyörimässä silloin, kun yhdistyksellä ei ollut vielä paljoa resursseja eikä tekijöitä. Hän otti paljon vastuuta ja huolehti aina, että asiat tulee tehtyä. Hän antoi myös muille tilaa toimia omalla tavallaan, kukin omilla vahvuuksillaan. Työntekijänä hän jatkaa samalla omistautuneella ja kokonaisvaltaisella työotteella.

Kaisa Niittysen perintönä yhdistyksessä on opittu tekemään yhdessä ihmeitä pienillä resursseilla. Yhdistyksen työssä on yhdessä tekemisen meininkiä. Mennään pelotta päin haasteita, vaivaa pelkäämättä. Niittysen vahvuutena ovat olleet hyvät hermot ja humoristinen asenne. Hän on intohimoinen paremman maailman tekijä ja täysin pyyteetön ahertaja.

Taustatietoa Sateenkaariperheet ry:n historiasta

Sateenkaariperheet ry on toiminut 20 vuoden ajan sateenkaariperheissä elävien lasten aseman, oikeuksien ja hyvinvoinnin edistäjänä. Vuosien saatossa on saavutettu merkittäviä lapsen oikeuksien voittoja, kuten perheen sisäisen adoption mahdollistuminen ja parannuksia perhevapaisiin.

Tehtävää yhdistykselle riittää myös tulevina vuosina. Tavoitteena on äitiyslain läpimenon jälkeen mahdollistaa esimerkiksi lapsen tapaamisoikeus sosiaaliseen vanhempaan, vanhemmuus useammalla kuin kahdelle ja korjata vanhemmuuteen liittyvä lainsäädäntö huomioimaan sukupuolen moninaisuus. Valtiovaltaa vastuutetaan ottamaan vihdoinkin kokonaisvastuu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöpolitiikasta valtionhallinnon toimintaohjelman muodossa.

1990-luvun puolivälissä sateenkaarivanhemmat organisoituivat Setan piirissä ja perustivat vuonna 1997 Sateenkaariperheet ry:n, joka on toiminut perustamisestaan lähtien yhtenä Setan valtakunnallisista jäsenjärjestöistä. Yhdistys on tarjonnut monenlaista vertaistukea erilaisissa sateenkaariperheissä eläville lapsille ja vanhemmille, sekä vanhemmuutta suunnitteleville sateenkaari-ihmisille.

Nykyään Sateenkaariperheet järjestää monipuolista vertaistoimintaa 13 paikkakunnalla ympäri Suomen. Yhdistys järjestää perhevalmennusta sateenkaarivanhemmuutta suunnitteleville ja tarjoaa neuvontaa perheiden kohtaamiin lukuisiin byrokraattisiin, lainsäädäntöön ja etuuksiin liittyviin haasteisiin. Tästä vuodesta lähtien on tarjottu myös psykososiaalista ammatillista tukea erityisen hankalassa perhetilanteessa eläville, osana uutta Perhesuhdekeskus-toimintaa.

Sateenkaariperheet ry:stä on kehittynyt 20 vuoden aikana aktiivinen lasten ja perheiden tukija sekä arvostettu asiantuntija perhepolitiikan ja -palveluiden kehittämistyössä. Yhdistyksen palveluksessa toimii tällä hetkellä 8 työntekijää, mutta valtaosa vertaistoiminnasta järjestetään kymmenien vapaaehtoisten arvokkaalla työpanoksella. Toimintaa rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi Veikkaus-varoilla ja kaupunkien avustuksilla. Yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin 11.11.2017.

Kuvat

Lataa
Sateenkaariperheet ry juhli 20-vuotista taivaltaan koko perheen halloween-juhlalla Helsingin Kaapelitehtaalla 28.10.2017. Kuvaaja: Laura Valoma
Lataa

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa26.3.2018 13:00Kutsu

Sateenkaariperheet ry järjestää yhdessä kumppanien kanssa tutkimus- ja politiikkaseminaarin sijaissynnytyksestä Turussa 28.3.2018. Seminaarissa syvennytään avusteiseen lisääntymiseen ja siihen liittyvien globaalien markkinoiden kasvuun muun muassa perheen, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista. Tilaisuudessa kuullaan englanninkielisiä tutkitmuspuheenvuoroja ja käydään suomenkielinen paneelikeskustelu sijaissynnyttämisestä; sen lainsäädännöstä, etiikasta ja säätelystä.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.23.3.2018 11:11Kutsu

Sateenkaariperheiden vanhemmat – kokemuksia lasten hyvinvoinnista, perhesuhteista ja tuen saannista -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 27.3. klo 10–12. Millaisia vahvuuksia ja haavoittuvuuksia sateenkaariperheillä on? Neljättä vuotta käynnissä ollut Sateenkaariperheiden lasten hyvinvointi -tutkimushanke päättyy tilaisuuteen, jossa julkaistaan tulosraportti vanhempien kyselytutkimuksesta.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.8.3.2018 10:28Kutsu

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa6.3.2018 16:35Kutsu

Äitiyslaki-kampanjan järjestöt: Kansalaisaloite hyväksyttiin selvällä enemmistöllä - uusi laki parantaa lapsen oikeusturvaa28.2.2018 14:13Kutsu

Suomen eduskunta hyväksyi juuri kansalaisaloitteen äitiyslaista huikean selvällä enemmistöllä luvuin 122 puolesta ja 42 vastaan. Tämä oli toinen kerta Suomen historiassa, kun uutta lainsäädäntöä säädetään kansalaisaloitteen pohjalta. Nyt säädetty äitiyslaki parantaa lapsen oikeusturvaa, kun lapsi on syntynyt naisparin perheeseen hedelmöityshoidoilla. Lapsen oikeudellisen aseman selkeytyminen tukee myös vanhemmuutta, ja sitä kautta tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Äitiyslain säätäminen oli lapsen oikeuksien näkökulmasta välttämätöntä.

Eduskunta hyväksyy äitiyslain 28.2. – tästä materiaalit aihetta koskevaan artikkeliin – tervetuloa jännittämään kanssamme23.2.2018 15:00Kutsu

Eduskunta päättää äitiyslain säätämisestä lopullisessa äänestyksessä keskiviikkona 28.2. kello 14 alkavassa istunnossa. Sateenkaariperheet ry odottaa eduskunnan hyväksyvän uuden lain ja järjestää istunnon aikaan iloisen tapahtuman, jossa perheet jännittävät äänestyksen tulosta Kirjasto 10:ssä aivan eduskuntatalon vieressä. Media on tervetullut seuraamaan juhlintaamme! Äitiyslaista on tulossa Suomen historian toinen kansalaisaloite, joka menee läpi eduskunnassa. Kaikki suuret lapsi- ja perhejärjestöt tukevat aloitetta, koska sen nähdään olevan lapsen edun mukainen. Äitiyslaki on yksi merkittävä askel pitkällä polulla kohti perheiden yhdenvertaisuutta!