Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

Suomalainen elinkeinoelämä peräänkuuluttaa EU:lta määrätietoista etenemistä yhteisessä rintamassa.

Kuten von der Leyen puheessaan korosti, energiakriisin keskeinen juurisyy on Venäjä, joka käyttää energiaa aseena Eurooppaa vastaan. Nyt tarvitaan toimia, joilla EU estää tehokkaimmin painostuksen onnistumisen. Avainasemassa ovat yhteiset koordinoidut toimet, joiden avulla Eurooppa selviää ennennäkemättömän vaativasta lämmityskaudesta. Olennaista on pitää EU:n rivit koossa ja kaikki jäsenmaat mukana Venäjän pakoterintamassa.

Energiakriisin akuutein vaihe on toivottavasti ohi kevääseen mennessä. Siksi EK:n toimitusjohtajan Jyri Häkämiehen mukaan on olennaista, että myös EU:n toimet ovat väliaikaisia ja sähkömarkkinoiden toimintaa häiritään mahdollisimman vähän:

”Ongelmaan on tartuttava toimenpidepaketilla, jolla samanaikaisesti huolehditaan sähkön saatavuudesta ja vähennetään kulutusta. Kulutukseen vaikutetaan niin energiansäästöä tehostamalla kuin siirtämällä sähkön käyttöä markkinaehtoisesti toiseen ajankohtaan. Energian saatavuuden osalta on tärkeintä, että kaikki tuotantokapasiteetti on käytössä ja uutta puhdasta energiantuotantoa rakennetaan mahdollisimman nopeasti. Avainasemassa on investointien vauhdittaminen siten, että viranomaiskäsittely sujuvoitetaan ennätysripeäksi.”

EK:n arviot komission esityksiin koskien energiakriisin ratkaisua Ursula von der Leyenin puheessa 14.9.

Nopeimmin sähkön hintapiikit alenevat vähentämällä energiankäyttöä tai siirtämällä sitä edullisempaan ajankohtaan. Siksi kannatamme komission ehdotusta energiansäästöohjelmista ja markkinaperusteisista kysyntäjoustoista. Säästöjen ja joustojen ei tule kuitenkaan olla pakollisia ja ne tulee voida toteuttaa jäsenmaiden itse valitsemin vapaaehtoisin keinoin. Suomessa on esimerkiksi käynnistymässä kansallinen energiansäästökampanja kotitalouksille ja yrityksille, ja energiatehokkuussopimuksilla on jo pitkä perinne yrityksissä ja kunnissa.

Kannatamme myös esitystä siitä, että energiayhtiöiden likviditeettiä voitaisiin tukea mahdollistaen niiden toiminta johdannaismarkkinoilla. On tärkeää, että EU-sääntely sallisi käteisen ohella muunkinlaiset vakuudet. Suomi kokosi eturintamassa Ruotsin kanssa 10 miljardin euron laina- ja takauspaketin viime viikolla.

Sähkömarkkinoiden toimintaan on puututtava niin vähän ja lyhytaikaisesti kuin mahdollista. Olennaista on suitsia maakaasun vaikutusta sähkön hintaan tavalla, joka ei kuitenkaan heikennä sähköntuottajien kykyä investoida uuteen kapasiteettiin. Siksi EK kritisoi sähköyhtiöille esitettyä windfall-tyyppistä tuottojen verotusta, joka on yksiselitteisen haitallinen. Se ei auta laskemaan sähkön hintaa mutta sen sijaan vaikeuttaa sähköntuottajien tulevia investointeja.

Sen sijaan maakaasulle asetettu tilapäinen hintakatto voisi alentaa sähkön hintaa ainakin jonkin verran. Espanjassa ja Portugalissa maakaasusähkölle asetettu hintakatto alensi kuluttajahintoja noin 18 prosenttia. Samalla maakaasusähkön tuottajille korvattiin menetetty tuotto. Von der Leyen ei kuitenkaan ehdottanut maakaasulle hintakattoa vaan hintakeskustelua EU:n kauppakumppaneiden kanssa.

Myös uusi solidaarisuusvero energiayhtiöille heikentäisi niiden mahdollisuuksia investoida puhtaaseen energiaan. Investointien tarve nimenomaan fossiilisen energian tuotantoyhtiöissä on valtava, jotta vihreä siirtymä etenisi.

Energiayhtiöiden verottamisen sijaan EU:n pitäisi keskittyä kriisitoimissaan nimenomaan sähkön hintaan vaikuttaviin keinoihin.

Kiinnostava oli von der Leyenin näkemys siitä, että sähkömarkkinoille tarvittaisiin syvällisempää reformia, jonka pohdinta EU:ssa nyt käynnistyy.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki, puh. 040 767 5684, valokuvat

Johtava asiantuntija Janne Peljo, puh. 040 528 5754, valokuvat

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan15.9.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK SAK Akava STTK Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Mediatiedote 15.9.2022 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan. Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä: ”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa

EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla1.9.2022 14:07:01 EEST | Tiedote

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin30.8.2022 16:47:07 EEST | Tiedote

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty. Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen: ”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.” Vi

Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa29.8.2022 08:00:33 EEST | Tiedote

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.