Elintarvikevienti ylittää ensimmäistä kertaa 2 miljardia euroa

– Kotimaassa elintarviketeollisuuden kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset. Lisääntyvän viennin myötä elintarvikealan kapasiteettia saadaan kasvatettua, jolloin myös kotimaan markkina vahvistuu ja kestää paremmin kriisejä, sanoo Food from Finland –ohjelman johtaja Esa Wrang Business Finlandista. Elintarvikeviennillä on strategista merkitystä Suomen kansalliselle omavaraisuudelle ja ruokaturvallisuudelle.
Wrangin mukaan viennin kehittyminen kannustaa yrityksiä yhä strategisempaan vientitoimintaan, lisäresurssien kohdistamiseen kansainvälisille markkinoille sekä uusien markkinoinnin keinojen ja jakelukanavien käyttöönottoon.
Merkittävimmät vientiluvut on saavutettu Ranskassa, jossa kasvua on edelliseen vuoteen verrattuna noin 60 %. Suomen vienti EU-maihin kasvoi keskimäärin 26 %. EU:n ulkopuolisista maista elintarvikevientimme kasvoi Kiinaan, Norjaan, Yhdysvaltoihin, Etelä-Koreaan, Japaniin ja Uuteen Seelantiin. Suomalaisten elintarvikkeiden vienti Saksaan kasvoi noin 10 %.
Grüne Woche alkaa huomenna – suomalaisyritykset esillä
Business Finlandin toteuttaman Food from Finland -ohjelman toimintakaudella vuodesta 2014 alkaen Suomen elintarvikevienti Saksaan on kaksinkertaistunut 60 miljoonasta eurosta yli 130 miljoonaan euroon. Saksalaisiin jakelukanaviin on saatu suomalaisia tuotteita koko ajan yhä enenevässä määrin.
– Teemme yhteistyötä mm. EDEKA- ja Globus -vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisia tuotteita on edennyt myös muihin merkittäviin jakelukanaviin Saksassa, kuten REWEen ja Amazoniin. Korkealla laadulla pärjää myös Saksan kilpailluilla markkinoilla, kertoo Lili Lehtovuori, joka vastaa Food from Finland -ohjelman Saksan aktiviteeteista.
Food from Finland -ohjelma vie Internationale Grüne Woche -messuille Berliiniin 12 suomalaisyritystä 20.–29.1.2023. Osallistujien joukossa ovat mm. Kuivalihakundi, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Kyrö Distillery, Kalaneuvos, Kouvolan Lakritsi, Lammin Sahti ja Poikain Parhaat.
– Vientimenestys on erittäin tärkeää alkutuotannollemme, joka luo vahvan pohjan koko elintarvikeketjun menestykselle. Maatilojen taloudellinen tilanne on hälyttävä ja suuri määrä tiloja uhkaa lopettaa toimintansa huonon kannattavuuden johdosta. Ilman vahvaa kotimaista alkutuotantoa menetämme ainutlaatuisen kansallisen ruokaprofiilin ja sen tuomat kilpailuedut sekä koti- että vientimarkkinoilla, sanoo Internationale Grüne Woche -messuilla vieraileva maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen.
Elintarvikeviennin kasvu parantaa Suomen omavaraisuutta ja ruokaturvallisuutta
Suomen keskeisimpinä vientikategorioina ovat erilaiset maitojalosteet, tuore kala, alkoholituotteet, sianliha, sokerikemian tuotteet, mylly- ja viljatuotteet (erityisesti kaura- ja kaurajalosteet), suklaa ja makeiset sekä entistä enemmän myös erilaiset terveysvaikutteiset tuotteet.
Elintarvikesektori on Suomen neljänneksi suurin toimiala, joka työllistää suoraan lähes 40 000 työntekijää ja epäsuorasti joka kahdeksannen suomalaisen, eli yli 340 000 henkilöä. Yksi työpaikka elintarviketeollisuudessa tuottaa Suomeen yli kolme muuta työpaikkaa. Suomessa raaka-aineiden kotimaisuusaste on erittäin korkea (82 %) ja elintarvikeviennin arvonlisästä noin 72 % jää Suomeen.
– Suomalaisten vientituotteiden lisäarvoa on pyritty koko ajan nostamaan. Pitkäjänteisen työn tuloksena Suomen elintarvikesektori ja -tuotanto on kestävän kehityksen mukainen, elinvoimainen ja innovatiivinen. Tuotteiden kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla on koko ajan parantunut, Esa Wrang sanoo.
Viennin luvut: Elintarviketeollisuusliitto, ulkomaankaupan tilastopalvelu / Tulli.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Esa Wrang, Head of Food Program, Food from Finland, Business Finland
esa.wrang (at) businessfinland.fi, +358 400 243 076
Lili Lehtovuori, Senior Advisor, Food from Finland, Business Finland
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi, +43 664 254 5289
Maria Arruda, Head of Communication, Business Finland
maria.arruda (at) businessfinland.fi; +358 400 933 913
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Ajankohtaiskatsaus medialle (4.4.): Energia-alan kehitys, uudet panostukset vety- ja akkuteollisuuteen ja Suomeen suuntautuvat energia-alan investoinnit27.3.2023 09:46:29 EEST | Kutsu
Uusiutuvaan energiaan ja vetyyn panostetaan nyt maailmalla ennennäkemättömän paljon. Suomella on jo kiire, mutta mihin paukut kannattaa laittaa? Kuinka kiinnostava Suomi on globaaleille energia-alan toimijoille? Millaisia mahdollisuuksia yrityksille avautuu Business Finlandin uuden akkuihin ja vetyyn keskittyvän ohjelman myötä?
Intian miljoonakaupungeista leirikouluja Suomeen28.2.2023 07:54:30 EET | Tiedote
Maaliskuun aikana Lahden, Tampereen ja Oulun seudulla vierailee ryhmä suomalaisesta luonnosta ja koulutuksesta kiinnostuneita intialaisia rehtoreita tutustumassa paikalliseen leirikoulutarjontaan. Matkansa aikana miljoonakaupunkien vilinään tottuneet rehtorit pääsevät itse kokeilemaan tarjolla olevia leirikouluohjelmia ja vierailemaan paikallisissa oppilaitoksissa.
Lapin lumettoman ajan matkailua kehitetään: Keskiyön aurinko ja ruska vetonauloina22.2.2023 07:45:00 EET | Tiedote
Lapin talvimatkailun eteen on tehty töitä vuosikymmeniä ja tulokset puhuvat puolestaan. Ulkomaisissa yöpymisissä saavutettiin uusi kuukausiennätys joulukuussa 2022. Nyt Lapin kesän tunnettuutta halutaan parantaa ja lumettoman ajan matkustajamääriä sekä yöpymisiä kasvattaa. Ympärivuotisuuden kehittäminen on olennainen osa matkailutoimialan kestävää kasvua.
Business Finlandin asiakasyritysten TKI-investoinnit tuplasti muita suuremmat ja viennin kasvu vahvempaa14.2.2023 08:20:00 EET | Tiedote
Business Finlandilta innovaatiorahoitusta saaneet yritykset kasvattivat TKI-investointejaan tuplasti muita enemmän vuonna 2021. Myös viennin tuloksissa näkyy vahva kasvu viime vuosina. Asiakasyritysten viennin kasvu on ollut 31 prosenttia kun yleinen viennin kasvu Suomessa samaan aikaan oli 22 prosenttia.
Trots den globala osäkerheten lockade Finland nya utländska företag8.2.2023 08:10:00 EET | Tiedote
Enligt Invest in Finlands uppföljning kom totalt 300 nya utländska företag till Finland 2022. Rysslands anfallskrig, inflationen och energikrisen påverkade företagens vilja att investera globalt, men Finlands stabila affärsverksamhetsmiljö klarade utmaningarna ganska väl.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme