Elisan virtuaalinen työympäristö palkittiin Vuoden työympäristötekona

Vuoden työympäristöteko 2021 -kilpailun voitto meni Elisan kokonaisvaltaisesta työympäristöjohtamisesta, jossa fyysisellä ja digitaalisella työympäristöillä tuetaan virtuaalista työntekijäympäristöä. Kilpailussa palkittiin A-Insinöörit yrityskulttuurista ja johtamisesta, Spacent uudesta työvälineestä ja teknologiasta sekä Helsingin kaupunkiympäristön toimiala fyysisen työympäristön kehittämisestä. Kunniamaininnan sai HOK-Elanto ja Newsec kokonaisvaltaisesta kriisijohtamisesta koronapandemian keskellä.

Elisan digitaaliset ratkaisut yhdistettynä hyvään johtamiseen, olivat kokonaisuudessaan esimerkillinen työympäristöteko.

Tämän vuoden työympäristöteko-kilpailun teema oli koronapandemian tuomiin haasteisiin vastaaminen. Kilpailun voittajaksi valittiin Elisa Oyj, joka on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä kokonaisvaltaisessa työympäristöjohtamisessa. Vuoden 2020 aikana fyysisen ja digitaalisen työympäristön muutos skaalattiin läpi Suomen virtuaalisen työntekijäympäristön kehittämisessä.

Elisalla perustettiin pandemian alkuvaiheessa kaksi ryhmää työskentelemään koronatoimenpiteiden parissa. Pienemmän ryhmän kautta ohjattiin kriittisiä toimenpiteitä, kuten suojavarusteita ja laajempi ryhmä ylläpiti tilannekuvaa eri toiminnoista. Organisaatiossa oli jo ennen pandemiaa käytössä muun muassa sovellus tilojen varaamista varten sekä tilojen käyttöastetta laskevia antureita. Näiden käyttöä laajennettiin ja esimerkiksi antureiden tuottamaa tietoa hyödynnettiin lounastarjoilun mitoituksessa sekä siivouksen kohdentamisessa.

”Elisalla oli jo ennen koronapandemiaa laajaa kokemusta joustavasta monipaikkaisesta työstä. Etätöihin siirtymisessä Elisa laajensi nopeasti työkalujen, kuten antureiden ja työpisteiden varausjärjestelmän käyttöä eri toimipisteisiin, mikä mahdollisti turvallisen työskentelyn toimistolla. Nämä digitaaliset ratkaisut yhdistettynä hyvään johtamiseen, olivat kokonaisuudessaan esimerkillinen työympäristöteko”, tuomariston puheenjohtaja Kristiina Borg kertoo.

”Digitalisaation keinoin tuimme elisalaisten siirtymistä etätyöskentelyyn sekä autoimme yhteistyökumppaneitamme koronapandemian aikana. Keräsimme pandemian alusta alkaen mittausdataa eri toimipisteiden ja eri tilojen käytöstä. Tätä tietoa hyödyntämällä julkaisimme Reittioppaassa turvalliset työpisteet ja niiden varausmahdollisuuden. Tulevaisuudessakin tulemme käyttämään digitalisaation mahdollistamaa tietoa toimitilojen käyttäjien palvelimiseksi”, kertoo Elisan toimitilajohtaja Ari Saarinen.

Palkinnot A-Insinööreille, Spacentille, Helsingin kaupunkiympäristölle sekä HOK-Elannon ja Newsecin yhteistyölle

Työympäristö-kilpailussa oli tänä vuonna useampi kategoria: yrityskulttuuri ja johtaminen, uudet työvälineet, teknologiat ja tiedolla johtaminen sekä fyysisen työympäristön kehittäminen.

Kilpailun tuomariston nosti A-Insinöörien konseptin ”Paras työpaikka – sijainnista riippumatta” yrityskulttuuri ja johtaminen -kategorian voittajaksi. Yrityksessä onnistuttiin luomaan yhdessä tekemisen kulttuuri ja vahva luottamus johdon ja henkilöstön välillä. Muutos aiempaan on valtava ja toteutuksessa käytettiin laajoja analyyseja, joissa työntekijät ja asiakkaat olivat keskiössä.

Uudet työvälineet, teknologiat ja tiedolla johtamisen voitto meni Spacentille. Spacent tarjoaa alustan, joka yhdistää organisaatioiden oman toimiston ja laajan etätyöverkoston työntekijöille. Kiinteistön omistajat voivat tarjota vajaakäyttöistä tilaa alustalle joustavasti ympäri Suomen. Tuomariston mukaan Spacentin kokonaisuus on ainutlaatuinen ja toimiva bisnes, joka mahdollistaa aidosti hybridityön. Alusta uudistaa perinteisiä liiketoimintamalleja ja tukee tilankäytön tehokkuutta ja vastuullisuutta.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala nappasi työympäristöteko-palkinnon fyysisen työympäristön kehittämisestä. Koronapandemian alkuvaiheessa kaupunkiympäristön uudesta toimitalosta napattiin monitoimitila kaupungin muuhun käyttöön, eriytettiin työntekijöiden ja asiakkaiden liikkuminen talossa sekä minimoitiin kohtaamiset tiloissa. Tuomaristo arvosti toimialan ketteriä uusia toimintatapoja, joilla onnistuttiin vastaamaan pandemian tuomiin haasteisiin.

Kilpailun kunniamaininta meni HOK-Elannon ja Newsecin yhteistyölle kriisijohtamisesta ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamisesta. HOK-Elannon työympäristöä vahvistettiin monelta suunnalta. HOK-Elannon fyysistä työympäristöä myymälöissä vahvistettiin muun muassa suojaplekseillä, tehostetulla siivouksella ja työvuorojen aikataulutuksella. Perehdytykseen ja esimiesvalmennuksiin käytettiin mobiilisovellusta ja henkilöstön kysymyksiin vastattiin päivystävässä koronalinjassa.

Vuosi 2020 muutti työelämää pysyvästi

Vuoden työympäristöteko -kilpailulla halutaan nostaa esiin työympäristöjohtamisen merkitystä ja sen vaikuttavuutta organisaatioiden menestykseen ja työntekijöiden hyvinvointiin.

“Vuosi 2020 oli monella tavalla poikkeuksellinen. Työpaikoilla jouduttiin tekemään nopeita päätöksiä, joilla turvataan toiminnan jatkuvuus ja työntekijöiden ja asiakkaiden terveys. Kilpailulla halutaan skaalata parhaita toteutuksia. Koronapandemia kiihdytti merkittävästi työn ja työympäristöjen muutosta”, kertoo RAKLI ry:n johtaja Mikko Östring.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun toteuttavat RAKLI ja IFMA Finland tavoitteena parantaa työympäristöjohtamisen tunnettavuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kilpailulla halutaan tuoda tunnetuksi parhaita työympäristöjen kehittämisen caseja. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 17 innostavaa tekoa, joihin voi käydä tutustumassa täällä.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Kristiina Borg CBRE:ltä, Marita Salo Henry ry:stä, Susanna Kallio Kohinalta, Tero Helenius Rakka Worksiltä ja Riina Lahtinen Salo IoT Parkista.

Lisätietoa:

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI, puh. 050 301 8933, mikko.ostring@rakli.fi

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan uusi toimistotalo.
A-Insinööreillä siirryttiin etätöihin nopeasti.
S-Market Laajasalossa muistutettiin turvallisesta asioimisesta.
Spacentin sovelluksessa varataan työtiloja.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvussa – osassa alueilla vuokramarkkina piristyi18.1.2022 13:10:38 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvoi vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. Tyhjää toimistotilaa oli vuoden lopussa lähes puoli miljoonaa neliömetriä. Eniten tilojen vajaakäyttö kasvoi Otaniemessä ja Sörnäisissä. Toimistotilojen vuokramarkkina piristyi erityisesti Hakaniemessä, Kalasatamassa, Leppävaarassa ja Pasilassa.

Helppoa, joustavaa ja vaivatonta – vuokra-asumiseen suhtaudutaan myönteisesti5.1.2022 01:00:00 EET | Tiedote

Vuokra-asuminen nähdään helppona, joustavana ja vaivattomana asumisen muotona. Yleinen mielikuva vuokra-asumisesta on yli kahdella kolmasosalla positiivinen tai erittäin positiivinen. Vuokranantajaa valittaessa tärkeitä kriteereitä ovat luotettavuus, turvallisuus, asuntojen hintataso sekä vuokraamisen helppous. Vastaajat valitsisivat ammattimaisen vuokranantajan mieluummin kuin yksityisen vuokranantajan. Tulokset käyvät ilmi RAKLIn syksyllä 2021 teettämästä tutkimuksesta, jolla kartoitettiin mielikuvia vuokra-asumisesta ja vuokranantajista.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2021: Vuonna 2022 rakentamisen veturina toimitila- ja korjausrakentaminen20.12.2021 04:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinoilla on ollut kova vauhti vuonna 2021, joka jatkuu ensi vuoteen. Tänä vuonna rakentamisessa veturina oli asuntorakentaminen, ensi vuonna toimitila- ja korjausrakentaminen. Kuluneen vuoden aikana haasteena ollut rakennuskustannusten nousu näyttää hidastumisen merkkejä. Kiinteistökauppavolyymit ovat kasvussa ja toimistovuokramarkkinoilla aktiviteetti on kääntymässä nousuun.

RAKLI: Mihin unohtui toimivan asuntomarkkinan mekanismit – asuntopoliittinen ohjelma ei vastaa asumisen haasteisiin17.12.2021 11:50:04 EET | Tiedote

Hallitusohjelmaan perustuva kahdeksanvuotinen Asuntopoliittinen kehittämisohjelma vuosiksi 2021–2028 annettiin valtioneuvoston selontekona eduskunnalle 16.12. RAKLIn mukaan ohjelman tavoitteet ovat kannatettavia, mutta välineet riittämättömiä vastaamaan tuleviin asuntotuotannon ja asumisen haasteisiin. Pitkään valtioneuvoston pöydällä olleen ohjelman yksi pääperiaatteista on edistää asuntopoliittisia tavoitteita monipuolisin keinoin, mutta vapaarahoitteisen asuntotuotannon tuottamia mahdollisuuksia ohjelma ei valitettavasti tunnista.

Väestön ikärakenne, etätyöt ja hyvinvointialueet – tilojen käyttötarpeet rajussa murroksessa17.12.2021 08:49:45 EET | Tiedote

Tilojen käyttötarpeisiin on tulevien vuosien aikana odotettavissa muutoksia. Suurimmat tekijät liittyvät esimerkiksi väestörakenteen muutokseen, sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtymiseen kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle sekä erilaisiin tilahankintamalleihin, jotka mahdollistavat uudenlaisia tapoja omistaa ja vuokrata tiloja. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava RAKLI aloittaa tammikuussa 2022 kehitysklinikan, jossa sekä kunnat että muut julkiset ja yksityiset kiinteistönomistajat käyvät yhdessä läpi tilanhankinnan valintoja ja strategiaa vastaamaan omistajien tulevaisuuden tarpeisiin.