ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Edellisvuoteen verrattuna säätiö kaksinkertaisti jaettujen apurahojen euromäärän: vuonna 2022 ELMU-säätiö jakoi yli 42 000 euroa elävän musiikin toimialalle. Saajina on yhtyeitä, yhdistyksiä, osuuskuntia, yksittäisiä muusikoita, tutkijoita, mutta myös osakeyhtiömuotoisia toimijoita. Musiikillisesti ovat edustettuina niin kansanmusiikki, elektronien musiikki kuin raskaampi metalli, jazz, klassinen ja nykymusiikki sekä roots-musiikki. Useisiin tuettuihin tapahtumiin on vapaa pääsy, ja muutamat yhdistävät ilahduttavalla tavalla monia eri taiteen lajeja.

Säätiön apurahatoimikunta päätyi valitsemaan monesta hyvästä hakemuksesta tänä vuonna kaikkiaan 17 konserttitoiminta-apurahan saajaa, joukossa muun muassa We Jazz Oy:n organisoima Odysseus-festivaali, Minimalia ry:n minimalistiseen kamarimusiikkiin keskittyvä konserttisarja ja Folk Extreme -nimellä kulkeva Suistamon Sähkö -yhtyeen viiden päivän keikkaristeily Saimaalla. Koulutusapurahan saajia oli 10, tukea saivat muun muassa LiveFin ry, joka haki tukea vapaan kentän sosiaalisen kestävyyden kehittämiseen sekä Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry / Tanssisali Lutakko Lutakon leiri vol 2:een, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten omaehtoista toimintaa elävän musiikin parissa ja törmäyttää samanhenkisiä livemusiikin ystäviä.

Tutkimus- ja vastuullisuusapurahan saajia oli molemmissa kategorioissa kaksi, muun muassa Naamat-festivaali sai tukea turvallisen tilan kehittämisprojektiin. Näiden lisäksi säätiö myönsi kaksi kirja-apurahaa: Maiju Talvistolle Backstagella – artistituottajan käsikirja -teoksen viimeistelyyn ja Suomen Punkmuseon kannatusyhdistys ry:lle Tee se itse -näyttelyn kuviin ja esineistöön perustuvan kirjan painatuskustannuksiin.

Katso Elmu-säätiön vuoden 2022 apurahan saajat täältä.

Lisätietoja: Elmu-säätiö, Juha Tynkkynen, juha@elmu-saatio.fi

Elävän musiikin säätiö Elmu sr on perustettu vuonna 1989. Säätiön tehtävänä on edistää elävän musiikin esittämismahdollisuuksia, tukea musiikki- ja kaupunkikulttuuria mm. vuosittain jaettavin stipendein ja apurahoin. Säätiön juuret ovat Lepakossa ja Elmu-yhteisössä. Säätiö oli aikanaan alkuperäisen Radio Cityn merkittävä omistaja. Nykyisin säätiö on mukana mm. Tuska-festivaalin toiminnassa. Säätiö on rakentanut yhdessä Y-Säätiön kanssa Helsinkiin ja Tampereelle musiikkialan Jallukka-vuokratalot.

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina25.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Syksy tuo Suomeen kolme Kaija Saariahon näyttämöllistä teosta eri aikakausilta24.5.2022 14:27:29 EEST | Tiedote

Kotimaisella yleisöllä on harvinainen mahdollisuus kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta syksyn 2022 aikana. Between, Innocence, ja La Passion de Simone luovat historiallisen katsauksen säveltäjä Kaija Saariahon sielunmaisemaan. Saariahon näyttämöllisten teosten esittäminen näin lähellä toisiaan luo erityisen jännitteen, sillä ensimmäisen Study For Life -teoksen (1981) ja Innocence-oopperan (2018) välillä on syntynyt kaikki Saariahon tähän asti julkisesti esitetty musiikki.